Cum te ajuta natura sa fii senzationala

By  | 

Ieși la plimbare și vei ține minte ce ai de făcut, vei fi mai slabă și mai fericită! Iată de ce specialiștii vor să te convingă să stai cât mai mult la aer! 

A răsărit firul ierbii, au înflorit copacii, a ieșit și soarele… ne-am revenit spectaculos din letargie odată cu vremea. Nu, nu m-am apucat să fac o compunere sau o odă dedicată primăverii, cu toate că, sincer, aș fi tentată, ci m-am gândit că nu ar strica să te mai bat puțin la cap cu deliciile vieții care te așteaptă afară, în parcuri, în păduri, pe câmpii, la munte, peste tot pe unde verdele crud domină atmosfera.

Mi-a venit ideea să-ți spun câte ceva despre verdeață după ce am citit cu maaare interes rezultatele unui studiu care arăta negru pe alb că dacă părăsești canapeaua din sufragerie (și televizorul odată cu ea) și ieși la plimbare de câteva ori pe săptămână, vei ține minte tot ce ai de făcut fără să mai ai nevoie de agende, post-it-uri și alte „nebunii” moderne care ne înlocuiesc neuronii asasinați de stres și poluare. A, dar am mai descoperit ceva… oamenii cei mai fericiți de pe Planetă sunt cei care ies la aer de câte ori au ocazia și sunt înconjurați de culoarea verde! Poate știai asta, dar nu ți-ai imaginat că și în oraș poți avea parte de o viață „naturală”! Dar să lăsăm introducerile și să trecem la subiect!

De ce nu ții minte nimic? Orașul e de vină!

Tocmai te-ai ridicat de pe scaunul pe care ai stat toată ziua la serviciu, ai muncit ca o apucată, te doare capul, ai o stare inexplicabilă de anxietate, ești puțin bulversată și nu mai ai nici o idee ce ți-a spus prietenul tău că trebuie să cumperi de la supermarket. Dar lasă lista de cumpărături, că nu mai ții minte nici ce ți-a zis amica ta acum maximum zece minute. Unde trebuia să vă întâlniți?! Evident, asta înseamnă că ai probleme cu memoria. Dar de ce? Care-i cauza și cum poți remedia problema? Îți răspund psihologii!

Descopera beneficiile plimbarilor in aer liber – De ce trebuie sa incepi chiar de azi

Stephen Kaplan, profesor la catedra de psihologie a Universității Michigan, a realizat un studiu cu ajutorul căruia a explicat de ce mintea noastră ajunge la un moment dat să refuze să înregistreze informații simple, ca întâlnirea cu prietena ta, de exemplu.

Imaginează-ți o stradă plină de oameni și apoi adaugă și mașinile care „curg” pe lângă tine cu zecile în doar câteva minute. Toate aceste „detalii” sunt percepute de creierul tău ca pericole, așa că activează zona responsabilă cu supraviețuirea, „păcătoasa” care te face să tremuri toată la gândul că te-ar putea călca mașina… Acum gândește-te că acest episod se repetă de o grămadă de ori pe zi (psihologii spun că de cel puțin 20 de ori). De aceea, e normal ca la sfârșitul zilei să te simți obosită, bulversată sau inexplicabil de speriată.

Trăiești într-o lume care este mult prea aglomerată pentru mintea ta! Nu am fost antrenați, genetic vorbind, să trăim în afara naturii, iar adaptarea durează secole întregi, așa că nu e deloc ieșit din comun faptul că nu te obișnuiești cu peisajul urban.

Memorie de elefant? Un copac și o floare!

Marc G. Berman, profesor la catedra de psihologie a Universității Michigan, a realizat un studiu care a presupus ca respondenții să fie supuși unui test de memorie. În prima fază, aceștia au trebuit să-și amintească foarte multe numere în ordinea inversă față de cea în care au fost rostite de unul dintre testeri. Apoi, au fost trimiși la o lungă plimbare în două grupuri – unii în centrul orașului, iar ceilalți în parc. La întoarcere, îi aștepta un test de memorie și mai dificil. Cei care se plimbaseră în parc au avut rezultate cu mult mai bune, ținerea lor de minte fiind spectaculos îmbunătățită cu 20%, pe când ceilalți au avut aceleași rezultate. În cea de-a doua etapă a cercetării, ambele grupuri au urmărit imagini pe un ecran, unele cu „peisaje” moderne (clădiri, mașini, aglomerație), iar ceilalți cu frumuseți naturale. Îmbunătățirea memoriei în cazul celor care au privit munți și văi nu s-a ridicat la nivelul experienței directe, dar s-au observat ceva „ameliorări”. Mai ai nevoie de argumente pentru a ieși la aer?!

Sportul in aer liber pe vreme rece

 

Mișcare în parc. Merită efortul?

Și până la urmă, ce avantaje avem de pe urma ieșirilor la aer liber? Chiar merită să ne deranjăm, să ne ridicăm de pe canapea? Iată ce spun specialiștii!

Dacă nu ai problemele cu inima, medicul îți recomandă să alergi prin parc, iar dacă ai cumva astfel de afecțiuni, te poți plimba minimum 30 de minute, de trei ori pe săptămână. Așa nu vei mai face varice mai târziu, nu vei mai avea picioare reci (adică probleme cu circulația arterială periferică), vei respira mai bine (cu 10% după prima săptămână de plimbări zilnice) și vei gândi mai bine pentru că-ți oxigenezi periodic organismul.

Dar nu numai atât! Vei fi mai relaxată, mai slabă (dacă vei merge mai repede), vei avea un nivel scăzut al colesterolului (dacă nu mănânci junk, evident), iar glicemia o să scadă semnificativ dacă e nevoie.

Copacii – Solutia low cost pentru aer curat si biodiversitate

Sport în aer liber. Cât și cum?

Ghidurile moderne de practică medicală recomandă un minimum de 150-250 minute de activitate fizică moderată pe săptămână pentru a te menține la o greutate normală, și peste 270 de minute dacă mai vrei să și slăbești. Nu se precizează unde trebuie să practici această activitate fizică, deci dacă tot trebuie să faci o treabă, de ce să n-o faci plăcută? Ieși în parc cu rolele, cu bicicleta sau cu un prieten la alergat. Endorfinele te vor face să te simți excelent, și vei dormi ca un bebeluș după ceva efort!


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *