Tu esti vocea. Cum sa-ti creezi propriul podcast

By  | 

Ți-a plăcut atât de mult Serial că acum vrei să-ți lansezi propriul podcast? Te înțeleg. Și tocmai de-aia am să-ți arăt exact cum să faci asta.

Pe la sfârșitul lui 2014, un podcast despre o crimă care a avut loc cu 15 ani în urmă a devenit hit pe iTunes. A fost atât de popular încât a ocupat locul unu în iTunes încă dinainte de a fi lansat. Găzduit de Sarah Koenig, jurnalistă, Serial a fost un podcast de 12 episoare despre crima controversată a elevei de liceu Hae Min Lee, iubitul acesteia, Adnan Syed, fiind condamnat. Timp de multe luni după, oameni din toată lumea (inclusiv noi) s-au întrebat, ”Oare Adnan chiar a omorât-o?”. Cei de la Buzzfeed au creat un poll pe tema asta (normal), iau două rețele rivale și-au creat propriile podcasturi pe teme similare. Dar chestia cu adevărat importantă a fost asta: Serial a făcut podcast-urile foarte cool.

În prezent, se pare că toată lumea vrea să se îmbarce în acest tren, fie urmărind alte podcast-uri cu regularitate sau creându-și propriile seriale. Vestea bună e că, deși ai nevoie și de câteva informații tehnice un pic mai dificile, să-ți creezi și lansezi propriul podcast e al naibii de ușor. Plus, poți să faci și bani din asta. Ce ai putea să-ți dorești mai mult?

Listă de cumpărături

Microfon. Vei avea nevoie de un microfon cu USB sau unul analog. Pe cel cu USB (<400 lei) îl poți lega direct la calculator, astfel încât îți poți downloada ușor fișierele audio. Cel analog (<200 lei) are însă o mai bună calitate audio. Dacă-ți cumperi unul analog, vei avea nevoie și de o interfață audio (<600 lei) pentru a-l putea conecta la calculator.

Calculator. Evident. Nici măcar nu ai nevoie de ceva extra-pretențios. Laptopul tău de zi cu zi e suficient.

Software de editare audio. Sunt o grămadă de variante disponibile, dar unele dintre ele pot fi scumpe. Dacă ești la început, încearcă unul gratuit, precum Audacity (a fost votat recent de cititorii Lifehacker ca fiind cea mai populară unealtă de editare audio). Un astfel de software îți permite să unești segmente, să adaugi muzică și chiar să incluzi apeluri telefonice.

Deci, despre ce o să vorbești?

Mondy Dimond, cel care găzduiește podcastul Show + Tell alături de Chrissie Swan, spune că libertatea pe care ți-o dă un podcast dă dependență. ”Poți să vorbești despre ce vrei tu.” Așa o fi, dar tot trebuie să alegi un subiect interesant. Nu încerca să ”mulgi” succesul unui alt podcast: s-a făcut deja. Încearcă să găsești o cale de mijloc între un subiect despre care îți place să vorbești și unul pe care crezi că oamenilor le-ar plăcea să-l asculte. ”Cele mai bune podcasturi sunt cele care au la bază conversații spumoase”, spune Dimond.

Găsește-ți o gazdă

După ce ți-ai înregistrat podcastul (felicitări!), trebuie să-l uploadezi pe un site gazdă, care te va ajuta să-l uploadezi apoi pe iTunes. Sunt o grămadă de site-uri de hosting, dar dacă ești novice, SoundCloud e probabil cea mai bună opțiune pentru tine – e ușor de distribuit pe site-urile de social media și e gratis.

După ce ai făcut și asta, poți să-ți înscrii podcast-ul pe iTunes. Mergi pe pagina de podcast-uri, apasă pe ”Înscrie un Podcast” și adaugă url-ul pe care-l primești de la SoundCloud. Nu te îngrijora dacă nu se uploadează instant: o echipă de experți trebuie să-l verifice înainte. Încă un sfat: încearcă să uploadezi măcar patru episoade de la bun început – oamenii tind să nu intre pe podcast-urile care au un singur episod.

Alege un nume

Alege un nume specific (nu Știrile, spre exemplu), relevant subiectului ales de tine și care poate fi găsit ușor – atât pe iTunes, cât și pe Google. Da, Girl Talk e un nume simpatic, dar mai e și un DJ cu numele ăsta și un joc al anilor nouăzeci, deci link-ul tău se va pierde în mulțime.

Cât de lung

30 de minute e o durată decentă pentru un podcast. Dacă vrei să-l faci mai lung e ok, dar nu te extinde pe mai mult de o oră.

Detalii extra

Intră pe Free Music Archive sau Vimeo Music Store și downloadează melodii gratis, pe care să le folosești ca fundal audio. Gândește-te și la copertă – atunci când oamenii caută podcast-uri, vrei să le atragi atenția cu un avatar care arată bine. Site-uri precum FIverr și 99Designs îți pot face legătura cu designeri care-ți pot crea un logo cu prețuri pornind de la 5 $.

De ce sa asculti podcasturi

Evaluează și apreciază

Distribuie-ți podcast-ul pe unde poți și încurajează-ți constant ascultătorii să se aboneze, să-l evalueze și să-l aprecieze. Cu cât ai mai mulți abonați, cu atât mai ușor le va fi oamenilor să te găsească (vei apărea mai sus în lista celor cu nume și genuri similare cu ale tale). Cu cât ai mai multe review-uri, cu atât mai repede îți crește popularitatea.

Dacă aș putea să te învăț 3 lucruri…

Am rugat-o pe Monique Bowley, director de podcast-uri la Mamamia Women’s Network, să ne dea 3 sfaturi esențiale.

  1. Înainte să-ți faci podcast-ul, întreabă-te: de ce ar asculta cineva asta? Dacă nu găsești răspunsul, gândește-te de ce o faci. Dacă vrei doar să-ți încerci mâna, e ok, dar dacă vrei ca lumea să te asculte și visezi să devii expertă în domeniu, trebuie să livrezi un conținut bun, dacă nu extraordinar.
  2. Nu fi plictisitoare. Dacă tu ești plictisită, și ascultătorul tău va fi.
  3. Totul trebuie să sune cât mai bine posibil. Sunt o grămadă de podcast-uri bune care suferă din cauza unei calități audio îndoielnice. Ține cont de mediul înconjurător. Nu te înregistra în baie sau într-un birou gălăgios. Alege un loc cu covor, perne, orice poate absorbi zgomotele de fundal.

Pot să fac bani din asta?

Da. Lex Friedman, cel care se ocupă de vânzări și dezvoltare la Midroll, un serviciu de publicitate pentru podcast-uri care-i are printre clienți pe WTF with Marc Maron (tipul l-a avut ca invitat pe Obama anul trecut) și Savage Love, spune că, în timp ce podcast-urile de top câștigă milioane, un podcast bun, cu 100,000 de descărcări pe săptămână, poate câștiga între 125,000 și 400,000 de dolari pe an. ”Dacă podcast-ul tău e în nișa potrivită, clienții de publicitate ar putea să fie interesați de tine indiferent de cât de mulți abonați ai – și asta pentru că vor să ajungă exact la acei oameni din publicul tău. Marea majoritate a clienților caută show-uri care obțin 50,000 de descărcări pe episod sau mai mult.”

După Serial, tot mai mulți clienți au vrut să bage bani în podcast-uri – pentru că ascultătorii acestui tip de show sunt loiali și, cel mai important, sunt atenți (spre deosebire de TV, de exemplu).

”Nu-i vorba doar de audiență. Clienții vor gazde capabile să personalizeze reclamele”, explicp Friedman. ”De asemenea, clienții sunt din ce în ce mai interesați de producții de brand – show-uri sau miniserii create independent, dar în parteneriat cu un anume brand.”

4 podcast-uri cu tipe faine

Women of the hour. Lena Dunham colaborează cu BuzzFeed pentru acest podcast, unde vorbește despre iubire, prietenie, sex, muncă și chiar și moarte. Printre invitați se numără Jemima Kirke, Emma Stone și Emily Ratjakowski.

Call your girlfriend. Ann Friedman și Aminatou Sow, două tipe mega haioase, țin un podcast săptămânal care seamănă cu o discuție între două prietene, după ce au băut câteva pahare de vin (adorabil de glumeț).

Monocycle with Leandra Medine. Da, Man Repeller are un podcast (de fapt, are două). Monocycle este un monolog de 10-15 minute pe un subiect analizat în detaliu (și cu mult umor) de Medine.

The Binge. Rosie Waterland, cea mai haioasă tipă a momentului, povestește cu umor despre viață în televiziune. Ascult-o.



Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *