Trucuri de vointa care chiar functioneaza

By  | 

Încă un pic şi se termină şi martie. Ce repede trece timpul, nu-i aşa? Cum stai cu rezoluţiile pentru anul ăsta? Te-ai lăsat de zahăr? (Eu nu.) Ai mers la sală în fiecare zi? (Eu nu.) Ai citit cărţile pe care ţi-ai propus să le citeşti? (Nici, şi hai că deja încep să mă deprime întrebările astea!) Dacă şi pe tine, atunci ai nimerit unde trebuie. 

Problema cu voinţa e că se bazează pe două sentimente contradictorii: simţul logicii – care-ţi spune că trebuie să renunţi la obiceiurile proaste, şi care-ţi promite că te ajută să te controlezi – şi comoditatea – care-ţi şopteşte că logica nu ştie ce vorbeşte şi că oricum poţi să laşi orice pe mâine sau pe anul viitor. Vestea bună este că poţi să-ţi antrenezi voinţa să apeleze mai des la simţul logicii şi al auto-controlului, nebăgând în seamă ghimpele leneş al comodităţii. Pentru că o voinţă puternică nu e o genă pe care o ai sau nu o ai, ci un muşchi pe care trebuie să-l antrenezi, dacă vrei să ai succes. 

Kelly McGonigal, profesor la Stanford şi autoare a cărţii The Willpower Instinct, spune că dacă vrei să-ţi ”păcăleşti” voinţa să lucreze în favoarea ta, ai două opţiuni: fie îi dai un “brânci” de energie (asta te ajută atunci când ai scopuri de îndeplinit pe termen scurt), fie apelezi la tehnici care antrenează întreg sistemul pe care se bazează muşchiul voinţei, astfel încât să poţi să faci tot ce-ţi propui (chiar şi să alergi la maraton sau să te apuci în sfârşit de afacerea aia la care te gândeşti de ani buni). E ca atunci când vrei să slăbeşti: dacă te interesează să dai rapid două kilograme, ca să intri în rochia preferată la nunta celei mai bune prietene (care-i peste cinci zile), alegi o dietă-fulger, cu rezultate rapide, dar dacă vrei să slăbeşti mai mult, trebuie să-ţi schimbi complet stilul de viaţă şi să mergi pe mâna unei diete sănătoase, care-ţi resetează metabolismul şi te ajută să slăbeşti treptat. Indiferent care sunt ţelurile tale, ai mai jos un set de ”exerciţii” care-ţi promit o voinţă atletică şi plină de energie, gata să te ajute să treci pragul către o mai bună productivitate personală şi profesională. 

Nu te baza pe tine – cea din viitor 

De câte ori nu ţi-ai zis, ”de luna viitoare fac asta sau asta!”? Nu-mi răspunde, ştiu deja. Problema cu acest scenariu este că pasează responsabilitatea acţiunilor tale persoanei care speri că vei fi în viitor. ”Proiectezi asupra eului tău de mâine o capacitate ideală de a face toate lucrurile pe care eul tău de azi nu are chef să le facă”, explică McGonigal. Data viitoare când îţi promiţi să începi ceva de mâine, alege să te apuci de azi şi vezi ce iese. 

Dă-ţi voie să eşuezi şi vezi cum te face asta să te simţi 

Ai mutat deadline-ul pe azi, dar tot n-ai reuşit să faci nimic? McGonigal are o rezolvare ingenioasă, deşi un pic contraintuitivă: ”Ia o pauză de la scopul propus – de o zi sau chiar o săptămână – şi vezi cum te simţi. Dacă răsufli uşurată, înseamnă că e vorba de un ţel auto-impus, nu de ceva ce-ţi doreşti cu adevărat să faci. Dacă, dimpotrivă, eşti dezamăgită, e un semn că nu trebuie să renunţi la a încerca să-l îndeplineşti. Iartă-ţi delăsarea şi pregăteşte-te să încerci din nou. 

Nu aştepta să fii 100% pregătită 

E ca atunci când vrei să ceri o mărire de salariu. Nu vei fi niciodată complet pregătită să porţi această discuţie cu şeful tău, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să-ţi iei inima în dinţi şi să o faci. Atunci când te intimidează scopul pe care ţi l-ai propus, amâni să te ”apuci” de el, spunându-ţi că ai nevoie de mai mult timp de pregătire. Dar ai fi surprinsă cât de multe lucruri par greu, dacă nu imposibil de atins, până te apuci de ele. 

Micşorează-ţi ţelurile 

Te îngrijorează faptul că petreci prea mult timp pe reţelele de socializare? Soluţia nu e să-ţi închizi toate conturile, ci să o iei încet, pas cu pas. Începe prin a-ţi propune să nu te mai loghezi în fiecare dimineaţă, imediat ce te trezeşti, şi avansează până la a intra o singură dată pe zi pe Facebook sau Instagram. Atitudinea de totul-sau-nimic nu te va ajuta să te ţii de promisiunea făcută, dimpotrivă, e calea sigură către eşec. 

Gustarea dulce mult aduce 

Trebuie să faci ceva, dar nu ai îndeajuns de multă voinţă? Mănâncă o bucăţică de ciocolată sau o bea un pahar de suc îndulcit. Un studiu realizat de cei de la Universitatea South Dakota a descoperit că atunci când creierul detectează o creştere a cantităţii zahărului în sânge, traduce asta printr-un surplus de energie şi e dornic să-ţi ”împrumute” o parte din această energie pentru a-ţi duce la îndeplinire scopul. 

Rezervă dimineţile pentru lucrurile cu adevărat importante 

Roy Baumeister, psiholog la Universitatea Florida State, spune că auto-controlul lucrează la turaţii maxime la primele ore ale dimineţii şi se deteriorează treptat pe măsură ce ziua avansează. Aşa că nu-ţi mai pierde dimineţile făcând lucruri de rutină (răspunzând la mailuri şi verificând activitatea din social media), ci păstrează-le pentru lucrurile care contează pentru tine pe termen lung.  

M-m-m-meditează

Concentrându-ţi atenţia pe propria respiraţie timp de cincisprezece minute, îţi flexezi muşchii voinţei şi asta pentru că meditaţia îţi disciplinează modul de a gândi. Practic, tu îţi lucrezi două tipuri de muşchi: pe cei care observă atunci când atenţia ta se lasă furată de detalii, şi pe cei care se ocupă să ţi-o aducă înapoi. În timp, chiar şi sesiuni scurte de meditaţie te ajută să înveţi să te concentrezi asupra lucrurilor pe care ţi-ai propus să le faci.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *