Business la feminin

By  | 

Categoric, nu! Adica… daca vrei sa faci afaceri ca la carte si sa lasi o impresie buna, e nevoie de mai mult.

Oamenii au tendinta de a-i judeca pe ceilalti, iar in mediul de afaceri, semnalele pe care le transmitem au o importanta mult mai mare. Imaginea ta este foarte importanta; trebuie sa ti-o imbunatatesti si sa o pastrezi intacta daca vrei sa ai succes. Si nu doar la serviciu, ci si in activitatile „de serviciu”.

Am ales pentru tine cateva situatii carora nu le dam mare insemnatate in general, dar care au o foarte mare pondere in viata profesionala.

O prima impresie

Doar o data ai sansa de a face o prima impresie reusita!„, spunea cineva. Oricat de prosteasca ti s-ar parea aceasta formulare, mie mi se pare necesara. De ce? Pentru ca uneori se poate dovedi foarte dificil sa repari aceasta prima impresie. Poti s-o imbunatatesti, ai sansa chiar sa o rastorni, dar asta nu inseamna ca ea va fi stearsa si uitata pentru totdeauna, asa ca e musai sa debutezi cu dreptul. Si trebuie sa iei toate masurile in acest sens!

Prima impresie se formeaza in primele 3-5 secunde. Unele studii vorbesc despre 15 secunde. In orice caz, este vorba despre o perioada foarte scurta de timp”, mai aflam de la Susanne Helbach-Grosser si Jutta Hofmann in cartea „Eticheta de business pentru femei”.

Cu 55% contribuie limbajul trupului, vestimentatia si simbolurile pozitiei sociale, cu 38% tonul si vocea si cu doar 7% ceea ce spunem.” Iata deci ca nu e suficient sa-ti pregatesti un discurs si sa-l rostesti raspicat; e foarte important sa tii cont de semnalele nonverbale pe care le transmite corpul tau.

Inveti de la ceilalti?

Privesti in jurul tau si vezi oameni care au succes si te intrebi daca vei fi vreodata ca ei. Nimeni nu se naste cu ghidul bunelor maniere in scutece; educatia se dobandeste pe tot parcursul vietii, valorile ti se insufla din familie sau din mediul social in care evoluezi, iar manierele se invata atat in familie si scoala, cat si in viata profesionala.

De aceea, e foarte important sa privim in jur cu atentie si sa ne alegem modele. Trebuie insa sa fii atenta sa preiei numai lucrurile bune si sa ai grija ca ele sa fie potrivite genului tau. Putem invata deopotriva de la femei si barbati, pentru ca uneori, in afaceri, e bine sa fii „barbata”!

Chiar daca stii ca nu ai anumite calitati necesare in relatiile cu partenerii de afaceri, ti le poti insusi, iar daca le ai, nu trebuie decat sa le evidentiezi. Autoarele cartii mentionate afirma ca vei primi un feedback pozitiv daca-ti vei pune in valoare anumite calitati: „sentimentul propriei valori, multumirea, calmul, deschiderea, bunavointa”, lucruri pe care multi dintre noi le ignora, punand accent mai mare pe cunostintele in domeniu.

Este totodata foarte important sa stai la o distanta corecta fata de interlocutor. Iata „masuratorile” adecvate:

  • „0-55 centimetri: Doar prietenilor buni le este permisa aceasta apropiere.
  • O lungime de brat: distanta pentru dialog; strangerea mainii este posibila.
  • Mai mult de o lungime de brat: contactul cu superiorii.
  • Peste 4 metri: distanta intre vorbitor si public, la o adunare.
  • Daca distanta este mai mica, ascultatorii din primul rand nu se simt confortabil.”

„Dress for success!”

Hainele pe care le porti la serviciu si in activitatile legate de job (evenimente, deplasari, team-building) spun foarte multe despre tine si nu ma refer doar la pozitia sociala. Nu degeaba se spune ca haina face pe om.

Poate ai senzatia ca profesionalismul tau va fi apreciat la maximum in momentul in care te afisezi in blugi si tenisi la o prezentare sau ca vei face o impresie buna la un cocktail in momentul in care vei aparea imbracata in hainele cu care ai stat toata ziua la serviciu.

Nu e deloc asa; oamenii considera ca imbracamintea arata respectul fata de cei din jur. Si nu e suficient sa te rezumi la a avea o tinuta decenta, aceasta trebuie sa se potriveasca masurilor tale si sa fie adaptata conformatiei tale.

Cu ce ma imbrac?… e o intrebare nascuta uneori din panica, din emotie sau chiar din teama. Pentru ca intelegi cat de importanta este vestimentatia, vrei sa te asiguri ca nu dai gres, moment in care ti se pare ca nimic din garderoba ta nu se potriveste.

Ca sa nu ti se mai intample asta, e recomandat sa-ti dotezi sifonierul cu mai multe randuri de haine adecvate domeniului in care activezi. In lucrarea la care ne-am referit, autoarele au intocmit o lista cu tot ce-ti trebuie pentru a nu mai fi niciodata in impas, indiferent daca e vorba despre o zi obisnuita la serviciu, un eveniment important sau un team-building.

Vei avea nevoie de:

  • „2-3 costume cu fusta si pantaloni, de calitate foarte buna sau buna.
  • Blazere cu maneci stramte, usor cambrate sau jachete din materiale curgatoare,
  • 2 perechi de pantaloni sau fuste potrivite cu cele de mai sus,
  • 1-2 twinst-uri (set format din jacheta si bluza),
  • 2-3 pulovere subtiri in culori asortate,
  • 7 camasi sau tricouri,
  • 4 topuri cu bretele late, camasi cu maneci scurte,
  • 2-3 tinute pentru seara,
  • un pardesiu,
  • un palton calduros si lenjerie fina.”
  • Desigur, trebuie sa ai pantofi si cizme potrivite pentru toate aceste tinute, al caror aspect sa fie periodic verificat!

Conditii de stres

Nimeni nu-ti garanteaza ca domeniul in care lucrezi te tine la adapost de agitatie si stres; mai mult decat atat, daca specifici si demonstrezi ca faci fata intr-un astfel de mediu, e in interesul tau.

Desigur, e foarte important ca reactiile tale in perioadele stresante sa stea tot sub semnul profesionalismului. E greu sa nu-ti pierzi cumpatul si sa nu-ti vina sa scoti foc pe nari atunci cand vezi ca cei din jur nu-si dau silinta, nu apreciaza ce faci desi lasa totul pe umerii tai, ai colegi care-ti vor raul sau ai de-a face cu oameni ursuzi. Dar nu e imposibil!

Daca tratezi totul cu calm, vei castiga dublu: primul lucru bun ar fi starea ta psihica, iar al doilea… stii bine ca o atitudine calma scoate din sarite chiar si pe cel mai mare intrigant. Atunci cand esti acuzata pe buna dreptate, cauta sa vii cu justificari reale, sa nu intri in defensiva ca un catelus speriat si nu omite niciodata sa-ti ceri scuze. Evident, trebuie sa-ti arati disponibilitatea si mai ales dorinta de a repara greseala.

Pleci in deplasare?

Poate ai senzatia ca delegatiile in care esti trimisa pot fi tratate asemenea unor minivacante platite de altii, dar nu e deloc asa, desi e bine sa te bucuri de aceste schimbari de peisaj, fara a ignora insa treburile pentru care ai fost trimisa in acel loc.

Oamenii cu care vei intra in contact vor fi oglinda performantelor tale „pe teren”. De aceea, totul – de la tinuta si pana la programul de deplasare – trebuie sa fie impecabil.

Incepe cu o documentare

„Cunostintele si uzantele din alte tari decid adesea succesul tratativelor”, arata Susanne Helbach-Grosser si Jutta Hofmann in cartea lor. „Inainte de a porni la drum trebuie sa studiati in detaliu culturile straine si bunele maniere pentru a putea face fata tuturor situatiilor„. Insa… „nu e nevoie sa va schimbati cand calatoriti in strainatate. Amprenta culturala face parte din personalitatea dumneavoastra. Oamenii din alte tari nu se asteapta sa va dezbracati de identitatea dumneavoastra. Dar este bine cand manifestati disponibilitate de adaptare si incercati sa intelegeti oamenii si modul lor de viata”, adauga autoarele.

Trebuie sa tii cont de valorile acelei natiuni, de caracterul lor national si de regulile de comportament, uneori diferite de cele cu care te-ai obisnuit. N-ar fi deloc bine pentru cariera ta sa ceri de mancare carne care nu se consuma in unele civilizatii sau sa incerci sa glumesti cu reprezentantii unui popor cunoscut drept foarte rigid. Si cei cu care vei intra in contact isi vor face lectiile dinainte si vor incerca sa se adapteze, insa trebuie sa te gindesti ca nu vor dispune de cine stie ce resurse pentru a se documenta. Daca vei constata cumva ca la o intilnire nu ti s-a dat prioritate la iesirea din incapere, s-ar putea sa fie vorba despre oameni care nu prea au avut de-a face cu europenii, nu e o dovada de impolitete sau de misoginism.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *