Construiește-ți un brand de succes!

By  | 

Vrei salariul Chiarei și credibilitatea Alexei? Construiește-ți un brand de succes cu ajutorul oamenilor din spatele celor mai importante nume din domeniu.

Când Victoria Beckham a spus că vrea să fie ”mai faimoasă decât Persil Automat”, toată lumea a dat ochii peste cap (recunoaște, și tu ai făcut-o). De ce ea, un om, voia să devină un brand? Pentru că e inteligentă, de-aia.

Vezi tu, în epoca individualității trebuie să faci tot ce-ți stă în putință pentru a te remarca. Trebuie să fii CEO-ul propriei vieți și să te prezinți tuturor în cel mai bun ambalaj al tău. Cum faci asta? Luând notițe de la persoanele care au pus umărul la crearea celor mai celebre branduri.

  1. Fii custodele propriei vieți

Care e povestea ta? Orice brand puternic are una și o folosește pentru a-i face pe consumatori să aibă încredere în produsele sale. Poate fi ceva legat de istorie (cum face Chanel, care aduce mereu în discuție prețioasa sa moștenire); sau poate fi ceva ideologic, cum face Nike, accentuând an de an mesajul care spune că, dacă le cumperi încălțămintea, ești o persoană care nu se dă în lături de la a obține ce-și dorește.

”Părțile pe care le vedem din istoriile acestor branduri au fost selectate cu grijă”, spune Dr. Tim Hill, profesor de marketing și branding la Universitatea din Bath. ”S-au întrebat care e publicul lor și ce-și dorește acesta să audă, după care și-au creat o poveste pe tipicul descoperit.” The Spice Girls? Îmi pare rău să ți-o spun, dar a fost vorba doar de branding personal – au ales părți din trecutul și personalitățile lor pentru a crea un grup memorabil. Pe bune acuma, nu e nimeni atât de… sporty.

Treci la treabă! Fă câțiva pași în spate. Pune-ți pe hârtie povestea, cum ai ajuns în poziția în care ești acum. Apoi alege părțile cele mai memorabile și mai interesante pentru o audiență nouă, fie că e vorba de angajatori sau de clienți.

  1. Fii credibilă

”Autenticitatea” e ceea ce Dr. Hill numește ”Sfântul Graal al brandingului”. ”Trebuie să convingi consumatorul să aibă încredere în tine, și faci asta demonstrându-i că toate eforturile tale vin din iubire și nu din dorința de profit.” Ăsta e, spune el, secretul din spatele succesului Apple (listat în prezent de către Forbes ca fiind cel mai valoros brand din lume) – ”e faimoasă (dar și strategică!) încăpățânarea lor de a nu urma trendurile de piață – par să producă lucruri inovative, geniale, pentru că-și doresc să ducă mai departe progresul nostru ca societate.

Nu vei spune niciodată despre Apple că fac ceva pentru că vor să vândă, vândă, vândă!” E un truc al naibii de eficient, având în vedere că au reușit să ne facă să cumpărăm, cumpărăm, cumpărăm.

În termeni de branding personal, asta înseamnă să te asiguri că imaginea ta este una genuină. Influenceri precum Leandra Medine sau Neghin Mirsalehi și-au creat imperii de milioane de dolari pornind de la această premiză. ”E foarte important să-ți păstrezi credibilitatea”, spune Dom Smales, marketing director la Gleam Futures. Multe din selfie-urile lor nu sunt atât de perfect cosmetizate, ceea ce le face umane și… cu atât mai plăcute publicului lor.

Treci la treabă! În primul rând, asigură-te că prezența ta în online arată cine ești tu în realitate – 80% din angajatori își caută pe google aplicanții, deci ceea ce e în social media ar trebui să se potrivească și cu ceea ce ai scris în CV.

Ai spus că te interesează politica? Publică pe Twitter articole legate de acest subiect. Dar asigură-te și că nu ești prea… corporatistă. La fiecare trei postări legate de muncă, include și una personală, care să-ți pună în valoare pasiunile.

  1. Cunoaște-ți brandul

Sir Stelios Haji-Ioannou de la Easyjet nu e doar un fan teribil de înrăit al culorii portocaliu. Știe că majoritatea consumatorilor asociază nuanțele puternice cu lucrurile ieftine. Ăsta e motivul pentru care avioanele, cafenelele și hotelurile sale sunt îmbăiate în această culoare care-ți dă dureri de cap. ”Tot ceea ce fac brandurile e strategic”, spune Dr. Hill.

În ceea ce te privește, e important să știi care sunt brandurile cu care merită să te asociezi. Orice faci, mai ales dacă e vorba de muncă, ar trebui să se alinieze cu valorile tale personale. Oare Alexa Chung ar mai fi devenit o jurnalistă de modă reputată, cu proiecte pentru Mark & Spencer, dacă ar fi apărut în reviste pentru bărbați? ”A fost invitată să apară în foarte multe pictoriale de lenjerie intimă, majoritatea teribil de profitabile”, spune Liz Matthews, publicista ei, ”dar am știut că nu ar fi o idee bună pentru ea să meargă în direcția aia.”

Treci la treabă! Roagă-ți prietenii și colegii să te descrie în cinci cuvinte – apoi întreabă-te dacă așa vrei să fii percepută. Dacă da, asigură-te că alea sunt valorile principale ale brandului tău. Și ține minte, numele tău e primul lucru pe care-l văd oamenii la tine, așa că nu folosi titulaturi diferite în canalele tale de social media. Alege unul și ține-te de el.

  1. Exinde-te

”Marketingul inteligent se întâmplă atunci când brandul nu se izolează. Se uită la lumea mare care-l înconjoară și e atent la ce urmează”, spune Dr. Hill, citând proiectele recente ale lui Barbie, care aduc în discuție criticile feministe care i-au fost aduse de-a lungul timpului. ”Ideea le-a venit cu cinci ani prea târziu – acum consumatorii pot vedea că o fac doar pentru profit.

Dacă s-ar fi uitat mai devreme cu mai multă atenție la trendurile sociale, ar fi putut prezice că, cel puțin în ceea ce privește subiectul jucăriilor, cultura și normele de gen se schimbă.” La nivel personal, asta poate să însemne să iei în seamă și oportunitățile care la prima vedere par mai puțin promițătoare – pe vremea când Alexa Chung prezenta show-ul T4 și-și dorea să intre în industria de modă, Vogue ar fi fost alegerea cea mai evidentă, dar știa că nu e încă pregătită. ”

A ales să țină o rubrică de modă în The Independent”, explică Matthews. ”A fost o mișcare neașteptată, dar a impresionat persoane cheie și lucrul ăsta ne-a ajutat să o vindem unor piețe noi.”

Treci la treabă! Vrei să testezi apele unui domeniu nou? Începe încet să-ți arăți talentele în zona respectivă. Crează un newsletter în care-ți împărtășești cunoștințele legate de subiectul respectiv sau oferă-te să participi la un proiect extra în afara orelor de muncă. În timp, vei începe să te faci observată.

Schimbări de brand celebre

E posibil să-ți schimbi complet imaginea, după cum dovedesc cei de mai jos…

Taylor Swift

A renunțat la permanent și cizmele de cowboy pentru un bob scurt și ținute edgy, trecând de la statutul de prințesă la muzicii country la cel de regină a muzicii pop. Ce urmează? Practic… orice. Nimic nu-i mai stă în cale.

Calvin Harris

Pe vremuri, Calvin era un party boy neglijent, cu coșuri pe față și cu un ten palid ca de vampir. Apoi a mers la sală, și-a îndreptat dinții și s-a bronzat, construindu-și un look cu care în mod clar suntem toate de acord.

Miley Cyrus

Și-a petrecut adolescența în pielea Hannei Montana, dar au fost suficiente o coafură nouă și show-ul ăla fierbinte din cadrul MTV Music Awards de acum 3 ani și Miley s-a transformat din Minnie Mouse în Jessica Rabbit.

”Care e povestea ta? Orice brand puternic are una.”

FOTO: iStock, Getty Images. Adaptare: Roxana Dobriță

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *