Cum te concentrezi pe relaţia cu tine: sănătatea mintală contează!

By  | 

Odată cu creșterea fenomenului anxietăţii şi al depresiei, trebuie neapărat să acționăm din timp şi să ne amintim frecvent cât de importantă este sănătatea mintală.

Este timpul să te concentrezi mai mult ca oricând pe singura relaţie asupra căreia ai putere completă şi pe care o poţi îmbunătăţi constant— pe relaţia cu tine.

Fie că ești o persoană perfecționistă din fire sau pur şi simplu omul-catastrofă, anxietatea se manifestă în diverse forme, dar la fel de multe sunt și metodele de combatere a acesteia.

Partea întunecată a anxietății

Nu toate feţele anxietății seamănă una cu alta. Pentru mulți dintre noi, anxietatea există și ne însoțește în fiecare zi din viața noastră, afectându-ne în mod direct. Este prezentă tot timpul acolo în background, contribuind la creșterea maximală a stresului cotidian. Dar cum ne dăm seama dacă noi sau o altă persoană sufera de HFA (High Functioning Anxiety)? Conform lui Peter Diaz, CEO-ul institului Workplace Mental Health, anxietatea trebuie diagnosticată. HFA tinde să descrie o stare care lipseşte în cazul unui diagnostic, în general – atunci când o persoană poate suferi de anxietate, dar este perfect funcțională.

Când începem să fim anxioși, primul reacţie este să punem totul pe seama faptului că lucrăm peste program şi ne suprasolicităm din cauza job-ului sau din cauză că desfacem firul în patru pentru fiecare mic detaliu din viața noastră.

Perfecțiunea poate fi experimentată sub forma unui grad ridicat de stres ce poate fi la rândul lui identificat cu HPA, explică Diaz. “Când o persoană devine perfecţionistă, este foarte posibil să trăiască în acelaşi timp o stare accentuată de anxietate. Iar, când ne propunem un target greu de atins, tot ce se află sub acel target stabilit și toate provocările pe care le întâlnim pe drum pot deveni cauze ale stării de îngrijorare şi stres, în mod constant.

Cum faci față atacurilor de anxietate

Ai un moment de panică? Nu-ţi face şi mai multe griji. Aceste trucuri te vor ajuta să treci cu brio peste momentul ciudat.

  1. #1 Ești în întârziere!

Percepi „a fi în întârziere” ca pe o situaţie frustrantă pe care nu o mai poţi controla sub nicio formă, dar nu este chiar aşa rău cum pare. „Ce îți trece prin cap când știi că ești în întârziere: „Traficul ăsta mă omoară!” sau „Şeful meu o să dispere!” nu îți poate face decât rău și cauzează extra stres,” spune Greta Hirsch, directorul clinic al Centrului pentru Anxietate Ross. „Creierul tău confundă posibilitatea cu probabilitatea.”

Încearcă asta: Alungă gândurile negative cu un play-list calm la radio. Și, mai bine, cântă şi tu. În fiecare moment când corzile noastre vocale sunt acționate, se transmite către creier semnalul pozitiv: Totul este OK!

  1. #2 Nu poți să dormi!

Prima regulă: nu te uita la ceas. Dacă te uiți la ceas, nu faci decât să îți amplifici şi mai mult starea de disconfort (adrenalina aleargă prin corpul tău, inima îți bate mai repede decât ar trebui) creând efectul de bumerang asupra stării de relaxare pe care ar trebui să o dozezi ca să poţi adormi, spune Hirsch. A doua regulă, la fel de importantă: nu pune mâna pe telefon. „Ecranele ne pun creierele în mișcare şi le solicită să se mişte continuu”, menționează Walker.

Încearcă asta: În loc să porţi un război cu somnul, mai bine acceptă că nu poţi dormi, ci doar te poţi odihni, în linişte. Meditează asupra acestui aspect, cât de interesant este, sugerează Hirsch. „Inspiră si expiră profund în timp ce îţi repeţi gânduri pozitive precum: Patul meu este minunat. Iubesc cât de moale şi pufoasă se simte pătura mea.

  1. #3 Te afli în mijlocul unei dispute

O ceartă cu partenerul sau cu o prietenă poate foarte ușor să escaladeze de la o mică dispută la o luptă încrâncenată, și toate astea pentru că suntem făcuți să supra-analizăm aproape orice. „NU confundați NU MĂ SUNĂ cu NU ÎI PASĂ – poate el este într-o întâlnire sau poate ea doarme”, spune Hirsch. „Tot ce faci în acel moment este doar să îți alimentezi anxietatea și să îți strici bunăstarea”.

Încearcă asta: „Acordă-ți puţin timp de analiză, de exemplu plimbă-te cu un coleg de la birou și asigură-te că timp de 15 minute te focusezi pe problemă”, sugerează Hirsch. „Apoi, asta e! Nu numai că activitatea fizică (chiar şi numai mersul pe jos) îţi oferă energie, dar ai schimbat şi peisajul și asta nu poate decât să îţi aducă beneficii.”

  1. #4 Ești nervoasă

Dacă simți că ai palpitații și că îți transpiră palmele înainte de un interviu sau că tremuri toată înainte de o întâlnire amoroasă, trebuie să știi că, în astfel de situaţii, anxietatea nu numai că este normală ci, mai important, este și benefică. „Anxietatea are şi capacitatea de a ne motiva”, spune Hirsch. Altfel am fi în stare să apărem la marea noastră primă intâlnire îmbrăcaţi doar cu echipamentul de sală.

Încearcă asta: Literalmente trebuie să te linişteşti. Pentru câteva minute scufundă-ţi mâinile în apă rece sau ţine pe limbă un cub de gheață. Starea de răceală apărută brusc stimulează nervul vag care transmite către corp semnale pentru a te putea proteja, pentru a se linişti. După aceste trucuri, du-te si dă-i pe spate!

Foto: Guliver/Getty Images. Text: Jessica Cassity, Bianca Dragomir.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *