Ajutor, vreau un mentor!

By  | 

În fiecare zi ne confruntăm cu dileme de lucru la care nici un manual al angajatului nu ar ști să răspundă. De aceea, cea mai bună metodă de a-ți pune cariera pe fast-forward este să-ți găsești un mentor.

”Femeile care au mentori sunt promovate mult mai repede”, spune Hannah Seligson, autoare a New Girl on the Job: Advice from the Trenches. ”Nu-i o simplă păcăleală corporatistă.” În vreme ce multe birouri și grupuri profesionale au programe formale de mentoring, Seligson spune că cele mai fericite ”cuplări” încep cu discuții lejere în lift sau întâlniri întâmplătoare la tonomatul de cafea. Dar asta nu înseamnă că-i poți propune șefei, netam nisam, în timp ce-și reface rujul în oglinda de la toaletă, să-ți fie mentor. ”Spunând <Vrei să fii mentorul meu?> e ca și cum ai adopta formala abordare <Vrei să fii prietenul meu?> atunci când cunoști pe cineva nou”, spune Seligson. E prea ciudat și copleșitor. Mai bine o seduci cu trucurile noastre, prezentate mai jos.

Ia-o ușor

Fie că idolul tău e rock star-ul de la biroul din colț sau tipa muncitoare de la un etaj superior, să o convingi să dedice timp prețios și efort pentru a te ghida în labirintul corporatist necesită o oarecare finețe. Așa că nu te duce glonț la ea la birou pentru a o invita la masa de prânz.

”Începe simplu, cu pași mici”, spune Sheila Wellington, profesor clinician de management al organizațiilor la New York University’s Stern School of Business. De exemplu, după o ședință, apropie-te de ea și pune-i una-două întrebări deștepte. ”Wow, argumentul tău în legătură cu planul de marketing a fost foarte bun. Cum ai ajuns la concluzia asta?” Dacă te privește fără interes și-ți răspunde monosilabic, nu e ce ai nevoie. Dar dacă spune ”Hei, mersi de întrebare! De fapt am găsit acest site fantastic unde…”, tocmai ați început o relație frumoasă!

Cand prietena mea e… sefa mea!

Dacă își ține ușa de la birou deschisă, bagă capul și cere-i un sfat. Ai grijă să-i pui o întrebare specifică. Nu e momentul să spui ”Cum pot să avansez în companie?” sau ”Încerc să-mi dau seama ce să fac cu cariera mea”. ”Poți să o rogi să-ți dea câteva sfaturi despre cum să faci o prezentare”, sugerează Seligson. Să pui întrebări foarte vagi despre cariera ta poate fi copleșitor – mai ales dacă persoana respectivă nu prea te cunoaște. Dar atunci când pui ”o întrebare la obiect, îi e mai ușor să te ajute, ba mai mult, așa o faci să vrea să te ajute”, spune expertul.

Dă-ți timp să o cunoști

Odată ce ai făcut prima mișcare, trebuie să-ți asiguri mai multe oportunități de a sta de vorbă cu ea. În plus, încearcă să afli mai multe detalii despre ea, pentru a avea de ce să te legi atunci când deschizi o discuție. Până la urmă, nu-i nimic mai rău decât a te întâlni cu idolul tău în lift și a descoperi că hard drive-ul conversațional al creierului tău a picat. Pregătește-te cu o listă scurtă de subiecte interesante. Află în ce comitet e, dacă îi plac activitățile caritabile, dacă are un blog și ce scrie acolo. ”Poți să afli multe lucruri și să faci conexiuni”, spune Wellington, coautoare a Be Your Own Mentor: Strategies from Top Women on the Secrets of Success.

Apoi, data viitoare când stai în spatele ei la tonomatul de cafea, poți menționa în treacăt, ”Hei, foarte bun articolul pe care l-ai postat ieri” sau ”Am văzut că voluntariezi la adăpostul de animale. Mă gândeam să adopt și eu un cățel.” Wellington spune că interesele și pasiunile comune sunt bune deschizătoare de drumuri și pot duce la relații mai strânse. ”Dar trebuie să fie ceva care te interesează și pe tine la fel de mult – dacă nu e cazul, își va da seama imediat că blufezi”, spune Wellington.

Și ai grijă: Prea multă informație poate da de bănuit. Nu o bombarda cu o grămadă de complimente sforăitoare și nu arăta că ești o adevărată enciclopedie de lucruri fascinante despre ea. În plus, nu menționa nimic din ce ai găsit pe internet despre viața ei personală – punctajul la olimpiadă al fiicei sale, cărțile ei preferate – pentru că o vei îndepărta. ”E ca și cum ai ieși la întâlnire cu cineva care te-a căutat pe google și nimic nu mai e surprinzător – <Da, ai cîștigat premiul acela în clasa a cincea, știam.> E o senzație tare ciudată”, spune Seligson.

Treci la nivelul următor

Dacă s-a arătat receptivă la ”avansurile” tale de până acum, îi poți lansa o primă invitație. Roag-o să vă beți cafeaua împreună, spune Elizabeth Freedman, autoare a Work 101: Learning the Ropes of the Workplace Without Hanging Yourself. Acum ai ocazia să pui întrebări generale despre companie – care sunt domeniile în dezvoltare, noi afaceri în lucru – și să ceri feedback despre performanțele tale: Ți-ai expus punctul de vedere îndeajuns de clar la ultima ședință? Ai fi putut să adaugi ceva pentru a-ți face prezentarea și mai eficientă? Are sugestii despre cum ai putea să te faci mai vizibilă în cadrul companiei? Nu e momentul să-i spui de problema pe care o ai cu colega de la etajul trei sau cu iubitul, sau să împrăștii bârfe. ”Gândește-te la asta ca la un interviu informațional – vino pregătită cu întrebări”, spune Freedman. E posibil ca ei să-i placă să vorbească informal despre chestii personale, dar nu adopa un ton mult prea amical dacă nu o face ea prima.

Cum sa-ti impresionezi seful fara sa-l perii

De asemenea, e ok să-i menționezi oportunitățile de care ești interesată, dar nu o face să se simtă presată să te ajute. Așa nu: ”Mă poți băga în echipa care se ocupă de noul proiect?” Așa da: Mi se pare foarte interesant proiectul cel nou. Crezi că aș avea vreo șansă să mă alătur echipei?” În ambele cazuri, o rogi subtil să dea câteva telefoane pentru tine, doar că al doilea îi oferă o portiță de scăpare. ”Dacă răspunsul ei este ”Păi, nu știu. Sunt nouă la chestiile astea”, retrage-te”, spune Wellington. Nu câștigi nimic dacă o presezi să te ajute când nu e pregătită.

Odată ce i-ai captat atenția, asigură-te că o uimești cu etica ta laborală impecabilă. Vino la birou devreme. Nu asculta muzică la căști. Nu trimite sms-uri în timpul ședințelor. Chestiile astea pot părea nesemnificative, dar Freedman spune că, pe termen lung, îți pot șifona reputația. ”Felul cum ești percepută contează. Toate aceste lucruri trimit mici indicii potențialilor tăi mentori despre ce gen de persoană ești, lucru care îi interesează pentru că, dacă îți dedică timpul lor, vei deveni o reflecție a lor”, spune ea.

Gândește-te la nevoile ei

Poate are cariera de vis – sau chiar viața de vis -, dar asta nu înseamnă că tu nu ai nimic să-i oferi. Poate o poți ajuta să se aducă la zi cu rețelele sociale, sau îi poți trimite un link către un articol ce-i poate fi de folos în analiza de marketing. ”Multe tinere femei nu știu ce au de oferit, dar toată lumea are ceva”, spune Wellington.

Ajutorul tău nu trebuie să fie neapărat legat de muncă. De exemplu, dacă menționează că fiica ei aplică la universitatea unde ai fost și tu, oferă-te să-i dai informații… din interior. Dacă descoperi un restaurant libanez grozav și știi că ea adoră cultura lor (pentru că ți-a spus ea, nu pentru că ai citit asta pe blogul ei), trimite-i un link cu meniul.

Impresioneaza-ti seful si colegii din prima zi

”Nu se întâmplă neapărat imediat”, spune Seligson. ”Uneori ai trei sau patru întâlniri cu cineva până să se ivească o oportunitate.” Chiar dacă ajutorul tău nu-i schimbă viața, va aprecia gestul. Îi transmiți că nu-i iei ajutorul de bun și recunoști că, spre deosebire de părinții sau profesorii tăi de facultate, nu e obligată să te ghideze. ”Chiar dacă e șefa ta, nu e jobul ei să te ajute. Jobul ei e să se asigure că treaba e făcută bine”, explică Wellington.

Dă-i spațiu

Pentru a menține relația, nu o obliga să se compromită la un program strict. Nu sfârși primul vostru prânz împreună scoțându-ți agenda din poșetă și zicând ”Pentru următoarea noastră întâlnire, cum ți se pare joia viitoare, pe 22?”. Nu e profi – e enervant. Freedman spune că cea mai mare greșeală pe care o poți face este să-ți bați la cap mentorul cu așteptări nerealiste. ”E vorba de o persoană la care ar trebui să apelezi periodic. Dacă suni în fiecare săptămână, o vei obosi”, spune ea.

Deși e ok să-i mai trimiți câte un mail ocazional pentru a-i pune o întrebare rapidă, asigură-te că ai un motiv valid și specific pentru a face asta – nu o trata ca pe dicționarul tău de buzunar. Și fii scurtă: Nu-i trimite un roman despre o dramă laborală complicată, o listă lungă de întrebări ramificate sau orice altceva care spune că tu crezi că ea are timp berechet să te ajute pe tine în carieră. Nu are, are și ea jobul ei.

E însă un moment în care se așteaptă să o contactezi: atunci când e timpul să-i mulțumești. ”Mulți manageri îmi spun că ies cu câte o tânără aspirantă la cafea după care nu mai aud nimic de ea. E enervant și nepoliticos”, spune Freedman. ”Când rogi pe cineva să stea cu tine și să-ți dedice timpul său, ceri mult, așa că ar trebui să-ți arăți aprecierea.”

Un mesaj cu mulțumiri nu-i doar politicos, ci și metoda perfectă de a păstra legătura strânsă fără a fi prea insistentă, spune Freedman, de vreme ce poți trimite unul de fiecare dată când sfaturile ei te ajută să mai faci un pas pe scara profesională!


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *