Ne fură Instagramul plăcerea de a călători?

By  | 

„N-am văzut așa ceva în viața mea. Niciodată.” Oare mai putem rosti aceste cuvinte, în lumea share-ului digital, când (aproape) orice destinație de pe planetă a fost fotografiată, retușată și… arătată întregii lumi într-un post pe Instagram? Mulți dintre noi plănuim deja vacanțele de vară sau city break-urile de sezon… Dar mai există emoția de a descoperi? Mai există călătorie autentică și dor de ducă dincolo de filtrul de Instagram? Colaboratoarea noastră, Alina Aliman, dezbate subiectul.

Mi-aduc aminte perfect acea după-amiază când am ajuns în Havana, acum un an de zile. M-au invadat brusc culorile, sunetele, privirile oamenilor. Și, în acel oraș în care muzica suna boem pe stradă iar eu urmăream fascinată mașinile de de epocă, am zărit un șir lung de oameni care, indiferenți la spectacolul străzii, stăteau pe jos, butonând agitați telefoanele. Dădusem peste unul dintre puținele hotspoturi wireless din Havana (trebuia să îți cumperi, în prealabil, cartelă pentru ele) unde orice călător care se respecta… (ați ghicit!) posta superbele fotografii surprinse în Cuba pe Instagram și Facebook. Evident, nu pot arunca cu pietre, pentru că același lucru l-am făcut și eu, câteva ore mai târziu. Însă, în Havana lipsită (cel puțin atunci) de asaltul tehnologiei, am început să duc dorul zilelor în care câteva articole pe internet, niște ghiduri de călătorie tipărite și o duzină de recomandări de la prieteni ne țineau loc de moodboard pentru următoarea vacanță. Și de acele momente în care răsuflarea mi se tăia la vederea unei plaje nemaivăzute pentru că, nu-i așa, nu apucasem să văd cu ea cam cinci sute de fotografii pe… Instagram. Ne-a stricat social media plăcerea de a călători sau, dimpotrivă, ne face să ne dorim să vedem și mai multe locuri?

Profilul de Instagram arată ce ești sau ceea ce îți doreși să fii?

„Eu cred că feed-ul tău de Instagram se poate transforma în cea mai bună formă de prezentare pe care o poți avea”, explica Amy Cole, Head of Brand Development Instagram pentru Europa, Middle East și Africa la me convention în Frankfurt. Și asta cu siguranță încearcă cele peste 400 de milioane de persoane care folosesc această rețea socială zilnic (din cei 2,4 miliarde de utilizatori de smartphones). Iar locurile în care mergi și în care vrei să le arăți lumii că „iată, eu sunt aici, pe cea mai minunată plajă din lume, în timp ce voi sunteți la birou, îngropați în dosare” fac parte și ele din cartea de vizită a utilizatorilor. „Uneori, oamenii par să nu mai trăiască momentul efectiv al vacanței decât prin intermediul lentilei aparatului de fotografiat sau al telefonului mobil. Totul trebuie imortalizat și împărtășit online”, spune sociologul Gabriela Militaru. Și aceasta, din punctul meu de vedere (și nu doar al meu) se poate transforma într-o problemă. Întrebarea e simplă: vrem să fotografiem și să share-uim imaginile fabuloase suprinse doar pentru că vrem să le vadă și alții și să se bucure alături de noi de acele priveliști, să fie pentru că știm că vom stârni invidie în rândul prietenilor, sau pentru că vrem să ne construim o anumită imagine (de călători, fotografi talentați etc.)?

„Eram în Cambodgia, la cel mai frumos templu din lume, pe care dorisem să-l văd întreaga mea viață. Era o atmosferă total zen, spirituală. Și… în cele din urmă am comis-o: am apăsat pe camera de la telefon, am făcut o poză și după câteva minute am și postat-o online. Da, recunosc, m-am simțit un pic vinovat după asta, ca și cum nu aș fi putut să țin acest moment doar pentru mine. Iar prietenii care au văzut poza și-au închipuit că eram singur la răsărit acolo, în singurătate, că mă bucuram de liniște. În realitate, ce n-am arătat — dar am pozat — erau cei câteva zeci de turiști cu aparate, telefoane și selfie stickuri care făceau, în spatele meu, același lucru”, povestea un jurnalist de la Wire într-un articol recent. Și, apropo de sefie stick-uri și dorința de a surprinde totul pe camereă, uneori cu riscuri uriașe — peste 100 de oameni au murit anul trecut în timp ce încercau să-și facă un selfie (pe marginea prăpastiei, pe tren, în fața animalelor sălbatice, sub apă). Autoritățile ruse chiar au elaborat un ghid cu imagini care arată pericolele unui selfie în locuri nepotrivite, în timp ce Disneyland a propus interzicerea selfie-stickurilor în parcurile lor de distracții.

În loc de ghiduri turistice…

Cei mai mulți utilizatori folosesc Instagramul pentru a se inspira, fie că este vorba despre exemple de styling (cam 55% dintre utilizatori fac asta, ceea ce explică succesul masiv și numărul mare de followeri al bloggerilor de fashion), fie că este vorba despre decorarea casei sau inspirație pentru următoarele călătorii (o altă categorie importantă în motivele pentru care scrollezi pe Instagram). „Așadar, inspirați-vă”, spune Amy Cole, numărul șase în ierarhia Instagram. „Dacă aveți un cont de Instagram și încă vă urmăriți cu el doar tata, mama și cei mai buni prieteni, procedați cu totul și cu totul greșit! Sunt atât de multe conturi care vă pot atrage atenția și vă pot învăța câte ceva!”.

„Este util să avem informații despre locurile pe care intenționăm să le vizităm pentru a ne face o idee. Însă avalanșa de fotografii, multe dintre ele prelucrate cu diferite programe de retușare, afectează surpriza descoperirii pe cont propriu a locului respectiv. Și apoi, cât de mult mai apucăm să digerăm și să ne bucurăm de frumusețile unei vacanțe dacă cea mai mare timpului ne trece cu grija de a face fotografii?”, se întreabă Gabriela Militaru, sociolog. Însă toate aceste lucruri nu-i împiedică pe utilizatorii de Instagram să pozeze și să împărtășească (sau să urmărească) imaginile lor favorite. Unul dintre cele mai urmărite conturi este National Geographic, cu peste 85 de milioane de utilizatori. Și asta spune multe! Mai mult decât atât, dacă în era camerelor cu film pe drumuri erau semnalizate locurile în care putea să admiri o priveliște frumoasă, acum acestea sunt denumite „Instagram spots”, iar agențiile de turism se întrec în a organiza călătorii al căror principal atu pare să fie capturarea unei imagini rapide și superbe a experiențelor trăite în excursii. „Niciun colț al unui loc vizitat nu scapă ochiului atent al aparatului de fotografiat. Dacă vrei să știi ceva despre orice loc din lume, este suficient să accesezi un cont de Instagram al unui prieten despre care știi că a vizitat acel loc și afli toate detaliile”, crede sociologul Gabriela Militaru. Perfect de acord: de fiecare dată când plec într-un oraș nou, caut imagini cu hastagul acestuia, în căutarea unor cafenele cool sau a unor expoziții noi.

„Social media a schimbat percepția asupra lumii, asupra vacanțelor și călătoriilor. Totul e mult mai accesibil și chiar dacă nu ajungem mâine în Australia, avem deja o listă cu 10 locuri pe care să nu le ratăm atunci când mergem acolo”, spun Alina Tanasă și Diana Enciu, www.fabulousmuses.net. „Cred că oamenii își doresc și mai mult să călătorească pentru că acum au posibilitatea să vizualizeze ceea ce ar putea să vadă cu proprii ochi. E fascinant și minunat și credem că nu trebuie să ne speriem pentru că suntem în 2018 și lumea s-a schimbat.”

Cât de multă perfecțiune e prea multă și unde păstrăm echilibrul?

Toate bune și frumoase, însă oare această goană după fotografia perfectă a locului perfect, în lumina perfectă nu devine puțin cam… artificială? Eu, una, știu sigur că am dat unfollow multor conturi care luau poze făcute de alți fotografi și nu le creditau, am încetat să mai urmăresc persoane care, după o vizită de o zi într-un oraș, au continuat să posteze fotografii cu el timp de o lună (hello, este Instagram, iar hastagul #tbt trebuie folosit cu moderație). Oare merită să faci cam 300 de fotografii într-un loc doar pentru a culege like-uri, chiar dacă asta înseamnă să pierzi o oră din călătoria ta?

„Anii în care rola de film pe care trebuia să o developezi după ce o prindeai cu greu în aparatul de fotografiat (și de multe ori aflai că filmul s-a voalat și ai pierdut toate cele 30 de fotografii făcute în vacanța de vară) ne face ca acum să fotografiem absolut orice”, crede sociologul Gabriela Militaru. „Faptul că memoria aparatului foto performant sau a telefonului pare nelimitată ne face să imortalizăm mii și mii de imagini. Așa se face că de la fotografiile imperfecte în care mama apare cu privirea întoarsă către cel mic, în timp ce tatăl are doar jumătate de corp surprinsă de aparatul de fotografiat, am ajuns la mania perfecțiunii fotografice. Fiecare unghi este perfect calculat, fiecare cută, zâmbet, umbră sunt evitate, astfel încât atât protagoniștii cât și locurile să pară perfecte”, spune sociologul. Oare emoția descoperirii unui loc fermecător rămâne acceași atunci când acel colț de mare l-ai mai văzut de câteva zeci de ori, în fotografiile prietenilor de pe rețelele de socializare? „Rețelele de socializare au un rol benefic în și pentru călătorii. Ne informăm mai bine ce locuri top am putea să vizitam și cum putem să facem poze mai bune”, spune fotograful Vlad Eftenie. „Sigur, scopul nu trebuie să fie viața din spațiul virtual, în care trebuie să dovedim ceva cuiva. Cel puțin, îmbinând călătoria cu fotografia și relatările cu impact, rezultatul poate fi cel puțin unul pozitiv”, explică el. „Suntem încântate să descoperim un loc nou chiar dacă l-am văzut în milioane de poze. Suntem încântate să mergem la Paris chiar dacă am fost de multe ori și mereu descoperim ceva nou. Fiecare dintre noi are un filtru și, oricât de multe poze am vedea, fiecare se bucură și percepe un loc în felul lui”, spune Diana Enciu. „Și da, eu am un folder pe Instagram cu poze preferate din diverse locuri și am și pe Pinterest unul și de fiecare dată sunt la fel de fericită atunci când plec în vacanță. Bucuria călătoriei și aventura nu ți le poate lua nimeni”, subliniază Alina Tanasă.

Cât despre mine, eu mă gândesc să mă reîntorc în Havana (sunt sigură că, odată cu apariția mai multor rețele de internet lucrurile vor deveni tot mai expuse) și sunt gata să descopăr locuri noi. Însă cu siguranță unele locuri, ca și unele secrete, vor rămâne… offline. Pentru un pic de mister, cel puțin.

Text: Alina Aliman

Foto: Guliver Getty/Images

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *