Adevarul despre sexismul la birou

By  | 

Iata cele mai populare mituri despre femei si cariera facute tandari in statistici si argumente apartinand psihologului de talie internationala Marcia Reynolds, doctor in psihologie, presedintele Covisioning – multinationala de business coaching si leadership development – si editor al revistei Psychology Today.

Caracterul sensibil specific feminin este considerat o slabiciune in mediul profesional

Ne inmuiem cand vedem o fotografie cu un catelus simpatic, dar si cand suntem tintele unui gest mic si frumos (primim un buchet de flori, o prajitura cu ravas etc.) si reactionam imediat cand cineva din jurul nostru are o problema, facand pe dracu-n patru pentru a o rezolva.

Acest comportament ne recomanda ca firi sensibile, dar undeva in interiorul nostru am vrea sa fim si noi mai impasibile, ca barbatii.

De altfel, consideram ca acest "spirit voluntarist" nu poate decat sa lucreze impotriva noastra in mediul profesional, locul in care, credem noi, dicteaza doar "legea junglei".

Adevarul

In realitate, tocmai aceasta trasatura de caracter tipic feminina ne recomanda ca lideri stimati si iubiti si coechipieri de incredere.

Un studiu recent al Zenger/ Folkman, companie specializata in consultanta pe probleme de leadership, ulterior publicat in Harvard Business Review, a demonstrat ca femeile (atat cele aflate la conducere, cat si cele ocupand posture inferioare) au obtinut un punctaj cu mult mai mare decat colegii lor barbati in urma unei evaluari la care au raspuns chiar "coechipierii" si subalternii lor.

"Rezultatele pozitive nu au fost influentate exclusiv de atributele tipic feminine. De fapt, la toate capitolele, femeile au fost evaluate de catre colegii, sefii sau colaboratorii lor ca fiind lideri mult mai buni decat barbatii. Doua au fost punctele la care femeile au avut cel mai mare punctaj: initiativa si eficienta in identificarea mijloacelor de a solutiona o problema", explica Jack Zenger si Joseph Folkman, coordonatorii studiului si CEO aiZenger/ Folkman, companie specializata in consultanta pe probleme de leadership.

Femeile nu se pot tine de glume ca barbatii si sa se astepte sa fie luate in serios

Nu ma refer la cele fara de perdea, care, da, in gura unei femei ar suna cam ciudat… daca sunt spuse in afara grupului de prieteni, evident.

Dar stii care e prima regula care se invata la cursurile de oratorie sau diplomatie? Ca pentru a atrage atentia altora si a iesi castigatoare intr-o negociere, trebuie sa-tI faci audienta sa rada sau macar sa zambeasca binevoitor.

Explicatia e simpla: suntem diferiti, avem alte experiente de viata, provenim din culturi distincte, dar ceea ce ne leaga e simtul umorului. De aceea e folosit in negocieri si diplomatie. Sa-ti spun ca in scoli, viitorii diplomati invata bancuri menite sa "indulceasca" situatiile critice…?

Adevarul

In concluzie, nu te mai feri sa fii haioasa si pusa pe glume. Atat timp cat nu mergi prea departe (uita de povestile fara perdea si nici nu acapara tot timpul atentia altora, deturnandu-i de la munca), vei avea parte de efecte spectaculoase: oamenii se vor apropia de tine si itI vor da o mana de ajutor atunci cand vei avea nevoie. Plus ca umorul este in topul atributelor unui lider de exceptie.

Femeile trebuie sa munceasca mai mult decat barbatii pentru a avansa

Un studiu recent al companiei de sondare a opiniei publice Accenture a aratat ca 68% dintre femei sunt convinse de faptul ca trebuie sa se chinuie mult mai mult decat colegii lor barbati pentru ca sefii sa fie mult umiti de munca lor si, eventual, sa le avanseze.

De altfel, fetele considera ca aceste eforturi sustinute nu sunt recunoscute de catre superiori de cele mai multe ori si ca tipii le sufla mai toate posturile de conducere, asa ca devin frustrate.

"A fost un singur loc de munca unde m-am confruntat cu probleme sexiste, adica toata «clica de conducere» a firmei era compusa numai din barbati, aproape toti misogini. Dar in celelalte doua nu mi s-a intamplat – eram egalul colegilor mei.

Totusi, un asemenea incident iti ramane pe creier si, daca il asociezi cu ce spune lumea despre sexism, atunci zic ca e normal ca experienta sa se transforme in regula, in convingere", povesteste Ana, 32.

Adevarul

"Cand vorbesc cu sefii lor, fie ca sunt femei sau barbati, sau cu colegii lor, toti imi spun ca ar fi bine ca toate clientele mele sa fie mai relaxate. Nici unul dintre cei intervievati nu a sugerat ca acestea ar trebui sa lucreze mai mult”, explica Marcia Reynolds in Psychology Today.

Femeile nu pot comite la fel de multe greseli ca barbatii, pentru ca vor fi date afara rapid

Femeile sunt mai sensibile din "constructie" si viseaza sa faca fata cu brio atat cerintelor din mediul profesional, cat si celor din viata privata – cuplu, grupul de prieteni.

De aceea au tendinta de a deveni inflexibile, de a refuza pana si ideea ca ar putea gresi. Dar aceasta este o conceptie gresita si, cu toate ca aratam intelegere fata de erorile altora, cand vine vorba de ale noastre ne aratam intransigente si ne pedepsim aspru.

Marea problema e ca daca nu vom ajunge sa acceptam faptul ca e normal sa gresesti si ca trebuie sa invatam din erori, nu vom creste din punct de vedere profesional si, mai rau, nici uman.

Citeste si: Bunele maniere in mediul profesional

"Recunosc, sunt o perfectionista. Nu suport nici sa intarzii si imi pun cenusa-n cap in fata sefului de fiecare data cand mi se intampla. Ratarea unui proiect ma trimite direct in ghearele disperarii, chiar daca mi-e rusine sa recunosc asta in public. Nu inteleg cum de altii sunt atat de impacati cand vine vorba s-o dea in bara la serviciu. Oare eu sunt defecta sau ei?", se intreaba Paula, 29, dand glas temerilor milioanelor de femei care populeaza planeta.

Adevarul

"Pentru a fi creativa, inovativa si o sursa de inspiratie pentru altii, trebuie sa gresesti si sa inveti din greseli. Iti vei stopa dezvoltarea daca vei face numai ceea ce stapanesti. Vei rata multe oportunitati daca nu-ti asumi riscuri", e de parere Reynolds.

Ridica privirea din monitor si analizeaza cu atentie comportamentul colegului aflat in fata ta. Cu siguranta e mai relaxat decat tine chiar daca si pe capul lui ploua cu task-uri urgente si complicate. Intreaba-l cu franchete cum reuseste, ia-ti la intrebari iubitul si prietenii baieti si descopera in experientele lor trucuri pentru a schimba acest mod de gandire inflexibil si cu potential distructiv.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *