Supra-solicitarea la birou

By  | 

1. Identifica-ti stilul de lucru

Primul pas pe care trebuie sa-l faci e sa-ti identifici propriile obiceiuri, care sunt momentele ziei cand atingi punctul maxim de creativitate si eficienta, ce fel de sarcini duci la bun sfarsit si ce anume te motiveaza, cum gestionezi stresul, cum interactionezi cu colegii din jur… Cand vei sti exact care sunt rotitele ce fac sa se invarta lumea ta, nu ai decat sa le pui in functiune.

2. Impune limite

E-mail-urile si sms-urile primite in orele de lucru sunt cauza unei scaderi temporare a IQ-ului de pana la 10 puncte! De aceea, cand lucrezi la un proiect important, incearca sa te deconectezi de restul lumii pentru cateva ore si inchide-ti mobilul si e-mail-ul, in masura in care jobul iti permite acest lucru.

Sa impui limite inseamna de asemenea, sa inveti sa spui „nu” – colegului vorbaret, clientilor care te suna in week-end sau unor noi proiecte. Ca freelancer, nu prea poti sa refuzi o oportunitate de munca. In plus, clientii au tendinta sa presupuna ca sunt singurii tai sefi si cred ca te pot suna oricand. Solutia este sa inveti sa fii foarte ferma.

3. Planifica

Organizeaza-ti timpul si lucreaza in ritmul propriu. Daca esti matinala, mergi la birou la prima ora si fa-ti planul de bataie al zilei, ocupa-te de e-mail, de treburile administrative. Incearca sa-ti organizezi intalnirile astfel incat cele programate in prima parte a zilei sa fie la birou si dupa-amiaza sa te ocupi de cele externe. Daca reusesti sa-ti planifici intalnirile si telefoanele cand te simti mai energica, sau sedintele de brainstorming cand esti mai creativa, vei fi mult mai eficienta.

4. Organizeaza

Daca esti foarte ocupata, nu inseamna ca esti si productiva. Cand stai toata ziua la birou, vorbesti ore in sir la telefon si tii piept cu succes e-mail-urilor care vin unul dupa altul, s-ar putea sa ai senzatia ca lucrezi. Dar problemele reale de pe lista de asteptare nu se rezolva. Secretul este sa-ti stabilesti prioritati, sa faci deosebirea intre treburile importante si cele urgente.

Incearca sa gasesti o formula organizatorica simpla: lucruri pe care trebuie sa le faci, pe care le delegi si pe care le amani. In cazul in care o problema necesita planificari ulterioare, incepe cu primii pasi pe care trebuie sa-i urmezi. E vorba de ceva care necesita doar cateva minute? Rezolva treaba pe loc. Apreciezi ca-ti ia mai mult timp? Aman-o, dar stabileste momentul cand te vei ocupa de si de treaba asta.

5. Actioneaza

Separa problemele in „proiecte” si „actiuni viitoare”, adica pasii imediat urmatori care ar duce problema intr-o alta faza, mai aproape de finalizare. Abordand o problema ca pe o serie de activitati mai mici, proiectul devine mai fezabil. E ca si cand ai incerca sa mananci un elefant. Nu vei reusi decat cu inghitituri mici. In plus, cand duci un lucru la bun sfarsit, ai sentimentul ca situatia e sub control.

6. Deleaga

Daca esti perfectionista si independenta, ai nevoie sa stii ca detii controlul. Dar felul acesta de a gandi e foarte obositor. Este mult mai sanatos sa ai incredere in echipa ta si sa constientizezi ca nu poti face totul singura. E important sa-ti privesti colegii si managerii ca pe niste resurse si sa delegi din atributii atat celor de pe o treapta ierarhica superioara, cat si colegilor de birou. Nu uita insa: ai decis sa imparti o sarcina, fa-o pana la capat. Odata ce altcineva se ocupa de problema cu pricina, uita ca a existat vreodata. Imparte munca, nu grijile!



Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *