Cum sa-ti tii slujba la adapost

By  | 

Criza pare tot mai „serioasa” pe zi ce trece si n-ar fi rau sa ne gandim la joburile noastre, oricat de sigure ar parea! Chiar daca esti preferata sefului, cea mai tare din departament, cea care stie/face de toate, careia i se mai spune Miss Eficienta, in conditiile de fata, lucrurile pot lua oricand o intorsatura proasta si… Doamne fereste! Asa ca ti-am pregatit cateva strategii numai bune de aratat ca esti pur si simplu de nedisponibilizat.

Afiseaza entuziasm

Dar, mai intai, pune-te in locul sefului tau: daca ai avea de incredintat o sarcina importanta, pe care dintre angajati l-ai alege? Pe tipa care zambeste mult si accepta o provocare cu surasul pe buze sau pe cea morocanoasa, care tace si face, ca un robotel, dar pe a carei fata nu s-a citit vreodata altceva decat nemultumire?

Productivitatea este, fara indoiala, una dintre conditiile esentiale ale angajatorilor, insa atitudinea face uneori cat o mie de cuvinte si tot atatea dovezi de eficienta. Apoi, e mai intelept sa faci tot posibilul sa rezolvi o chestie decat sa te plangi ca ai prea mult de lucru si nu faci fata (atat ar mai trebui sa auda superiorul tau!).

Mai mult, e foarte indicat sa pui intrebari istete si sa ceri feed-back sefilor, sa te oferi (fara sa exagerezi sau sa pari insistenta) sa participi la anumite proiecte, chiar daca asta inseamna sa mai tai din timpul tau liber. In fond, chiar e criza si cu totii trebuie sa ne dam silinta un pic mai mult.

Fa-te indispensabila

Sa nu crezi ca doar cei de rangul tau isi fac griji pentru slujba lor… Si superiorii tai au sefii lor, in fata carora trebuie sa raspunda pentru ei si subalterni. Este, deci, foarte important ca seful tau sa stie ca se poate baza pe tine. Investeste in succesul celor de deasupra ta, fa-i sa apara intr-o lumina buna si vei culege roadele.

Multi oameni isi privesc sefii ca pe niste obstacole in fata carora e mai bine sa nu iasa, ceea ce este complet gresit. Vizibilitatea e foarte importanta in vremuri de restriste, si-n plus va crea dependenta… sefului tau. Identifica ce masuri pot fi luate pentru a fi si mai eficienta, si afla care sunt obiectivele pe care superiorii tai le au in conditiile actuale, apoi vezi in ce masura poti fi de folos.

Urmatorul pas este sa-i arati sefului ca ai tot ce-ti trebuie pentru a pune umarul la indeplinirea acelor obiective: aptitudini, informatii, resurse, dorinta de a-ti insusi cunostinte si experiente noi si, mai ales, putere de munca.

Fa-ti reclama singura

Nu tine pentru tine laudele celor cu care intri in contact profesional, feed-back-urile pozitive sau performantele obtinute in ceea ce faci. Totusi, atunci cand le relatezi sefului, fii concisa – include date si cifre relevante – astfel incat sa nu-l plictisesti. Va intelege din prima ca esti o adevarata comoara pentru companie.

Evidentiind valorea reala a muncii tale, nu vei putea fi suspectata de laudarosenie sau de tentativa de a te da bine pe langa sefi, ci vei raporta faptul ca misiunile tale au fost indeplinite cu succes. Si fiindca ai lucruri pozitive de spus, nu le comunica pe mail; profita de intrevederile fata in fata – fie ca e vorba de o intalnire cu seful la automatul de cafea – pentru a da vesti bune, insa fii subtila: mentioneaza cat de bine a mers intalnirea cu acel colaborator important (pe care „intamplator” ai condus-o chiar tu), sau spune o povestioara foarte nostima pe care ti-a relatat-o un alt client dupa ce a incheiat o intelegere cu compania voastra.

Poti, de asemenea, sa-i transmiti multumirile si felicitarile din partea colaboratorilor incantati, chiar daca e foarte posibil ca el sa le primeasca la un moment dat, in timpul unei intrevederi, chiar din gura celor implicati. Daca (inca) nu ai cu ce te „prezenta”, mai bine nu te arunca sa iti lauzi contributiile infime la succesele colegilor si nici sa treci in dreptul tau proiectele altora, chiar daca le-ai oferit cateva ponturi bune.

Repara greselile cu capul sus

Tot omul e supus greselii. Dar putini sunt cei care le pot remedia intr-un mod profesionist. La urma urmelor, felul in care gestionezi erorile ii va da indicii pretioase sefului tau. Profesionistii isi asuma greselile, evalueaza optiunile si apoi iau masuri constructive.

In loc sa-ti irosesti energia disculpandu-te, accepta ce ai facut si gandeste-te la cea mai buna solutie. Daca dupa scuzele de rigoare urmeaza un plan bine pus la punct de remediere, greseala va fi mai usor trecuta cu vederea si poate mai curand uitata. Plus ca s-ar putea sa-i lasi masca de uimire (in sens pozitiv, de preferat, cu ideea ta).

Gandeste pe termen lung

Angajatii sunt, la urma urmelor, o investitie, iar gasirea altora noi poate fi prea costisitoare. Insa nici pastrarea celor „neprofitabili” nu e convenabila. Cand se vor face „trierile”, vor fi vizati cei care sunt cel mai des „scuturati” sau care nu s-au prea remarcat in ultimele luni.

Evalueaza-te corect si nu mai pierde nici o clipa: e timpul sa-ti revizuiesti obiectivele – e de preferat ca ele sa se potriveasca cu ale companiei – si daca te simti „bazata”, da-le glas. Superiorii tai trebuie sa fie uneori trasi de maneca pentru a vedea ca au in preajma oameni cu care pot tine piept crizei.

Ce-ti rezerva viitorul?

Cum horoscopul carierei nu ti-a dat niciun indiciu cum ca s-ar abate nori grei peste viata ta profesionala, poate ar trebui sa te uiti si dupa semne ceva mai… pamantesti. E mai bine sa fii in garda tot timpul. Ai auzit – culmea, din presa – zvonuri despre falimentul companiei, despre restrangerea randurilor din bransa ta sau despre taieri importante de bugete?

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *