De ce ai nevoie de o „soție de birou”

By  | 

Imaginează-ți următorul scenariu: ai întârziat la o sedință, iar șefa ta se ia de tine în fața întregii echipe. Te uiți în jur după ajutor, dar nimeni nu îți ia apărarea. Te afunzi în scaun simțindu-te singură și realmente în pom. Ce bine ți-ar fi prins să ai pe cineva care să-ți valideze scuza (legitimă) sau măcar să-ți arunce un zâmbet înțelegător… ce bine ți-ar fi prins să ai ceea ce noi numim o „soție de birou”.

O tipă care ți-e alături orice ar fi – cineva care ți-e egal la job, cu care poți să iei prânzul, cu care poți să te sfătuiești, și pe care poți să pui bază când ești copleșită de treburi – poate să-ți facă orele la birou să se simtă mult mai bine. Poate chiar să te ajute să fii mai bună la ceea ce faci (și viceversa), spune Chad McBride, Phd, profesor de studii de comunicare la Universitatea Creighton, care studiază prieteniile la job clădite pe modelul căsniciilor. „Ajungi să investeși mai mult efort în ceea ce faci pentru companie tocmai pentru că investești și în această relație”.

Cu alte cuvinte, te entuziasmează să te duci la job pentru că asta presupune să petreci timp cu o prietenă. „Și când îți face plăcere să mergi la serviciu și ești mai puțin stresată, faci treabă mai bună”, spune Lauren McGoodwin, fondator și CEO al Career Contessa, un website dedicat dezvoltării carierelor femeilor. „Asta ar putea face ca șeful sau șefa ta să îți aprecieze entuziasmul și să îți ofere mai multe oportunități”. (O promovare ar putea bate la ușă, și asta datorat, în parte, prietenei tale profi!).

Ca să-ți faci o „soție de birou”, găsește o tipă care are un post cam pe același nivel cu al tău și cu care ai avut în trecut conversații relaxate și plăcute. Testează terenul rugând-o să te ajute cu mici favoruri care vă aduc avantaje amândurora: „Vrei să facem un brainstorming pentru prezentarea de mâine în timp ce luăm prânzul?”. Dacă totul merge strună, încearcă să o rogi ceva mai serios, cum ar fi să îți țină locul o zi când lipsești (oferindu-te, bineînțeles, să faci același lucru pentru ea). Apoi urmează aceste sfatui pentru a păstra dinamica dintre tine și noua ta „soție de birou”.

Lăudați-vă reciproc ideile bune

Fă un pact cu tipa care îți e work wife: Dacă una dintre voi are o idee genială și o prezintă întregii echipe, cealaltă o va repeta și va accentua cât de bun e planul, astfel încât să fie cât mai clar pentru restul lumii, spune McGoodwin. Așa că dacă propui un itinerar pentru un eveniment care urmează să se desfășoare, prietena ta poate să spună „Ce plan extraordinar! Ar merge perfect!”. (Ca idee, unele dintre femeile care au lucrat la Casa Albă pe durata mandatului prezidențial al lui Barack Obama, s-au folosit în mod repetat de strategia asta, pe care o numeau „amplificare”).

Cum mi-am cunoscut „nevasta”

„Am lucrat împreună la o campanie politică acum câțiva ani, iar acum nu sunt sigură că vreuna dintre noi ar accepta un job în care să nu fie implicată și cealaltă. Ea e cel mai bun lucru care s-ar fi putut întâmpla carierei mele!” — Mirela, 27

„Am început să lucrez cu ea la un proiect. Am făcut ședințe creative, ne-am făcut reciproc mici favoruri, și ne-am trimis una alteia ce lucram ca să ne oferim feedback. Acum, când una dintre noi lipsește mai multe de o zi sau două, se simte.” — Ioana, 36

„Tipa pe care o consider acum „soția” mea de birou era, inițial, o fată cu care mă înțelegeam bine la job, iar apoi m-a întrebat dacă aș vrea să ne formăm o companie împreună. Acela a fost momentul când ne-am conectat cu adevărat. Ne-am petrecut weekenduri întregi fără să ieșim de la ea din apartement, făcând planuri pentru acel proiect.” – Alina, 27

Nu vă ignorați ceilalți colegi

Chiar dacă ți-ai găsit „sufletul pereche de la job”, asta nu înseamnă că e în regulă să stați doar împreună și să evitați pe oricine altcineva. Dacă cunoașteți persoane diferite din cadrul aceleiași companii sau sunteți în echipe separate, profitați de asta și prezentați-vă reciproc pentru a crea noi conexiuni, astfel încât cercurile de networking ale amândurora să se lărgească, spune McGoodwin. Puteți să vă folosiți de următorul tipar: „Aș vrea s-o cunoști pe [numele prietenei tale]. E genul de tipă cu care poți face echipă extraordinară, și cred că te-ar putea ajuta cu proiectul la care lucrezi acum”. Nu numai că vei căpăta admirație dacă prietena ta se descurcă bine la ceea ce ai recomandat-o, ci, pe deasupra, o pui și pe ea într-o lumină bună. Cu cât mai mulți oameni cunoașteți în industria în care activați, cu atât cresc șansele ca ambele dintre voi să beneficieze de mai multe oportunități extraordinare.

Citeşte continuarea materialului în ediţia de noiembrie a revistei Cosmopolitan România.

Foto: TV Land. De: Allie Jones. Traducere și adaptare: Cătălina Teodorescu

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *