6 moduri de a-ti invinge fobia zilei de luni

By  | 

Weekend-ul înseamnă cel puțin două zile de relaș&relaxare. Totuși, duminica e uneori umbrită de un alt „r“ – mult mai temut însă: realitatea. Conștientizarea că urmează prima zi dintr-o săptămână teribilă. Iată cum să-ți alungi teama.

Fie că ești stresată pentru că anticipezi o săptămână agitată la birou sau pentru că te simți vinovată sau secată de energie din cauza weekend-ului intens pe care l-ai avut (sesiuni prelungite de shopping sau petreceri), ți-e pur și simplu groază de următoarele cinci zile care urmează. Te simți deprimată sau tristă și ai un gol în stomac. Nu știi ce-ai face mai degrabă: ai plânge sau ai urla? Vrei o veste bună? „Poți scurt-circuita acea anxietate specifică finalului de weekend“, afirmă prof. dr. psiholog Robert L. Leahy, autor al cărții Anxiety-Free: Unravel Your Fears Before They Unravel You (disponibilă pe amazon.com). Ajută-te cu următoarele șase strategii pentru a scăpa de groaza care te curpinde (de regulă) duminica și pentru a învinge starea proastă de luni.

Te așteaptă un dead-line crunt, o întâlnire sau tone de treabă la birou.

Îți ia doar 30 de minute neîntrerupte duminica pentru a-ți calma nervii, dacă anticipezi o săptămână infernală, e de părere Julie Morgenstern, coach în time management. Cam atât îți trebuie pentru a întocmi o listă cu sarcinile pe care le ai de îndeplinit și cu ajutorul căreia zilele care urmează să ți se pară mai ușor de suportat, îndeamnă Morgenstern. Începe cu un inventar de o pagină cu tot ceea ce vrei să rezolvi. Apoi încercuiește acele două sau trei task-uri care, odată înfăptuite, îți vor da cel mai puternic sentiment de ușurare și de siguranță. „N-ai niciodată timpul necesar să le faci pe toate, dar odată ce vezi clar totul așternut pe o foaie, poți decide ce poate suferi amânare“, explică Morgenstern. După ce lista e completă, scoate-ți-o din cap, pentru că tot insistând cu mintea asupra ei, te vei stresa peste măsură. În schimb, fă ceva care-ți face plăcere – indiferent dacă e vorba de ceva fizic (înot sau o plimbare cu bicicleta) sau o activitate relaxantă (cititul unei cărți sau gătitul) sau petrece timp cu o prietenă. „Acest tip de preocupări te ajută să lași grijile inutile în urmă și-ți dau energia necesară pentru a începe o săptămână aglomerată.“ În dimineața de luni, ignoră mail-urile sau orice alte mesaje care s-au strâns în weekend. Pentru că puterea de concentrare e mai puternică dimineață, în primele două ore ale zilei focusează-te doar pe treburile care te aduc cât mai aproape de realizarea sarcinilor principale. „O săptămână plină este mai ușor de traversat atunci când începi din primele ore ale zilei să rezolvi problemele cele mai acute“, continuă Morgenstern.

Ți-ai cam golit cardul de bani.

În primul rând, nu-ți mai face mea culpa că ai „topit“ prea mulți bani, îndeamnă prof. dr. psiholog April Benson, autoare a cărții To Buy or Not to Buy: Why We Overshop and How to Stop.Dacă vocea din capul tău îți spune că ești iresponsabilă și nu mai ai nici o speranță de a economisi, acea negativitate creată se va revărsa pe tot parcusul săptămânii care urmează și vei continua să cheltuiești fără oprire. „Te simți groaznic și, ca să îți ridici moralul, te răsfeți – adică arunci cu banii“, explică Benson. În schimb, întreabă-te sincer ce simțeai atunci când plăteai produsele cu acei bani, rând pe rând. „Să cheltuiești peste măsură nu se întâmplă fără un motiv. Identifică acea cauză care a stârnit paguba materială – șeful tău te face să te simți de doi bani, așa că te-ai g\ndit că meriți să te recompensezi cu ceva; viață sentimentală n-ai, dar rochia aceea formidabilă te-a făcut să te simți hot; astfel, data viitoare când ești cu moralul la pământ, vei ști că golirea cardului nu e soluția pentru a te simți mai bine, spune Benson. În sfârșit, focusează-te pe cum să-ți „peticești“ gafa financiară pe care ai comis-o. Mai poți returna din unele produse pe care le-ai achiziționat? Poți să vinzi din ele la târguri de haine sau pe site-uri specializate, ori poate unei prietene? Dacă ai răspuns cu nu, strânge-te la pungă până ce recuperezi suma pe care ai pierdut-o. La birou, adu-ți mâncare de acasă în loc să iei prânzul în oraș și amână programarea la mani-pedi pentru încă vreo trei săptămâni. Ce-ar fi să te sui în mijloace de transport în comun în loc de taxiuri? Dacă te gândești la moduri care îți pot salva bugetul, te vei simți mai încrezătoare în situație.

Sfaturi pentru ca zilele tale de luni sa nu mai fie atat de odioase

Corpul și creierul tău sunt sleite de puteri după un weekend presărat cu excese alimentare și alcool.

Aruncă la chiuvetă acel pahar de Bloody Mary și uită de brunch-ul „gras“, cu croissante și ouă ochiuri. Desigur, în acel moment îți spui: „Oh, la naiba, răul a fost deja făcut, ce mai contează?“ – dar exact acest tip de gîndire te-a adus în starea oribilă în care te-ai trezit, brusc, duminică. „Oamenii se abțin de la foarte multe chestii de-a lungul săptămânii, pentru ca apoi să o facă lată în weekend“, confirmă nutriționistul Esther Blum, expert în diete și alimentație, autoare a cărții Eat, Drink, and Be Gorgeous. „Tocmai ai dat startul unui cerc vicios al permisivității nemărginite.“ Pentru a-ți recăpăta energia, Blum spune să bei fresh din legume verzi (varză Kale, morcovi, pătrunjel) sau niște suc de grâu și să iei un mic dejun complet vegetarian timp de trei zile la rând. „Îți va stimula producția de minerale pierdute odată cu excesul de alcool și îți va curăța ficatul, care e intoxicat de la surplusul de alimente și băuturi.“ Încearcă și nuci crude, semințe, scoici, carne roșie, orez brun și boabe de quinoa – acestea ajută la recuperarea nivelului de zinc, magneziu și complexului de vitamina B din organism, diminuat din cauza băuturilor alcoolice. De asemenea, fă niște exerciții în plus față de rutina obișnuită săptămânală (sper că e cazul!). „Nu trebuie să te dai peste cap și să-ți obosești și mai rău organismul – ideea e să o iei pas cu pas, deoarece acesta trebuie să se recupereze.“

Nu ți-ai rezolvat treburile personale, așa că trebuie să te ocupi de ele în timpul săptămânii.

Gândește-te la modul următor: muncești foarte mult cinci zile; weekend-urile sunt destinate reîncărcării „bateriilor“. Nu e o idee bună să-ți înghesui pentru sâmbătă și duminică tot felul de sarcini de rezolvat, sfătuiește Barry Izsak, expert în managementul timpului și fondator al site-ului arrangingitall.com. Timpul pe care l-ai câștigat nefăcând respectivele treburi e exact timpul pe care îl poți petrece destinzându-te și pregătindu-te mental pentru încă o săptămână fulminantă. „E mai important să fii relaxată și gata de a păși cu dreptul într-o nouă zi de luni, decât să te gândești obsesiv la cum să faci cât mai multă treabă în weekend“, întărește Izsak. Totuși, deseori, treburile rămân neterminate pentru că nu sunt prioritatea #1 sau pentru că efectiv nu ai timp fizic să faci totul în două zile. Decide ce treburi sunt importante, mai cu seamă acele task-uri tracasante pe care le tot eviți și programează-le să le rezolvi într-o zi a săptămânii, așa cum te-ai ocupa de o întâlnire importantă sau de o prezentare de proiect crucială. „Să ți le impui pe lista lucrurilor musai de rezolvat te forțează să evaluezi cam cât timp îți va lua să le dai gata, astfel vei căpăta o viziune realistă asupra acelor sarcini care pot fi duse la capăt, dar mai ales asupra acelora care pot fi puse pe lista de așteptare“, spune Izsak. De asemenea, privește lista cu treburi personale ca pe o wish list. Normal, cada ta chiar are nevoie să fie curățată temeinic, dar acest lucru e vital pentru existența ta? „Gândește-te de câte ori crezi că trebuie să faci ceva anume, dar nu se întâmplă, și mai apoi să-ți dai seama că oricum nu era o treabă importantă“, evidențiază Izsak. „Dacă nu reușești să le duci la capăt, lumea nu va sta în loc!“

O dramă de weekend (o ceartă cu o prietenă, te-ai îmbătat în club și te-au văzut niște colegi de la birou sau o stare de vinovăție pentru că ai avut un one-night-stand) te preocupă rău.

Doar gândindu-te la pocinogul pe care l-ai făcut, inima începe să-ți bată cu viteză, iar anxietatea crește. Cum să faci să nu începi săptămâna cu același psihic precar? În primul rând, dezvăluie psihologul Leahy, adu-ți aminte că o confruntare cu acea persoană sau acel moment stânjenitor pe care-l anticipezi, nu va decurge nici pe departe atât de rău precum îți imaginezi. Da, vei trece prin clipe stânjenitoare, inconfortabile, dar fii conștientă că e doar un incident temporar într-un moment al vieții tale. „Gîndește-te că greșești! Când te cuprinde anxietatea, gândurile și previziunile tale sunt negative și exagerate, dar dacă te uiți în urmă la situațiile care te-au măcinat în trecut, realizezi că acestea nu erau până la urmă deloc tragice “, afirmă Leahy. Cu mintea limpede, poți pune la cale următoarea ta mișcare. E ok să trimiți un sms sau un e-mail și să întrebi: „Putem sta de vorbă?“ sau mai bine stabilești să ieșiți la o cafea pentru a discuta. Indiferent ce decizi, prima ta mișcare nu numai că te va duce mai aproape de rezolvarea situației, ci va pune capăt perpetuării ciclului mental negativ. „Conflictele nerezolvate rămân împotmolite în mintea noastră ca roțile în noroi, brăzdând urme din ce în ce mai adânci“, declară Leahy. „Întotdeauna, cel mai bine e să încerci să faci progrese în a rezolva conflictul cât mai repede posibil. Pune stop acelor gânduri repetitive, negative și lipsite de orice speranță.“

Îți urăști jobul, dar nu-ți permiți să-ți dai demisia.

Când ești copleșită de nemulțumirile de la muncă, nu ține în tine, consideră Patrick Lencioni, autor al cărții The Three Signs of a Miserable Job. În schimb, întoarce situația socializând cu șeful tău și cu ceilalți colegi. Discuțiile trebuie să se păstreze în parametrii simpli, deci întreabă-i: „Ce-ai făcut weekend-ul ăsta?“ și fii sincer interesată de răspunsul lor, recomandă Lencioni. Sau poate poți preda un proiect mai devreme decât aveai dead-line-ul sau poate poți ajuta o colegă preluându-i din sarcini? În economia pe care o traversăm la momentul actual, nu ești singura care se simte blocată în poziția ei, așa că dând o mână de ajutor colegilor (inclusiv superiorilor) te ajută să spargi rutina zilnică și să-ți îmbunătățești starea de spirit, deoarece așa te simți utilă și apreciată. „Sentimentul că efectiv contezi și că nu ești o anonimă este cheia pentru ca slujba ta să-ți devină mai plăcută“, spune Lencioni. Un alt aspect pozitiv? O colegă va dori să se revanșeze pentru că ai ajutat-o. Dacă duminicile sunt de obicei cam depresive, atunci alocă-ți o oră pentru a căuta oportunități de a-ți schimba locul de muncă. Updatează-ți CV-ul, informează-te despre cum mai decurg interviurile în domeniul tău profesional, vezi ce joburi se listează pe piață și, da, visează cu ochii deschiși la jobul ideal. Chiar în vremuri crâncene ca acestea, tot se oferă posturi bune, iar tu cauți exact așa ceva. „știind că <vânezi> în secret ceva mai bun, devii mai tolerantă față de jobul actual, și nu te mai simți o victimă a circumstanțelor“, încheie Lencioni.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *