Nu, nu pot sa ma „inveselesc” pur si simplu

By  | 

Gata cu prejudecățile culturale… Iată cum ar trebui să vorbești despre depresie – conform lui S. E. Smith (cineva care chiar are habar de chestia asta).

Nu te-ai săturat de toate articolele alea prăpăstioase și negativiste despre depresie? Știi la ce mă refer. Cele care încep cu povești despre tragedii personale, însoțite de statistici serioase, menite să te trezească la realitate, și se termină cu comentarii despre cum ”poți ajuta”. Nu știu ce crezi tu, dar eu de fiecare dată când citesc genul acesta de articole adorm pe la jumătate – pe de-o parte pentru că am mai citit același articol de 40 de ori înainte și pe de altă parte pentru că știu că nu așa arată depresia.

Ceea ce ar fi mai bine – atât pentru cei bolnavi de depresie, cât și pentru cei care sunt sănătoși, dar ar vrea să ajute – este să se vorbească despre realitatea bolii într-un mod care să nu o minimizeze. Pentru că m-am săturat să mi se spună că ar trebui să ”țin capul sus” dacă vreau să mă fac bine.

Depresia nu se citește întotdeauna pe față

Această mare neînțelegere când vine vorba de depresie este alimentată de felul în care alegem să descriem boala – o stare perpetuă de tristețe, apatie și indiferență la orice. Poate pentru mine depresia nu înseamnă să mă ascund în fiecare dimineață sub plapumă, într-o eternă criză de nefericire, sau să privesc posomorât întinderea nesfârșită a mării, și asta pentru că depresia rareori arată așa. Cu toate acestea, atunci când trecem printr-un moment mai dificil, oamenii par să adore să ne spună să încercăm un pic mai mult să ne înveselim. Pentru că ne-am distrat la film cu o săptămână în urmă sau am părut entuziasmați când am vorbit despre un roman nou, în ochii celor din jur astea sunt probe că, iată, suntem capabili și de fericire, dacă ne străduim un pic.

Oamenilor le e un pic teamă de bolile care au legătură cu sănătatea minții și din cauza asta îi îndepărtează pe cei bolnavi cu atitudini sociale și mituri care au adesea scopul de a le infirma subtil condiția. Dacă depresia nu există, nu există nici oameni deprimați! Dacă oamenii deprimați își inventează boală, hai să-i forțăm să se simtă mai bine! Probabil se ascund în spatele depresiei ca să evite să dea piept cu viața!

Se spune adesea că depresia e acea stare de tristețe, în consecință majoritatea oamenilor presupun că persoanele deprimate se simt triste tot timpul și cam atât. Chestia asta nu-i tocmai corectă față de acei oameni care se simt triști dar nu sunt deprimați – de exemplu cineva care a pierdut o persoană dragă și trece printr-un moment mai dificil – și nu-i corectă nici pentru persoanele care suferă de depresie.

Ajuta-ti o prietena fara sa pici in depresie

Tristețea e o emoție cu care toți facem cunoștință la un moment dat în viață. În cazul depresiei însă, aceasta apare cel mai adesea în afara oricărui context. Avem dimineți în care lumea pare pur și simplu insurmontabilă și nu putem să ne dăm seama de unde vine acest sentiment, ce-l cauzează. Mai e și cazul în care depresia e subliniată de un factor de situație, de exemplu stresul de la locul de muncă sau izolarea socială. Oamenii care suferă de depresie se simt adesea singuri, neliniștiți, fără valoare. Pentru a evita și mai multă izolare, adesea ne punem o mască, ne prefacem că suntem veseli pentru ca oamenii să nu se îndepărteze și mai mult de noi.

Uneori chiar avem și zile bune. Ne petrecem o zi la soare, înconjurați de prieteni, și privim viața cu ochi pozitivi, sau mergem în vacanță pentru câteva zile și ne întoarcem cu forțe proaspete. Poți să râzi și să glumești chiar dacă suferi de depresie. E posibil să te distrezi și să te simți bine chiar dacă starea ta e predominant depresivă. E, de asemenea, posibil să te prefaci că te distrezi și adesea nimeni nu e capabil să vadă diferența.

Problema e că oamenii văd chestia asta și tind să presupună că am putea să ne distrăm tot timpul dacă ne-am dori asta cu adevărat și am face un mic efort. Transformă depresia într-un joc de ”e doar în capul tău”, când ea e o stare fizică și biochimă cât se poate de reală. Nu inventăm depresii de dragul atenției, contrar a ceea ce mulți cred – cine ar vrea o atenție care constă în oameni care fac glume pe seama ta sau îți spun să te gândești la ceva plăcut ca să te simți mai bine?

Vinovatul fără vină

Suntem înconjurați de oameni care ne spun să ținem capul sus și să nu mai fim leneși, bombardându-ne în același timp cu sfaturi citite cine știe pe unde. Dacă ai suferit vreodată de depresie, probabil ai primit sugestii bine intenționate de la prieteni, familie, chiar și străini. Acestea includ meditație, cristale energetice, o dietă vegană, rugăciune, cărți de self-help, mai mult sport, mai mult timp petrecut cu prietenii și un nou hobby.

Da, unele din aceste lucruri te ajută să-ți ții depresia în frâu, dar tu ai de fapt nevoie de consiliere și/sau terapie cu un profesionist – o persoană imparțială, care are experiență în domeniul sănătății mintale – care să te ajute să-ți dai seama ce se ascunde în spatele bolii tale. Un terapeut te ajută să-ți dezvolți aptitudini de supraviețuire și să-ți rezolvi probleme vechi. Mulți oameni sunt surprinși să afle că, de fapt, există numeroase abordări când vine vorba de terapie. Dacă nu-ți place un terapeut, poți să-l schimbi cu altul cu care te înțelegi mai bine sau care are o metodă pe care o preferi. Nu-ți place terapie congnitiv-comportamentală? Poate hipno-terapia e pentru tine, sau poate te vei simți mai bine cu sesiuni de terapie clasică. Poate sesiunile de terapie de grup, în care poți să te împrietenești cu oameni care trec prin experiențe similare, te vor ajuta mai mult. Un terapeut deștept îți va oferi alte opțiuni dacă consideră că nu vă potriviți.

Vedete care au suferit o depresie

Unele persoane care suferă de depresie încep tratamente medicamentoase, un alt domeniu care-i plin de mituri enervante. Nu, nu toată lumea are nevoie de medicamente. Nu, medicamentele nu te vindecă pe loc, făcându-te să sari în sus de bucurie imediat. În plus, un tratament medicamentos e rareori singura opțiune; scopul lui e să-ți țină depresia sub control astfel încât să te poți concentra pe a-ți dezvolta un plan de tratament și nu, nu vei lua medicamente toată viața. Mulți pacienți trebuie să-și adapteze regimul de tratament: durează până găsești exact cocktail-ul de medicamente care funcționează în cazul tău. De asemenea, faptul că iei medicamente nu înseamnă că ești slab; uneori, asta e singura modalitate prin care-ți poți salva viața.

Nu-i ușor să recunoști că suferi de depresie și nu-i ușor nici să te decizi să faci ceva în privința asta. Vorbim adesea de un proces care durează ani de zile și care implică ajutor din partea medicilor, familiei și prietenilor care simt că ceva nu este în regulă. E înfricoșător să mergi la un terapeut și să vorbești despre problemele prin care treci, dar merită; conștientizând că nu ești singură, că e posibil ca alți oameni să aibă problem similare cu ale tale, că poți fi ajutată îți oferă un sentiment incredibil de validare. Te ajută să ai și oameni de partea ta, de exemplu prieteni în preajma cărora te simți în siguranță.

Dacă vrei să faci o diferență în viața unei persoane care suferă de depresie, trebuie să-ți schimbi modul de a privi boala. Redefinește-ți abordarea și gândește-te cum poți săi faci pe cei din jur să se simtă mai confortabil când vine vorba de a discuta de probleme de sănătate mintală. Reevaluează-te și dă-ți seama dacă chiar vrei să dai mai departe acel sfat pe care l-ai citit undeva. Și spune-i unei persoane care apelează la tine că ești acolo pentru ea. Poate fi intimidant să vorbești deschis despre probleme de sănătate mintală, dar poți să schimbi o viață dacă o faci.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *