Esti toleranta cu… stresul?

By  | 

In timp ce tu te plangi celei mai bune prietene ca esti foarte stresata si ca nu stii cat mai poti continua in acest ritm, nelinistile se inmultesc, iar dusmanul tau devine tot mai greu de tinut in frau.

De ce? Pentru ca stresul se hraneste cu starile tale de anxietate si palpitatiile din fiecare deadline dificil, asa ca nu te astepta ca intr-o zi minunata sa dispara pur si simplu de la sine.

Hai sa acceptam adevarul: nu traim intr-o casuta linistita, asezata pe un deal vesnic verde, unde problemele vietii moderne nu ajung niciodata, ci intr-un oras aglomerat, zgomotos si agitat, in care oamenii alearga in toate directiile, fiecare purtand cu sine propriile greutati.

Stiu ca nu te incalzeste cu nimic sa afli ca nu esti singura afectata de „boala societatii moderne”, asa cum o numesc psihologii, dar tot acestia iti propun un exercitiu inedit de a face pace cu stresul, garantand zile mai usoare si reusite mai mari in toate aspectele.

Identifica sursele de stres

„O greseala pe care o facem cu totii in viata de zi cu zi este sa ne plangem ca suntem prea stresati, in loc sa luam loc un moment si sa ne gandim la ce se rezuma de fapt stresul vietii noastre si de unde vine concret”, spune medicul psiholog Alina Ene.

Incearca sa-ti oferi un moment de liniste, in care sa separi lucrurile care te linistesc de cele care iti provoaca agitatie si anxietate. Te supara mediul in care muncesti? Te afli in imposibilitatea de a face ce-ti place? Exista oameni in jurul tau care-ti dau stari de neliniste sau nervozitate? Foarte probabil, insa gandeste-te strict la tine si da un nume situatiilor care se pun de-a curmezisul nervilor tai.

„Odata ce realizezi cu ce te lupti, ai castigat batalia pe jumatate”, spune psihologul. La fel de important este si sa accepti ca, uneori, pur si simplu nu poti controla toate situatiile din viata ta. OK, persoana aceea care are o problema cu tine iti face zile fripte non stop, dar din moment ce tu nu faci nimic ca sa o provoci, nu esti vinovata ca situatia tensionata persista.

Astfel, o poti accepta mai usor si vei gandi mai limpede in cautarea solutiilor. Pentru ca intotdeauna exista alternativa: fie astepti sa se plictiseasca si sa fii lasata in pace, fie schimbi mediul din care ea face parte. Oricum ar fi, ai facut primul pas pentru a te imprieteni cu stresul, iar acest pas este acceptarea.

Separa-te de ceilalti

Gandeste asa: e viata ta, iar grijile si stresul care o traverseaza sunt, de asemenea, ale tale. Oricat de ridicol ar suna, exista oameni de stiinta care cred ca, bazandu-ne pe principiul apartenentei, ar trebui sa ne iubim stresul, asa cum ne iubim viata si momentele frumoase care fac parte din ea.

Si asta pentru ca inversunarea cu care te gandesti la el nu te va ajuta sa-l elimini, ci sa-l amplifici. Invata sa traiesti cu el, si la un moment dat te vei trezi spunandu-ti: „Care stres?”. De asemenea, gaseste o modalitate de a te separa de ceilalti atunci cand te afli intr-un mediu negativ.

Nu te pierde in problemele si grijile lor, nu te gandi la obstacolele pe care le intampina ei atata timp cat tu iti faci treaba impecabil si totul merge bine. Ultimul lucru de care ai nevoie este sa preiei si greutatile altora. Un sfat prietenesc e tot ce le poti acorda.

Cand te poti considera imuna?

Circumstantele sunt doar un factor de care depinde stresul. Celalalt factor este tolerarea interna a acestuia. De obicei, starea ta proasta e cauzata de presiunea la care esti supusa de ceilalti, dar si de catre tine insati.

Insa te poti considera norocoasa daca ai ajuns sa te regasesti macar in cateva dintre caracteristicile urmatoare:

  • Pastrezi aceeasi eficienta si stil de a lucra chiar si in deadline-uri sau dupa o noapte de petrecut.
  • Iti mentii calmul chiar si atunci cand esti frustrata.
  • Aduci argumente pozitive, in ciuda faptului ca restul oamenilor impartasesc o opinie total opusa.
  • Ramai pe pozitii, desi politica sau procedurile se schimba in mod neasteptat.
  • Nu lasi problemele personale sa intervina in munca ta zilnica.
  • Esti dispusa sa accepti noi sarcini chiar si in timp ce te straduiesti sa le indeplinesti pe cele prezente.

Meditatia zilnica iti odihneste creierul

Sigur ca atunci cand vrei sa te deconectezi iti poti suna prietenele ca sa stati la o barfa sau poti deschide televizorul pentru a afla ceva noutati, dar, o crezi sau nu, psihologii sunt de parere ca si aceste activitati pot deveni o sursa de stres – e posibil ca prietenele sa inceapa cu clasicele probleme amoroase sau de cariera, iar TV-ul e deja cunoscut ca o sursa de noi nelinisti, prin stirile negative si deprimante.

Singura activitate 100% sigura, spun oamenii de stiinta, este meditatia zilnica. Doar cateva minute de liniste interioara pe zi te pot transforma intr-o persoana mai relaxata, mai temperata si cu o mai buna putere de concentrare. Un studiu publicat pe sciencedaily.com arata ca oamenii care practica meditatia in mod regulat si-au dezvoltat abilitatea de a-si regla o functie a creierului, denumita ritmul alpha.

Acest ritm este responsabil de odihna creierului, care e vitala atunci candvrei sa te simti in forma zi de zi si sa-ti faci treaba impecabil. „S-a demonstrat ca meditatia zilnica imbunatateste numeroase abilitati mentale”, spune Catherine Kerr, medic implicat in proiect. Printre acestea, cele mai importante sunt urmatoarele:

1. Concentrare maxima. O minte limpede te face mai productiva, mai ales daca esti implicata inactivitati creative, cum ar fi scrisul.

2. Detasare. De cele mai multe ori, transformam micile griji ale vietii in tragedii. Meditatia te ajuta sa tratezi cu indiferenta unele situatii irelevante, ajutandu-te asfel sa ramai mai calma.

3. Sanatate curata. Deoarece aceasta activitate relaxanta pune in umbra stresul de zi cu zi, esti mult mai ferita de diverse boli, majoritatea fiind declansate pe sistem nervos.

4. Intelegere de sine. Vei avea ocazia sa te cunosti in profunzime si sa-ti dai seama ce iti doresti cu adevarat de la tine insati.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *