Scopuri mici, câștiguri nemăsurate

By  | 

Majoritatea rezoluțiilor noastre sună extrem de bine, dar sunt de asemenea… intimidante. Poate de aceea nu reușim să ne ținem de ele. Propune-ți o nouă abordare: scopuri mai mici, care nu dau de pământ cu motivația.

Țelurile mari sunt întotdeauna tentante — e frumos să te imaginezi alergând la un mataron sau vorbind japoneza fluent. Însă, odată ce încerci să le pui în practică, devin… copleșitoare. Dacă nu simți că lucrurile merg ca pe roate încă din prima zi, cel mai probabil vei renunța cu totul la idee cât de curând, crede Anna Kress, psiholog clinician în Princeton, New Jersey. În plus, atunci când îi dai un task mare, dar vag (exemplu: să fii mai fericită, să intri în formă), cortexul prefrontal — adică acea parte a creierului responsabilă cu comportamentul direcționat spre țeluri — nu poate identifica pașii ce trebuie prioritizați, devenind astfel ineficient în a te ajuta să-ți atingi acele obiective.

Rezolvarea: micro-țeluri. Dacă îți setezi obiective foarte mici, foarte realiste și ușor de îndeplinit, îți va fi mult mai ușor să dai gata lista aceea cu rezoluții pentru anul ce tocmai a început. Să faci progrese rapid, chiar și atunci când vorbim despre pași mărunți, e mult mai motivant decât să te chinui să îndeplinești un obiectiv astronomic, relatează un studiu publicat recent în Journal of Applied Psychology. Ambițiile rezonabile îi permit creierului tău să folosească mai eficient resursele mentale de care dispui. De fapt, întregul tău sistem tânjește după micro-obiective — de fiecare dată când duci la îndeplinire unul, în corp este eliberată dopamina, o substanță care te face fericită și care te motivează să repeți comportamentul.

„Cu timpul, mini-țelurile devin obiceiuri ce aduc recompense, întipărindu-se astfel în creierul nostru”, spune Kress.

Specialistul îți recomandă să începi cu nu mai mult de 3 mini-țeluri deodată. Citește în continuare pentru mai multe strategii ce transformă succesul într-un obiectiv accesibil.

Eșec mare

Să adormi în fiecare seară la ora 22.

Câștig mic

Să te trezești la aceeași oră în fiecare dimineață.

Să fim serioși: somnul e minunat. Dar nu toți avem un „tic-tac intern” care ne trimite la culcare imediat ce ceasul indică orele 22, spune Michael Breus, specialist în somn, autor al The Power of When. Dacă ritmul tău circadian natural nu se aliniază cu un program de somn strict, te vei îndrepta către eșec. Să te forțezi nu te ajută pe termen lung.

O strategie mai eficientă este să-ți setezi alarma la aproximativ aceeași oră în fiecare dimineață. „În momentul în care deschizi ochii, lumina oprește acea funcție a creierului ce controlează melatonina, ajutându-te să te trezești”, spune Breus. „Și dacă te trezești mereu la aceeași oră, corpul tău va intra într-un ritm natural care-i va permite să meargă la culcare cam pe la aceeași oră în fiecare seară”. Începe în timpul săptămânii și, încet-încet, propune-ți să te trezești la aceeași oră și în weekend. Astfel te asiguri că îți păstrezi noul ritm tot anul.

Eșec mare

Să stai în picioare la birou.

Câștig mic

Plimbare de 30 de minute zilnic.

Citește continuarea materialului în ediția de februarie a revistei Cosmopolitan.

De Krissy Brady. Foto: Allie Holloway/ Studio D. Traducere și adaptare: Teodora Tîrcă

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *