Ghid de comportament la petrecerile si iesirile profesionale

By  | 

Cina cu intreaga companie

  • Moment perfect pentru a impresiona conducerea.
  • Moment neinspirat pentru a te imprietenii cu colegii.

O cina cu intregul personal poate fi una din putinele tale sanse de a socializa cu sefii din varful companiei. S-ar putea sa nu mai ai niciodata oportunitatea de a face impresie buna cuiva care are o asa influenta uriasa asupra viitorului tau. Asa ca, in loc sa stai toata seara la palavre cu colegii si sefii pe care ii stii deja atat de bine, trage adanc aer in piept si tinteste potul cel mare.

In primul rand, alege-ti bine momentul: e intelept sa te apropii de cineva din top-management dupa ce a mancat deja. Orcine e mai relaxat cu burta plina!

Doi la mana, nu te baga ca musca-n lapte: asteapta sa faca o pauza in conversatie, apoi, zambitoare si hotarata, intinde mana si prezinta-te mentionand numele, functia si departamentul. Gandeste-te ca nu ai mult timp la dispozitie ca sa-i cuceresti asa ca pregateste-te sa-i dai gata dintr-o singura propozitie.

Trebuie sa gasesti formula care sa te vanda instant, fara sa pari pretentioasa sau laudaroasa. Insumeaza ceea ce stii sa faci cel mai bine intr-o propozitie si fii pregatita s-o afirmi cand esti intrebata.

Pranzul cu colegii de departament

  • Moment perfect pentru a arata o alta fateta a personalitatii tale colegilor si sefilor directi.
  • Moment neinsipirat pentru a amesteca serviciul cu viata privata.

Serviciul iti scoate la iveala doar personalitatea de birou. Dar pranzul cu colegii si sefii directi e o excelenta oportunitate sa afisezi o alta latura a ta mai putin cunoscuta. In plus, poti sa-ti strecori mesajul relativ simplu: cum toti sunteti asezati la masa, ai o audienta „ascultatoare”, asa ca profita de asta.

Mai intai, supune-te unui exercitiu de autoanaliza si sinceritate. Stabileste exact care este imaginea pe care colegii si sefii o au despre tine, ca apoi sa poti sa aduci in prim-plan, in mod constient, o alta „felie” a personalitatii tale.

De asemenea, este momentul perfect sa-ti echilibrezi imaginea: daca esti glumeata biroului, implica-te intr-o discutie serioasa. Daca, in schimb, esti de obicei rezervata, acum a sosit vremea sa iti dai nitel drumul. Totusi, ideea e sa ramai tu insati. Nu forta si nu etala detalii artificiale, care nu-ti apartin – profita de ocazie ca sa-ti intregesti imaginea.

Si, orice ai face, sa nu cazi in pacatul de a gandi ca e un pranz cu prietenii – esti tot la serviciu, regulile au ramas aceleasi. Nu e cazul sa-ti „tratezi” colegii cu ultimele tale boli sau necazuri in dragoste. Nu faci decat sa dai apa la moara barfitorilor si sa te autoportretizezi drept o persoana cu probleme.

Premiile domeniului in care lucrezi

  • Moment perfect pentru a straluci in fata tuturor persoanelor pe care ti-ai dorit sa le impresionezi.
  • Moment neinspirat pentru a jigni oamenii fie plecand precipitat, fie retragandu-te ostentativ intr-un colt.

Ocaziile acestea sunt veritabile mine de aur. Scopul tau ar trebui sa fie sa circuli cat mai mult si sa uimesti cat mai multi oameni posibil. Ca sa-ti sporesti aria de acoperire, va trebui sa te misti rapid si eficient. Vestea buna e ca odata ce deprinzi secretul de a zburda din floare-n floare, nu vei duce nicicand lipsa de oferte de munca.

Dar cum sa treci de la un grup la altul, fara sa scurtezi cu brutalitate o conversatie in favoarea alteia noi?! Pune accentul pe calitatea timpului alocat, si nu pe cantitate. Cum iti faci interlocutorii sa se simta speciali in doar 2 minute? Priveste-i in ochi, cu interes si curiozitate. Trebuie sa dai totul in acest interval, sa-i faci sa se simta cei mai importanti oameni din incapere.

Nu te uita niciodata peste umarul partenerilor tai de discutie sa vezi daca nu apare cineva cu mai multa influenta – te vor tine minte pentru impolitetea ta. Nu te intepeni intr-un loc pentru prea mult timp. Cu cat stai mai mult, cu atat iti va fi mai greu sa iesi din combinatie.

Ca sa nu zaboveasca prea mult, cei mai abili angajati specifica imediat subiectul care-i intereseaza si preiau controlul discutiei: „Buna, chiar vroiam sa vorbesc cu tine, ce parere ai despre chestiunea X?” Nu ignora pe nimeni, chiar daca nu ai un interes imediat. Ce te costa sa-i saluti: „Vroiam doar sa va spun buna ziua!” Nu discuta insa cu nimeni in extenso, ci doar stabileste contacte, intalniri ulterioare. Nu stii cand vei mai avea sansa sa intalnesti atatia oameni influenti intr-un singur loc.

Dupa ce ti-ai indeplinit misiunea, e vital sa-ti faci o iesire eleganta. Strategia ta de retragere? Dirijeaza-i catre un alt coleg: „L-ai cunoscut pe Cutarescu?” si ramai cat faci prezentarile inainte de a te indeparta discret. Daca cineva iti ingreuneaza plecarea, spune doar: „Cred ca ar fi bine sa facem o tura.” Plimbarea va va scoate in cale alte personaje si grupul se va primeni. Nu veni niciodata cu scuza ca trebuie sa mergi la baie, nici nu pretinde ca ai vazut pe cineva cunoscut. Vei parea lipsita de profesionalism.

Pranzul cu sefa

  • Moment perfect pentru a dovedi initiativa si a-ti scoate in evidenta realizarile.
  • Moment neinspirat pentru a te lamenta de viata grea de la birou.

Esti coplesita de sarcini imposibile, tragi mereu de una singura, in timp ce colegii tai taie frunze la caini si n-ai mai prins o zi libera de acum o mie de ani – probabil ca ai toate motivele din lume sa te plangi. Dar oricat de mare ar fi tentatia sa rabufnesti si sa-ti deserti desaga cu probleme, incearca sa rezisti. Niciun sef nu-si doreste un propria-i ograda prapastiosi, actrituri, oameni mereu nemultumiti si suparati incontinuu pe viata.

Ce anume trebuie sa transmiti la o astfel de intrevedere? Ca esti o persoana echilibrata, optimista, care-si iubeste job-ul si care vrea mai mult. Incearca sa treci in revista, firesc, realizarile tale notabile. Apoi e momentul sa aduci in discutie si proiectele in care ai vrea sa te implici. E sansa ta sa ceri ceva. Sa iesi la pranz cu sefa si sa incepi sa te plangi e ca si cum te intalnesti cu pestisorul de aur, dar nu pomenesti de nicio dorinta.

Daca vrei s-o cuceresti de-a binelea, nu vorbi doar despre tine. Demonstreaza-i ca-i cunosti munca, framantarile si ofera-ti ajutorul: „Mi-ar placea sa fiu mana dvs. dreapta pe proiectul X.” Pofta ta de munca o va seduce!

POLITICA DE PETRECERE

  • Nu intra niciodata intr-un grup cu mai putin de 3 oameni – s-ar putea sa discute ceva personal si vei fi perceputa ca o intrusa lipsita de tact.
  • Te-ai alaturat unui grup? Nu spune nimic vreo 2 minute, cat asculti atenta care e subiectul, tonul, implicatiile conversatiei. E intelept sa stabilesti si raporturile de forta dintre interlocutori.
  • Complimenteaza fara ostentatie: „N-am stiut. Interesant. Mai stii ceva despre asta?”
  • Iesi din grup cu eleganta. Spune ceva de genul „Imi pare bine de cunostinta, uitati cartea mea de vizita. As vrea sa ne intalnim candva.”
  • Asigura-te ca ai carti de vizita pentru toata lumea si ca sunt actualizate. Crede-ne, nu vrei sa incepi sa mazgalesti pe spatele unui coleg, acum masa improvizata, ultimul tau numar de mobil.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *