Cum te vad colegii de serviciu

By  | 

Mama

Colegii tai pot conta tot timpul pe tine. Le faci prajituri de zilele de nastere, te asiguri ca isi scriu corect mailurile, aduci pixuri in plus la sedinte etc. Iar daca intervine o criza de ultim moment, colegii tai stiu ca vei fi acolo ca sa le oblojesti ranile.

E bine ca ai acest spirit de echipa, dar daca instinctul matern te tine atat de ocupata incat iti neglijezi munca, e timpul sa iei atitudine. Sa spunem ca o colega vrea s-o ajuti sa-si scrie raportul – n-a mai facut asta niciodata, iar tu te pricepi atat de bine! In loc s-o expediezi – sau, mai rau, sa-ti lasi balta treburile pentru ea – ofera-i resurse.

Trimite-i un template sau un website care sa o ghideze. Apoi spune-i: „De ce nu incerci asa? Daca ai intrebari, iti voi raspunde cu placere”, propune Louise Frankel, consilier in cariera si autoarea cartii „Nice Girls Don’t Get the Corner Office: 101 Unconscious Mistakes Women Make That Sabotage Their Careers”. „E bine sa dai o mana de ajutor, dar nu determina oamenii sa depinda de tine”.

Desigur, uneori va trebui sa faci mai mult. E OK, dar da-le de inteles ca renunti la ceva al tau in favoarea lor – planurile de cina sau propriul proiect. „Nu-i lasa sa creada ca ajutorul pe care il oferi e o nimica toata, fa-i sa inteleaga ca astfel iti dau peste cap programul”, spune Frakel. Iar atunci cand si tu vei avea nevoie de ajutor, vei sti la cine sa apelezi.

Comedianta

N-ai nicio indoiala ca te vei bucura de un viitor stralucit in cadrul companiei – toata lumea te iubeste! Ai insufletit pana si cea mai tensionata sedinta cu replicile tale spontane si amuzante. Sefa ta e atat de impresionata incat chiar ea te roaga uneori sa mai spui cate o gluma asa cum numai tu stii.

De fapt, poti sa smulgi oricui un zambet: tipului care se ocupa de corespondenta, sefilor mari, pana si colegei de la contabilitate care nu vorbeste niciodata cu nimeni. Rasul e bun, dar daca cei din firma te percep doar ca pe o tipa amuzanta, nu tu vei rade la urma…

„S-ar putea sa exagerezi”, avertizeaza Alexandra Levit, autoarea cartii „They Don’t Teach Corporate in College: A Twenty-Something’s Guide to the Business World”. „Daca vrei sa fii luata in considerare trebuie, mai intai, sa fii luata in serios. Oamenii cu care lucrezi au nevoie sa stie ca poti oferi feedback-uri constructive, ca poti transmite vesti proaste atunci cand e cazul si ca esti serioasa in situatiile de criza.”

Asta nu inseamna ca trebuie sa dai vestmintele colorate pe costumul gri prafuit sau sa-ti preschimbi zambetul intr-o grimasa posaca. „Simtul umorului e o calitate, dar tu trebuie sa transmiti ca e una dintre multele pe care le detii”, spune Frankel. Asa ca, in loc sa incerci din rasputeri sa-ti infranezi dorinta de a plasa cate o gluma, mai bine concentreaza-te pe sublinierea celorlalte calitati, cum ar fi inteligenta, sensibilitatea si consecventa.

La urmatoarea sedinta, fa-te remarcata punand doua intrebari serioase si inteligente. „Asta va demonstra ca ai ascultat cu atentie si ca ai patruns in esenta conversatiei, spune Louise Frankel.

Rebela

Sefii nu au habar. Noua politica a companiei e o gluma proasta, iar tipii care aplaudau vanzarile de luna trecuta sunt niste cretini. E greu sa fii mult mai desteapta si mai cool decat restul lumii, dar tu pari sa te pricepi de minune la asta – la sedinte stai intotdeauna in spate, cu mainile incrucisate pe piept, te „intepi” la toaleta cu colege care sunt, evident, sub nivelul tau si oftezi din cand in cand pentru a arata ca esti mult prea buna pentru ceea ce se intampla in jurul tau.

Poate ca prin aceasta strategie te-ai facut respectata in liceu, dar intr-o companie echivaleaza cu a-ti tatua pe frunte mesajul: „Nu vreau sa fiu promovata”. „Astfel iti compromiti siguranta oricarui job”, spune Cynthia Shapiro. „Acest gen de oameni sunt primii care pleaca, indiferent de cat de buni sunt in ceea ce fac.”

Shapiro e de parere ca aceasta atitudine te va determina sa-ti dispretuiesti jobul, pentru ca vei asista la promovari si mariri in favoarea unor oameni mai putin pregatiti, dar cu o abordare pozitiva. Desigur, nu poti sa incepi dintr-odata sa te porti frumos si sa aplauzi extaziata cand orice proiect reuseste – lumea va crede, probabil, ca esti sarcastica.

Incepe o transformare lenta, dar sigura, si multumeste-i sefului pentru ea. „Sefilor le plac aceste povesti cu final fericit si le place sa creada ca ei sunt cei care te-au adus pe calea cea buna”, spune Shapiro. Demareaza prin a-i cere scuze superiorului tau intre patru ochi, spunandu-i ca iti doresti sa te schimbi.

Apoi demonstreaza-i asta – retrage-te din scandaluri, sustine-ti seful in timpul sedintelor si incepe sa vorbesti frumos despre companie. Daca nici asta nu functioneaza, Shapiro spune ca e vremea sa-ti reimprospatezi CV-ul. „Cea mai usoara cale de a-ti imbunatati imaginea e sa-ti schimbi jobul si s-o iei de la capat.”

Si ce daca iti place sa porti fuste cu volane si sa vorbesti despre obsesia ta pentru Ryan Gosling – nu faci decat sa exprimi ceea ce esti! Iar sefii vor sa fii tu insati, nu?

Ei bine, nu prea… "Nu poti sa vii intr-o companie si sa te porti asa cum ai face-o in prezenta celei mai bune prietene", spune consilierul in cariera Cynthia Shapiro, autoarea cartii "Corporate Confidential: 50 Secrets Your Company Doesn’t Want You to Know – and What to Do About Them".

"Daca vrei sa-ti construiesti o cariera solida, trebuie sa-ti imbunatatesti constant imaginea." Nu e nimic rau in a arata numai un strop din propria personalitate la birou, insa daca imaginea ta se rezuma la un stereotip, e timpul sa-ti creezi o noua identitate.

Iata cele mai comune cinci personaje de birou si cum sa iesi din tipar:

Terapeuta

De la iubiti neascultatori, pana la clienti aiuriti si sefi nemilosi, colegii tai au tot felul de probleme. Din fericire pentru ei, pot veni oricand la tine pentru o doza de compasiune, o cana de ceai si niste batiste parfumate.

Inima ta tresalta la auzul povestilor lor tragice. Dupa ce s-au "descarcat" prin intermediul tau, ei se intorc la birourile lor simtindu-se usori si eliberati. Pe de alta parte, tu ai ramas fara vlaga dupa atata risipa de compasiune.

Pat Heim, CEO al The Heim Group, firma de consultanta in managementul afacerilor, e de parere ca s-ar putea ca mai tarziu sa te simti marginalizata in cazul in care colegii tai regreta ca ti-au spus toate secretele.

"La sfarsitul zilei sau saptamanii de lucru, ajung sa se caiasca pentru sinceritatea cu care ti-au povestit ce probleme au. Cand vei dori sa stii ce mai fac, vor incerca sa evite subiectul, pentru ca se simt jenati", spune ea.

Pentru a pune capat confesiunilor, intreaba-te mai intai ce anume faci ca sa le incurajezi. Cand vezi o tipa nou-venita fugind spre toaleta, dai buzna imediat sa vezi ce a patit? Daca o colega iti spune ca e cam deprimata, o bombardezi cu intrebari despre viata ei personala?

"Cand cineva are o problema, tu iti dai seama imediat, asa ca esti tentata sa pui intrebari. Opreste-te si concentreaza-te pe ceea ce ai de facut", spune Heim. Insa, atunci cand colegele tale te viziteaza pentru o noua sesiune de marturisiri fierbinti, nu le taia avantul spunandu-le sa plece – pana la urma, tu esti cea care a inceput totul.

In loc de asta, Heim sugereaza sa le trimiti subtil mesaje nonverbale cum ca nu poti vorbi. Indiferent de cat de trista ar parea povestea, tine-ti mainile pe tastatura si corpul intors catre monitor. Pana la urma, isi vor sterge lacrimile si vor merge mai departe.

Protagonista unui reality show

Imediat cum ajungi la munca luni dimineata, colegii se aduna in jurul tau pentru a-ti asculta pataniile din weekend: intalnirea cu tipul de pe internet, dansul nebun de la discoteca, cearta pe care ai avut-o cu sora ta pe motiv ca ti-a imprumutat jeansii preferati etc. Toti te asculta cu gura cascata, savurand orice detaliu. Iar daca le scapa ceva, nu-i bai – totul e insemnat frumos pe blogul tau!

Cu totii tanjim dupa atentie, dar daca vrei ca si cariera ta sa fie la fel de interesanta precum viata personala, trebuie sa te debarasezi de imaginea de vedeta. "Daca oamenii din viata ta se inghesuie sa adauge comentarii privind escapadele tale amoroase pe pagina de Facebook, imaginea ti-e compromisa. Oamenii vorbesc, sefii afla", explica Shapiro.

Cum sa-ti anulezi imaginea de… copil rebel? E usor: fii misterioasa. Data viitoare cand cineva te intreaba cum a mers intalnirea cu un tip, spune doar: "A fost OK". Cum mai stai cu dragostea? "Bine." Le poti povesti tuturor despre thriller-ul care te-a tinut in suspans sau despre restaurantul minunat in care ai cinat, dar lasa deoparte detaliile precum: "Tipul pe care l-am cunoscut online m-a sarutat in toaleta clubului".

Va fi greu, pentru ca la inceput isi vor dori sa stie mai mult. Nu-i repezi din moment ce tu le-ai alimentat curiozitatea. "Nu e vina lor ca intreaba", spune Heim, "asa ca nu-i face sa se simta ca si cand ar face ceva gresit". Mai bine zambeste-le si scuza-te spunand ca esti prinsa intr-un deadline dificil. Odata ce realizeaza ca spectacolul s-a terminat, isi vor indrepta atentia catre altceva.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *