Multitasking-ul: te ajuta la job sau iti face mai mult rau?

By  | 

Obișnuiești să faci mai multe lucruri în același timp și ești foarte mândră de asta, pentru că simți că îți rezolvi mai repede și mai bine sarcinile la birou? Hai să discutăm puțin despre multitasking, să vedem dacă te ajută într-adevăr la job sau îți face, de fapt, mai mult rău.

Uneori programul de la birou poate fi destul de haotic, cu toții știm asta. Te ocupi de o sarcină când primești pe mail una nouă care trebuie terminată urgent, apoi un colaborator te sună pentru a-ți spune că trebuie să îi trimiți imediat ceva pe mail, așa că le faci pe toate în același timp, ai zece tab-uri deschise în browser, vreo 3 documente, un pdf… E ok, toate sunt relativ urgente, te ocupi de toate în același timp și termini mai repede! Ce poate merge prost?

Cum te menții organizată și motivată dacă lucrezi de acasă

Ei bine, multitasking-ul nu este tocmai ok, nici în viața personală, dar mai ales la birou. Deși ai impresia că ești mai productivă, lucrezi de fapt mai încet, nu te concentrezi pe ceea ce ai de făcut pentru că gândurile tale se duc spre alt task, poți face greșeli și, pe deasupra, devii din ce în ce mai stresată.

Iată câteva semne clare că faci multitasking:

Ai prea multe tab-uri deschise în browser sau prea multe dosare împrăștiate pe birou.
Te apuci de o sarcină nouă pentru a evita să termini o alta care nu îți place prea mult.
Te lași distrasă de colegi. În loc să îți termini sarcina pe care o faci acum, accepți să îl ajuți pe colegul care are nevoie urgentă de ajutor la sarcina sa.
Devii confuză, uiți ce anume trebuie să duci la capăt. Îți amintești după 2 ore că trebuia să trimiți un raport, dar nu l-ai terminat pentru că te-ai apucat de alte lucruri.

Cum putem evita multitasking-ul?

În primul rând, organizează-te mai bine. Fă-ți to do lists pentru a vedea clar ce ai de făcut în luna/săptămâna/ziua respectivă, aranjează task-urile în funcție de prioritate. Există numeroase soft-uri care te pot ajuta în sensul acesta. Încearcă să te ocupi întâi de sarcinile mai grele sau care durează mai mult timp.

Cum scapi de obiceiurile proaste care te trag în jos la birou?

Încearcă tehnica pomodoro. Iată cum funcționeaza, în mare: decide de ce sarcină vrei să te ocupi, apoi setează alarma pentru 25 de minute. Lucrează doar la acea sarcină până când alarma sună, apoi fă o mică pauză (3-5 minute). După pauză, treci la următoarea sarcină sau termin-o pe cea anterioară. După patru astfel de sarcini, fă o pauză mai lungă (15-30 de minute).

Atunci când te ocupi de o anume sarcină, închide mail-ul pentru a nu te simți tentată să te apuci de o altă posibilă sarcină care a apărut între timp.

Dacă un coleg vine la tine cu rugămintea de a-l ajuta cu ceva, spune-i politicos că acum trebuie neapărat să te ocupi de sarcina ta și fie va trebui să îl ajute altcineva, fie îl vei ajuta, dar discutați despre asta când termini ce ai de făcut.

Dacă te surprinzi făcând multitasking (e ok, nu putem scăpa instant de obiceiurile proaste), fă o mică pauză. Stai cu ochii închiși 5 minute, uită-te pe geam, du-te la baie și dă-ți cu puțină apă pe față. După acele 5 minute, uită-te puțin peste task-urile care sunt începute și vezi care sunt mai urgente sau aproape terminate. Acum ia-le pe rând!


Comments

comments