Eu, brandul și manualul meu de utilizare

By  | 

Să te vinzi ca un brand pe rețelele de socializare sau să-ți faci un CV care să arate ca un ghid de utilizare al propriei persoane nu mai miră pe nimeni. #allaboutme nu e doar un hastag al noii generații. Alina Aliman investighează modul în care această deviză începe să ne guverne tot mai mult viața personală și cariera.

„Nu m-aș duce acum să-i cer șefei zilele acelea de concediu. Aș aștepta până după prânz, când termină cu ședințele și își bea și a doua cafea.” „Așa e el: face glume proaste atunci când nu trebuie. Ne-am obișnuit cu toții.” „Alex nu mănâncă pizza, comandă altceva la ziua ta.” „Raluca e mai sensibilă, plânge din orice, spune-i despre orele suplimentare mai pe ocolite.” „Lui Andrei nu-i place să fie criticat.” „Nicoletei îi place să se laude mereu cu reușitele altora, dar nu e fată rea.” De câte ori am auzit oare astfel de fraze? De câte ori ne-am dorit, oare, un îndreptar, un manual, o foaie pe care să fie scrise, ca la un telefon nou sau la o mașină de spălat performantă, calitățile, defectele, ticurile, obsesiile și ciudățeniile colegilor, șefilor și prietenilor? Pentru că, știți ce? Dacă în urmă cu mulți ani faptul că cineva făcea glume proaste la birou era sancționat de către comunitate, acum e suficientă o ridicare din umeri care poate să însemne, la fel de bine „Nu-mi pasă”. Sau „Ăsta sunt eu. Take it or leave it”. Departe de a fi doar o probă de egoism pe rețelele de socializare, #allaboutme are și alte implicații, care ne privesc, în egală măsură, cariera și viața personală. Ați auzit de dezvoltarea unui brand personal? Sau de manuale de utilizare ale propriei persoane? Nu, n-am ajuns până la scenariile filmelor SF, în care am avea un cod de identificare (și dosarul personal atașat acestuia). Însă un manual explicativ despre cine suntem, ce vrem, ce vrea să fie fiecare persoană în parte, despre calitățile și defectele ei, sincer… n-ar strica deloc.

„Dacă vorbim despre cultivarea unui brand personal, în primul rând… ar trebui să dăm un Google după numele nostru”, spune zâmbind Mara Eliza Barza, Founder SundayPR, Specialist în Comunicare, PR și Personal Branding. Evident, doar trăim în era tehnologiei. Iar “lumea www” începe să devină tot mai relevantă pentru conturares unei imagini personale. ,„În acest fel, putem vedea cu exactitate ce informații există despre noi pe internet. Găsim informații? Ne place ce găsim? Informațiile pe care le-am descoperit despre noi în online sunt relevante?” „Un brand este o idee concentrată a ta, o esență care te definește și care crește în același timp cu tine. Cu cât acest brand este mai reprezentativ cu atât dezvoltarea personală va merge mai mult mână în mână cu dezvoltarea brandului”, spune și sociologul Gabriela Militaru.

Brandul personal. Cum îl construiești?

 Care sunt cei mai importanți pași de urmat atunci când îți construiești un brand? „Trebuie să ne cunoaștem foarte bine pe noi înșine”, spune Mara Eliza Barza. „Mai exact, să ne autodefinim. Să știm cine suntem, care ne sunt valorile după care ne ghidăm în viața personală și profesională, care ne sunt plusurile/minusurile, aptitudinile și pasiunile, astfel încât să fim conștienți în ce domenii excelăm și cum ne putem remarca.” Vrei să te poziționezi altfel? Vrei să atragi mai multe priviri? Ei bine, ca și în cazul unui produs oarecare… „trebuie să faci un research serios astfel încât să fii cât mai original cu putință”, subliniază și Gabriela Militaru, sociolog. Apoi, continuă ea „Să știi că este util să îți stabilești targeturi pe termen scurt și mediu, nu doar pe termen lung.”

„Un brand este mai mult decât un nume sau un logo care este ușor de recunoscut în piață. În spatele fiecărui brand, fie el un produs, un serviciu sau o persoană, trebuie să stea o poveste, o idee, un scop”, susține și Sonia Argint-Ionescu (www.doer.ro). „Atunci când vrei să construiești un brand trebuie să ții cont de câteva aspecte esențiale: cui vrei să te adresezi, alege un nume, alege un slogan, construiește o identitate viziuală și utilizeaz-o cât mai des, fii consecvent/ă cu toate acestea.”

Așadar, dacă visezi după o imagine mai bună (fie ea în social media sau în viața reală, pune mâna pe hârtie și creion sau pe tastatură și scrie atent: cine sunt, ce vreau și unde îmi doresc să ajung. „După identificarea (ne)cunoscutelor despre noi, urmează creionarea unei strategii de personal branding, care poate include: obiective pe termen mediu și lung, targetul căruia ne adresăm, canale de comunicare, tipuri de conținut și acțiunile pe care le putem întreprinde astfel încât să ne conturăm brandul personal și să generăm vizibilitate în jurul nostru”, spunea specialistul în branding.

Citeşte continuarea materialului în ediţia de aprilie a revistei Cosmopolitan România.

Text: Alina Aliman

Foto: Guliver/Getty Images

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *