Deschide-ti propria afacere

By  | 

Poate că cei mai mulţi oameni sunt împăcaţi cu poziţia de angajat la locul de muncă, iar perspectiva startului unei afaceri pe propriile picioare le stârneşte fiori reci pe şira spinării. La polul opus, se situează „tabăra” celor ambiţioşi şi chiar vizionari, care fac demersuri constante pentru a pune pe picioare o afacere a lor sau care deja au strâns ceva experienţă în acest sens. Dacă ai petrecut nopţi albe gândindu-te ce şi cum să faci ca să lucrezi pentru tine în viitorul apropiat, e necesar să parcurgi câteva etape foarte importante.

Pune lupa pe tine

Dezvoltă analiza swot chiar pe propria persoană – adică analizează-te la rece şi întocmeşte o listă cu punctele slabe (defectele) şi punctele tari (calităţile) pe care crezi că le ai. De fapt, pentru a înlătura orice urmă de subiectivism, chiar ai putea cere păreri concrete unor persoane cu care ai avut de-a face în mediul profesional de-a lungul timpului: poate un fost şef, o profesoară de care te apropiaseşi mai mult în facultate, colaboratori de serviciu sau chiar unii colegi despre care ştii că sunt mai direcţi de fel. Apoi, gândeşte-te dacă munca ta din prezent chiar face parte dintr-un domeniu care te-ar pasiona în viitorul apropiat. Pasul imediat următor ar fi să identifici domeniile la care consideri că eşti talentată şi dacă au suficient potenţial pentru a fi dezvoltate într-o afacere.

Ai răbdare

OK, climatul economic actual nu-ţi permite cine ştie ce flexibilitate din punct de vedere al schimbării statutului profesional, însă nu lăsa timpul să se scurgă în defavoarea ta. Profită de acest timp aparent „mort” pentru a te gândi foarte bine la tipul afacerii pe care vrei s-o porneşti, domeniul de activitate exact, dar ocupă-te şi de un research al segmentului de piaţă în care te vei încadra. Varianta antreprenoriatului te poate energiza şi umple de speranţă, însă sigur îţi va provoca şi multe insomnii.

Planul de business obligatoriu

Ţi se pare ridicol şi inutil să aşezi pe o coală de hârtie toţi paşii prin care trebuie să treci pentru a lansa o afacere la „apă”? Tim Berry predă cursuri de managementul afacerilor la Universitatea Oregon, SUA şi, în ultima sa carte, The Plan-As-You-Go Business Plan, explică de ce acest aspect este vital. Contează să-ţi planifici afacerea cu pixul pe-o hârtie, pentru că vrei să mânuieşti bine frâiele destinului viitoarei tale afaceri. Şi pentru că îţi doreşti enorm să o manageriezi cu o strategie bine implementată, cu prioritizarea sarcinilor în mod eficient şi cu maxima focusare de care eşti tu în stare. În plus, poţi transpune viziunea pe care o ai asupra afacerii tale într-o serie de subpuncte concrete pe care să le urmezi ulterior.

 


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *