Avantajele furiei ocazionale

By  | 

"Nu te enerva, ca-ti creste tensiunea", "Controleaza-te, pentru ca altfel iti vei varsa nervii pe cei apropiati"… Banuim ca stii bine aceste sfaturi si ca incerci sa te conformezi pe cat posibil.

Dar uite ca avem vesti cum nu se poate mai bune pentru noi, toate fetele aflate vesnic sub presiune: nervii ne pot face viata mai buna! Ajunge sa stim cum sa-i canalizam…

Enervarea iti imbunatateste relatiile cu ceilalti

Societatea ne impune autocontrolul ca principiu moral de baza, dar un studiu recent a demonstrat ca daca ne tinem gura de fiecare data cand cineva ne supara, nu facem decat sa ne sabotam relatia cu acea persoana.

"Cei care ne enerveaza si care nu afla acest lucru din gura noastra considera incidentul inchis, izolat si fara repercusiuni.

Cercetarile au aratat ca pot aparea conflicte interpersonale atunci cand victima (persoana care si-a tinut mania in frau o perioada indelungata) raspunde intr-un final la o serie acumulata de provocari, iar persoana perceputa ca agresor (cea care nu stie ca a gresit) ia in calcul doar acel incident si considera ca reactia victimei e nejustificata si exagerata", explica Roy F. Baumeister, coordonatorul studiului.

CUM TE AJUTA: Foloseste iritarea ca un catalizator, enumera in minte nemultumirile privind incidentul de fata (nu arunca un istoric in discutie) si spune-i persoanei ce ai sa-i reprosezi.

Te poate motiva

Ce faci pentru a te mobiliza atunci cand urmaresti un scop? Inclestezi dintii, iti spui ca nimic nu-ti poate sta in cale si incepi sa te simti ca varianta feminina a unui razboinic invincibil. Deci, ce faci? Psihologii spun ca, fara sa ne dam seama, ne motivam cel mai bine enervandu-ne.

Un grup de psihologi de la Universitatea din Utrecht, coordonati de HenkAarts, au derulat un experiment care a presupus ca respondentii sa priveasca imaginicu diferite obiecte. Persoanele participante la studiu au fost impartite in doua grupuri – primilor li s-au aratat fotografii cu obiecte in contexte pozitive (cu oameni care zaimbeau, pe campii etc.), iar celor din al doilea grup li s-au infatisat imagini cu obiectele in context negative, alaturi de persoane cu fete care tradau nervozitate. Rezultatul? Cei din al doilea grup erau mai motivati sa obtina lucrurile pe care le-au vazut in imagini.

CUM TE AJUTA: Fa-ti o poza cu tine extrem de motivata, cu o fata de "razboinic legendar", si ataseaza o imagine care sa ilustreze obiectivul propus. Deseneaza cu markerul sageti de la tine catre imaginea-vis. Pune colajul pe oglinda de la baie, ca sa fie primul lucru pe care-l vezi dimineata, cand te speli pe dinti.

Te face mai optimista…

… pentru ca ia cu asalt frica de necunoscut sau te ajuta sa uiti durerea survenita in urma unui eveniment negativ. Un grup de psihologi de la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh a facut un studiu care a avut ca respondenti cetateni americani terifiati de atacurile 9/11: "Ne-am asteptat la efecte opuse ale furiei si fricii in ceea ce priveste evaluarea factorilor de risc si stabilirea masurilor de precautie", explica Jennifer Lerner, coordonatorul studiului.

Concluzia e ca cei care s-au lasat prada fricii au inceput sa se comporte ciudat, nu si-au mai putut relua rutina zilnica fara sa resimta in permanenta o stare de anxietate, in timp ce respondentii care s-au infuriat pe teroristi au putut sa treaca peste nesiguranta si s-au simtit puternici in fata "amenintarii invizibile".

CUM TE AJUTA: Daca te confrunti cu o situatie cu potential traumatizant, nu lasa frica sa te acapareze, ci confrunt-o enervandu- te. Priveste-te in oglinda si spune-ti ca poti trece peste asta, ca nimeni si nimic nu se poate interpune intre tine si fericirea ta. Cuvintele neortodoxe si orice alta manifestare a furiei sunt binevenite.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *