5 moduri amuzante de a-ti antrena memoria

By  | 

Te trezeşti adesea că pluteşti într-o „ceaţă cognitivă” care te împiedică să-ţi aminteşti diferite chestii, de la numele învăţătoarei din şcoala primară până la ziua de naştere a verişoarei tale sau ce film ai văzut aseară la televizor? Nu te panica, nu e semn de Alzheimer incipient… E absolut normal, spun neurologii, ca memoria pe termen lung şi scurt să se deterioreze odată cu înaintarea în vârstă. Slabă consolare, o să zici, dar află că există trucuri care te pot ajuta să încetineşti acest declin cognitiv!

Miroase rozmarin

Da, simplul gest de a mirosi flori sau ulei esenţial de rozmarin îţi îmbunătăţeşte memoria cu până la 70%! Se ştie că mirosurile pot influenţa abilităţile cognitive ale creierului, iar un studiu din 2003 a identificat mirosul de rozmarin ca fiind cel mai benefic pentru buna funcţionare a memoriei. Participanţii la studiu care au mirosit rozmarin au demonstrat că au o memorie mai alertă şi abilităţi mai bune de memorare si rememorare.

Explicaţia ar fi că rozmarinul conţine eucalyptol (un compus care îmbunătăţeşte funcţiile cerebrale), precum şi alţi compuşi ce împiedică producţia anumitor enzime care blochează funcţionarea normală a creierului. Aşadar, dacă vrei ca mintea să-ţi meargă brici, ţine un ghiveci cu rozmarin pe pervazul ferestrei.

Mestecă gumă

Nimeni nu ştie clar de ce, dar studiile arată că persoanele care mestecă gumă se descurcă mai bine la testele de memorie. Oamenii de ştiinţă au explicaţii diverse: unii cred că e din cauză că mestecatul creşte ritmul cardiac şi astfel îmbunătăţeşte funcţionarea creierului, alţii susţin că guma de mestecat stimulează hipocampusul, acea parte din creier unde se formează iniţial memoria şi care se micşorează odată cu trecerea timpului. Oricare ar fi însă motivul, se pare că guma de mestecat îţi poate oferi un avantaj mental.

Mănâncă

Nu orice, desigur, ci antioxidanţi şi Omega 3! Dieta sănătoasă este unul dintre lucrurile care face diferenţa când vine vorba de a îmbătrâni frumos, atât la exterior, cât şi în interior. Ca să îţi menţii memoria tânără pe măsură ce creierul inevitabil îmbătrâneşte, specialiştii recomandă consumul de alimente bogate în antixiodanţi şi Omega 3.

Antioxidanţii sunt capabili să neutralizeze radicalii liberi care se acumulează în organism odată cu înaintarea în vârstă şi ajung să „ucidă” celulele creierului. Omega 3 sunt acizi graşi de care creierul are nevoie pentru a se auto-repara şi a-şi proteja neuronii. Antioxidanţii îi găseşti în coacăze, mere, banane, usturoi, morcovi, legume de culoare verde închis şi ciocolată neagră, iar Omega 3 în nuci şi peşte (somon, anşoa, hering, macrou, sardine, păstrăv).

Joacă-te

Nu orice, nu oricum, ci cu Sudoku! Numeroase studii arată că acest joc al minţii reduce riscul de apariţie a bolii Alzheimer, deoarece stimulează simultan logica şi memoria – când rezolvi Sudoku, memorezi unde sunt numerele şi te foloseşti de logică pentru a-ţi da seama ce alte numere trebuie să completezi în tabel. Alte jocuri care îţi pun mintea la treabă, dar o şi relaxează în acelaşi timp, sunt cuvintele încrucişate, testele de inteligenţă, puzzle-urile şi scrabble! Or fi ele „jocuri”, dar sunt cele mai bune medicamente pentru memorie!

Dormi

Când tu dormi, creierul retrăieşte evenimentele din timpul zilei şi le pregăteşte pentru „depozitare”. Studiile pe animale indică faptul că în timpul somnului două regiuni ale creierului – hipocampusul şi cortexul prefrontal, implicat în recuperarea amintirilor din trecutul îndepărtat – recapitulează pe repede-înainte evenimentele din ziua respectivă. Acest proces este important pentru consolidarea amintirilor şi formarea de amintiri noi. În schimb, dacă sari peste orele de somn, noile amintiri se vor pierde sau amesteca între ele, iar creierului îi va fi imposibil să le recupereze.


Comments

comments