Cum sa-ti pastrezi calmul in situatii limita

By  | 

Unul dintre cele mai mari defecte ale mele este tendinta de a-mi pierde cumpatul, de a reactiona grabit, irational si, de cele mai multe ori, gresit in situatii cand presiunea este mare si stresul isi spune cuvantul.

Trasatura asta imi umbreste linistea si fericirea si, uneori, ii pune si pe cei din jurul meu in situatii inconfortabile.

De-a lungul timpului, multi oameni m-au sfatuit “sa numar pana la zece”, dandu-mi astfel posibilitatea de a ma calma si de a vedea lucrurile in culorile lor naturale.

Conventionalul acestui truc, cel putin in cazul meu, are totusi o hiba: cand temperatura creste, numai la numarat nu-mi sta mie gandul.

Asa ca, de-a lungul timpului, am incercat sa descopar modalitati mai productive prin care sa-mi pot tine in frau “nelinistea”, astfel incat sa fiu capabila sa iau deciziile corecte la momentul oportun.

Iata ce functioneaza la mine:

Imi adaptez gandirea

Cand ai in fata o problema spinoasa, tendinta generala este de a te simti coplesita si lipsita de concentrare. Calmul care te-ar ajuta sa ramai productiva si sa gasesti solutiile potrivite pare sa dispara undeva in ceata stresului si a emotiilor.

Gaynor Parkin, psiholog clinician si autoarea teoriei “gandirii rezistente la socuri”, spune ca secretul este “sa vezi catastrofa ca pe o provocare”. In loc de: “E groaznic, e un dezastru, n-o sa rezolv niciodata chestia asta”, Parkin ofera urmatoarea alternativa de gandire:

“E o situatie teribil de dificila, va trebui sa gasesc o solutie, s-ar putea sa am nevoie de ajutor, dar ii pot da de capat, nu e prima problema de genul acesta cu care ma confrunt”.

Asta nu inseamna ca nu te vei mai simti “prinsa”, dar stabilind pasii de urmat si fiind constienta de ceea ce trebuie sa faci, vei considera ca ai controlul, ceea ce e vital.

Parkin ne mai ofera si un sfat: “Iti poti imbunatati abilitatea fizica si mentala de a rezista la stres avand grija de tine: daca mananci sanatos, ai suficienta energie, faci sport si dormi indeajuns, trupul si mintea ta nu vor ceda usor presiunii.”

Sunt realista cu mine

Adesea, oamenii care pun prea multa presiune pe ei insisi sunt cei care colapseaza mai repede in fata dificultatilor.

Sa luam exemplul performantelor realizate de patinatoarele Sarah Hughes si Michelle Kwan la Olimpiadele de Iarna din 2002. Michelle, “preferata” competitiei, a fost coplesita de asteptarile mari pe care lumea le avea de la ea si a facut o serie de greseli, pe cand Sarah, care a inceput cursa cu mai putine asteptari si o atitudine relaxata, a iesit invingatoare.

Atunci cand incerci sa scoti ce e mai bun din tine, indicat e sa fii realista cu abilitatile tale. Daca nu-ti “propui” sa iesi prima, presiunea va disparea si te vei putea manifesta liber, exprimandu-ti in totalitate creativitatea.

Iau o pauza

Oricare ar fi motivul care-ti cauzeaza stres, lasa-l in plata Domnului pentru o jumatate de ora.

Uneori, atunci cand te fortezi prea tare ca sa izbandesti, nu faci decat sa-ti arzi toata energia in van. Dupa care explodezi ca nu ai rezolvat nimic si pierzi intreg controlul asupra situatiei.

Gaseste ceva relaxant de facut, asculta melodia preferata de pe iPod, fa o plimbare, spune o gluma sau doua, fa haz de necaz etc.

Genul acesta de auto-disciplinare inlatura tensiunea atat din minte, cat si din corp, ajutandu-te “sa citesti” situatia cu obiectivitate si sa vii cu solutia potrivita.

Las greselile in urma

Kathy Magliato, chirurg cardiolog si autoare a cartii “Heart Matters: A memoir of a female heart surgeon”, spune ca nu trebuie sa lasi erorile anterioare sa-ti afecteze deciziile din prezent:

“Ca doctor, poti pierde un pacient. Oricat de dificil ti-ar fi sa treci peste, vor mai fi pacienti carora nu le pasa prin ce treci tu emotional – ii intereseaza doar sa-i tratezi cu la fel de multa concentrare, grija si rabdare. Oricat de grea a fost ziua de dinainte, trebuie sa accepti ratarea si sa o iei de la zero.

Cea mai buna metoda pentru a trece cu bine peste o situatie dificila este sa te concentrezi pe ce trebuie sa faci mai departe si nimic altceva.”

“Imagineaza-ti ca trebuie sa indeplinesti o singura sarcina, si numai dupa ce o termini pe aceasta poti trece la urmatoarea”, adauga Magliato.

3 motive pentru care ne pierdem concentrarea

O noua serie de studii realizate de cei de la Universitatea Chicago a identificat motivele pentru care oamenii isi pierd concentrarea in momente cruciale.

Sian Beilock, cercetator, profesor doctor si autor al “Choke”, ne da mai multe explicatii:

  • Ne gandim prea mult la ce e de facut. Daca faci o obsesie la gandul discursului pe care il vei tine la nunta surorii tale, creierul tau poate “sa paralizeze”, impiedicandu-te sa mai scoti un cuvant, oricat de mult ai exersat acasa.
    PONT: Poti inversa efectele fredonand cateva secunde, pentru a sparge sirul contraproductiv al gandurilor.
  • Uitam lucruri. Aflandu-ne intr-o situatie limita, acea parte a creierului responsabila cu procesarea informatiei ramane fara energie mentala. Prin urmare, detaliile pe care avem nevoie sa ni le amintim pe moment fug ratiunii – de exemplu, atunci cand trebuie sa-ti amintesti unde ai pus cheile pentru ca trebuie sa duci un prieten la spital.
    PONT: Forteaza-te sa inchizi ochii, inspira si expira de cateva ori si “restarteaza-ti” mintea.
  • Permitem emotiilor sa preia conducerea. Daca iti faci griji ca o sa izbucnesti in plans, chiar asta o sa se intample. Cand te macina stresul de a indeplini un stereotip, partea rationala a creierului tau e blocata, dandu-i astfel ocazia celei emotionale sa creeze haos.
    PONT: Daca ai de infruntat asa o situatie, mergi inainte intr-un loc retras si elibereaza-te de emotii si nervi.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *