Nu ai chef de munca? Poate suferi de ergofobie!

By  | 

Nu ai chef să mergi la serviciu? Șeful te face să te bâlbâi? Când sună telefonul, vrei să o iei la fugă? Nu te speria, este posibil să suferi de ergofobie.

Foarte multă lume confundă ergofobia cu lenea, ceea ce este o greșeală. Lenea este o atitudine psihologică caracterizată prin ostilitate față de orice fel de activitate care presupune efort, în timp ce ergofobia este de fapt un dezechilibru psihic care, netratat, poate avea consecințe foarte grave, cum ar fi alienarea socială. Dacă lenea este sporadică, în funcție de cât de slabă este personalitatea subiecților, teama care caracterizează ergofobia este una persistentă, de o intensitate extremă. Laura Saed, psihoterapeut și specialist de Analiză și Orientare Organizațională (www.psihochange.ro ) ne va ajuta să deslușim ițele acestei fobii căreia, din nefericire, nu i se acordă atenția cuvenită.

Cum iti poti imbunatati concentrarea la job

Ce înseamnă, mai exact, ergofobia?

În regulă, mi-am zis eu, ergofobia înseamnă teama irațională de a munci, dar ce presupune mai exact această teamă, de ce ne e frică de fapt, de orice înseamnă muncă sau doar de munca de la birou? Care sunt factorii care îi influențează negativ pe cei care suferă de acest dezechilibru psihologic? Laura nu a întârziat să-mi răspundă: ”Persoanele afectate de această fobie sunt labile emoțional când vine vorba de următorii factori: stresul de la locul de muncă, oboseala, zgomotul, colegii de muncă, apelurile telefonice, sarcinile de serviciu, termenele limită de predare a proiectelor sau lucrărilor, proasta organizare a timpului, lipsa concediilor sau vacanțelor, lipsa motivației financiare sau non-financiare.” Astfel de persoane resimt cel mai mic disconfort la cote irațional de înalte, așa că le este imposibil să dea randament. Au probleme cu atenția și memoria, sunt neglijenți cu sarcinile de serviciu, nu se pot concentra pentru că se simt constant obosiți, stresați și preocupați. ”Se pierd în gânduri, sunt copleșiți de frustrarea de a nu se putea descurca și devin ușor confuzi (atât pentru ei înșiși, cât și pentru cei din jur)”, adaugă Laura. Și uite așa apare depresia și anxietatea, devin din ce în ce mai iritați, nu mai simt motivație de a merge la lucru, nu se mai simt în stare să asimileze informații noi, drept pentru care nu mai reușesc să-și ducă la bun sfârșit sarcinile și activitățile.

Metode simple de relaxare dupa job

Eu personal am întâlnit persoane care nu dădeau randament la serviciu pur și simplu pentru că se simțeau mult prea intimidați de șefi. Am întrebat-o pe Laura dacă și acesta este un simptom al ergofobiei și ea mi-a confirmat: ”Dacă persoana respectivă se simte influențată de numele sau personalitatea șefului, sau de caracterul mai vulcanic sau mai tranșant al acestuia, atunci da, starea de nesiguranță se poate accentua și poate ajunge să compromită total calitatea muncii depuse.”

Tratamente benefice

Așa cum am zis și mai devreme, această ”boală” se poate vindeca, ca orice boală psihologică, de altfel. Laura mi-a spus ce se poate face pentru ca ”pofta” de muncă să revină: ”În primul rând, sarcinile ar trebui sparte în pași mai mici; persoana respectivă trebuie să înceapă să folosească regulat o agendă, pentru a simți că deține controlul asupra a ceea ce face; este necesar să încerce să rezolve sarcinile mai dificile în prima parte a zilei, și să se ocupe mai mult de organizare și planificare; în cazuri mai grave, este recomndat ca persoana să ceară atât ajutorul colegilor, cât și ajutorul unui specialist.”

Recupereaza cheful de munca

Ergofobia este caracterizată printr-un pesimism exagerat, așa că pentru a-ți însenina starea de spirit, te sfătuim să te înconjori de culori: hârtie A4 colorată, post-it-uri colorate, etichete colorate, dosare colorate etc. Astfel vei putea ține mai ușor evidența datelor cu care lucrezi, și nu vei mai fi atât de speriată de dificultatea proiectelor. Stresul acumulat în cantități mari poate fi eliminat prin exerciții fizice (este recomandată practicarea unui sport în aer liber), o alimentație cât mai naturală (mese regulate), cât și o hidratare bună. Atunci când nimic nu pare să funcționeze, recomandăm tratamentul medicamentos. Există studii clinice care au dovedit că unele antidepresive sunt deosebit de eficace, reducând o parte din manifestări și ajutându-ne să ne obișnuim cu acele frici pe care nu le putem elimina complet.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *