Lauda de sine e… de bine

By  | 

„Nu îmi place să mă dau mare. Mi-au murit cumva lăudătorii?“, afirma o prietenă pe când dezbăteam împreună subiectul în chestiune. Dar  lăudătorii ei nici nu există de fapt, din moment ce mereu preferă să ţină tot ce face numai pentru ea. „Sigur, poate fi mai precaut să laşi pe alţii să iasă în evidenţă şi să nu îţi strigi în gura mare reuşitele, însă este posibil ca acest tip de discreţie să îţi dăuneze, în timp, mai mult decât ai crede“, avertizează Kathleen McGraw, psihoterapeut. Asta fiindcă o bună parte din succesul nostru se datorează imaginii pe care o avem despre noi înşine, modului în care ştim (sau nu) să fim buni, pozitivi şi mândri de noi înşine, de realizările noastre. Este timpul să îţi revendici „relaţia cu tine” şi să înveţi să te faci remarcată atunci când este cazul. 

Asumă-ţi reuşitele fără să te jenezi

„Poate crezi că modestia exagerată îţi aduce aprecierea mai multor oameni, iar dacă povesteşti tuturor ce obstacole întâmpini şi ce lipsuri ai te face mai plăcută în ochii lor“, spune Amanda Winham, psiholog. „Dar, în realitate, le transmiţi că nu eşti demnă de reuşitele tale şi că nu îţi meriţi succesul.“ Trebuie să fii conştientă că atunci când atingi anumite performanţe, este pentru că ai muncit pe brânci, constructiv, aşa că nu alunga vibraţiile pozitive ale universului pentru că îţi negi valoarea. Povesteşte cu mândrie despre tot ceea ce realizezi şi mulţumeşte oamenilor atunci când îşi exprimă aprecierea. Ei vor pricepe că ai încredere în tine şi îţi vor acorda şi ei votul lor. 

Înlesneşte-ţi o comunicare eficientă

Micile trucuri de dezvoltare personală spun că atunci când discuţi cu cineva, e foarte important ce transmiţi prin limbajul corpului, dar şi prin tonul şi intonaţia cu care adresezi o întrebare. „Poziţia corpului tău nu spune doar cum te simţi, ci chiar îi transmite creierului ce senzaţii să îţi dea. O poziţie a corpului relaxată, cu picioarele uşor distanţate şi cu mâinile care nu îţi acoperă pieptul transmit creierului că eşti destinsă, aşadar acesta creşte nivelul hormonului testosteron în sânge (cel care îţi dă elan) şi diminuează producţia de cortizol – hormonul responsabil cu anxietatea“, informează Dana Carney, profesor asociat la University of California’s Haas School of Business. În plus, conştientizează-ţi discursul: exersează acasă şi verifică apoi reacţiile interlocutorilor. 

Ia-l pe „da“ în braţe, lasă-l pe „nu“

„N-am făcut niciodată un astfel de proiect. N-am cum să fac faţă la aşa ceva!“, exclama cu voce tremurândă o colegă căreia i se propusese să participe la o iniţiativă nouă a firmei la care lucra. „Acest tip de gânduri negative automate demotivează persoana şi îi sabotează starea de calm“, avertizează Nathan Wilson, psiholog. Nu îţi mai genera singură stres gândind pesimist, dar fă mai mult decât să le ignori (pentru că nu va funcţiona doar asta). Acceptă provocările şi depăşeşte-ţi temerile. „Când eşti năpădită de un gând negativ, nu-i da apă la moară, inflamându-l şi mai mult. Trucul este să îţi oferi singură o idee alternativă, pentru a-ţi da curaj“, adaugă Wilson. Spune-ţi: „Profesoara nu a avut încă timp să îmi răspundă la e-mail şi cu siguranţă nu e supărată pe mine.“ – o explicaţie alternativă pe care ţi-o sugerezi singură îţi poate genera forţa de care ai nevoie ca să nu mai preiei totul atât de negativ.

Laudă-te mai mult decât o fac alţii

Da, ai citit bine. Louise L. Hay, autoare de bestseller-uri motivaţionale spunea că „toată viaţa te-ai criticat şi asta nu te-a dus nicăieri. Încearcă să te aprobi şi să te aplauzi singură, iar apoi vezi ce se întâmplă.“ În plus, nu de lauda celor din jur ai nevoie pentru a-ţi confirma cât de tare eşti, nu? Cel mai avid susţinător al tău eşti chiar tu. Cele mai puternice identităţi şi le construiesc cei care au cea mai mare încredere în ei înşişi. Lori Deschene, autoare de cărţi electronice pe teme de budism şi filozofii orientale, recomandă să îţi dezvolţi o legătură cu propriul tău eu şi să iniţiezi un monolog zilnic cu tine (spune-i reflecţie interioară, meditaţie sau cum vrei tu), care trebuie să sune la fel de încurajator ca şi când i l-ai expune unei prietene dragi, la care ţii. Te vei simţi mai puternică imediat şi nu-ţi va mai fie teamă să te prezinţi ca o tipă puternică, aşa cum de fapt chiar eşti, nu?

Tu, fantastică.

În cartea sa, Brag: How to Toot Your Own Horn Without Blowing It, consultantul în comunicare Peggy Klaus dă câteva motive excelente pentru a începe să te lauzi în cel mai fermecător mod. Iată highlight-urile învăţămintelor ei:

• Fii recunoscătoare pentru succesul tău. De aceea, împărtăşeşte-l cu alţii şi învaţă să preiei laudele.

• Evită lauda umilă. Nu fii unul dintre acei oameni care îşi camuflează lauda într-o afirmaţie prin care par că se plâng. Exemplu: „Gata, pleci acasă? Ce fericită eşti! Eu stau zilnic după program, de când am fost promovată.“ Fii directă cu privire la succesul tău şi bucură-te de aprecierile oneste.

• Fă echipă cu cea mai bună prietenă sau cu iubitul. Stabileşte cu prietena ta şi cu iubitul ca atunci când vă aflaţi în public să vă lăudaţi reciproc reuşitele. Oamenii au tendinţa să acorde mai multă importanţă unei terţe persoane care vorbeşte despre succesul tău, decât dacă o faci tu, despre tine. E un truc simplu, dar eficient şi plăcut!

• Dezvăluie mici detalii personale. Oamenii sunt impresionaţi de poveştile de viaţă ale cuiva, relatate cu onestitate. Câştigă atenţia altora şi împărtăşeşte-le chestii personale, dar nu foarte intime, căci acestea s-ar putea întoarce împotriva ta la un moment dat.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *