Cum sa devii o femeie mai puternica

By  | 

Stări anxioase, emoții uriașe, bătăi de inimă galopante – toate aceste simptome care te împiedică să fii tu însăți, la adevăratul tău potențial, au soluții.

Emma Stone, Scarlett Johansson, Leann Rimes, Selena Gomez sunt doar câteva dintre celebritățile de la Hollywood pe care le adorăm atât de mult și pentru că au recunoscut cu franchețe că s-au confruntat, de-a lungul vremii, cu anxietate, depresie, atacuri de panică și chiar agorafobie și sociofobie – acea antipatie (anormală!) pentru viața publică și pentru orice formă de relații sociale.

Pe de o parte, nici nu ne miră că aceste femei cu vieți aparent fabuloase se simt uneori copleșite de atenția pe care o primesc. Nici mie nu mi-ar plăcea ca sute de blițuri să-mi „explodeze” în ochi ori de câte ori ies din casă și sigur nici să citesc cum tot soiul de ziare își dau cu presupusul despre viața mea sentimentală. Ba mai mult, când citesc studii care dezvăluie că peste 40 de milioane de americani sunt „loviți” de anxietate în fiecare an, iar depresia și anxietatea sunt din ce în ce mai frecvent întâlnite în ultimii ani la români, devin… anxioasă și mă tem pentru psihicul meu!

Fii mai puternica decat el

Lăsând gluma la o parte, o minte ascuțită și o atitudine de învingătoare pot fi realmente susținute și cu ajutorul unor tehnici de meditație budistă, a unor suplimente alimentare, de ceaiuri cu levănțică, mușețel și sunătoare, de exerciții fizice consecvente etc. Ponturile de mai jos te ajută să recunoști simptomele care anunță instalarea anxietății – chiar dacă e vorba de tine sau de prietena ta cea mai bună – și te învață, pas cu pas, ce să nu faci pentru a o agrava.

Judecă situația la rece

La cât mai rece, aș putea accentua! Scott Bea, psiholog clinician, spune că oamenii au tendința să exagereze gravitatea unei situații, însă în cazul persoanelor cu o fire mai panicoasă și „doborâte” de stres există o graniță foarte fină între realitatea… adevărată și cea imaginată de ei. Așadar, ca să-ți încurajezi prietena care tocmai ți s-a plâns că e cu nervii la pămînt, evită să îi spui că se agită degeaba. „Ce ție ți se pare o problemă minoră, pentru persoana respectivă reprezintă poate una crucială, deci nu diminua importanța situației”, recomandă Bea. Încearcă să te pui în locul ei, admite-i că lucrurile nu stau prea „roz”, dar oferă-i din plin sprijin moral. „Rezumă-te la cuvinte puține, pentru că o avanlanșă de sfaturi ar putea să aibă exact efectul contrar – acela de a-i amplifica angoasele”, adaugă specialistul.

Fapte, nu vorbe

„Calmează-te”, „Liniștește-te!” – sunt recomandări… la vocativ pe care le auzi de la colega iritată de starea ta psihică deplorabilă. Paradoxal, nu reușești să găsești în tine resursele necesare pentru a te relaxa (mai ales la comandă!), pentru că pur și simplu nu depinde de tine. În schimb, evită să te izolezi și exclude măcar o perioadă factorii care îți pot crește starea de excitație psihică, cum ar fi cafeaua, ceaiul negru sau băuturile energizante.

Ce ne invata eroinele complicate

Ajuți cu adevărat o prietenă care traversează o perioadă agitată invitând-o la o plimbare în aer liber sau la o ședință de yoga alături de instructoarea cu care te antrenezi tu. „Încurajările verbale ajută, însă uneori nu la fel de mult precum prezența fizică alături de persoana afectată. Sugerează-i un program dinamic după serviciu sau inițiază o ieșire la un restaurant liniștit”, încurajează dr. Humphreys, profesor de psihiatrie la Universitatea Stanford.

Empatie, nu narcisism

Știi că îi ești o prietenă adevărată dacă atunci când nu răspunzi cu: „Da, nasol, și mie mi s-a întâmplat la fel. Ba chiar mai rău!”. Subminându-i problema, îi transmiți că ești mai puternică decât ea și că se stresează pe fondul unor „incidente” existențiale minore. Mai mult, două prietene care, spre exemplu, trec fiecare prin stări de anxietate în aceeași perioadă de timp se pot adânci reciproc în starea depresivă. Studii recente au demonstrat că stresul este o emoție contagioasă, iar câteva studii desfășurate la universitatea California din San Francisco, SUA adaugă chiar că nou-născuții preiau foarte ușor energia negativă a mamelor lor stresate. Pentru a genera o atitudine pozitivă, Humphreys recomandă refocusarea pe un tip de emoții pozitive și implicarea în activități vioaie.

Putere, substantiv de genul feminin

Alcoolul nu e colacul de salvare

Tulburările de anxietate sunt caracterizate în principal de un amalgam de griji, de sentimentul de teamă, tensiune, și îți afectează comportamentul, gândurile, emoțiile și uneori sănătatea fizică. La fel ca și în cazul cafeinei, alcoolul este strict nerecomandat în aceste perioade, deoarece pe termen lung poate crea dependență. „Substanțele pe care le conține orice tip de băutură alcoolică nu fac decât să accentueze anxietatea, deci evită-l pe cât posibil”, confirmă dr. Bea. Vestea bună este că socializarea se potrivește perfect cu un cocktail delicios cu… zero alcool, așa că propune prietenlor tale să încercați noile sortimente la barul vostru preferat.


Comments

comments