5 pași către productivitate maximă

By  | 

Lipsa productivității este, până la urmă, o problemă de atitudine. Sigur, există și obiceiuri care ne încetinesc (meme-urile cu Trump?), dar specialiștii insistă că disciplina mentală e singura noastră salvare.

Peter Bregman, CEO al Bregman Parteners, crede că atitudinea care ne „fură” din productivitate este: „Dacă sunt super ocupat, înseamnă că sunt productiv, iar dacă muncesc non-stop, atunci o să am succes garantat”. Desigur, cu toții credem că muncind pe brânci, fără pauză, vom ajunge acolo unde ne dorim. Deschidem mailul cu o secundă înainte de a deschide ochii dimineața, ne „intoxicăm” cu cofeină pentru a mima entuziasmul muncitoresc, jonglăm cu mai multe sarcini deodată, și mai găsim ceva de făcut și înainte de culcare.

Trăim într-o lume în care e perfect normal și adesea obligatoriu să fii implicat în cât mai multe lucruri. Problema e că tocmai această încercare neobosită ne sabotează. De ce? Pentru că atunci când suntem atât de ocupați, nu mai putem gândi limpede, nu mai avem intactă abilitatea de a vedea lucrurile în perspectivă, de a prioritiza, de a fi creativi. Când ai avut ultima oară timp berechet pentru a gândi un unghi de abordare unic privind proiectul la care lucrai? E super că poți lucra sub presiune, dar adesea rezultatele cu adevărat extraordinare necesită mai mult timp.

Experții în productivitate îți recomandă câteva schimbări „de abordare” a sarcinilor de zi cu zi, astfel încât să devii și tu expert în productivitate.

#1. Stop joc

Primul lucru bun pe care-l poți face pentru a combate obsesia cantității sarcinilor este să încetinești pur și simplu. Când ești stors de energie și copleșit, ești mai predispus reacțiilor pripite decât răspunsurilor inspirate, e de părere Bregman. Iar acest lucru poate duce la izbucniri emoționale care pun piedici productivității. Dacă îți acorzi chiar și câteva secunde de liniște pentru a gândi o situație sau un răspuns, rezultatele tale vor fi mult mai bune.

Așadar, citește cu răbdare mailul care tocmai a intrat, preia cu calm criticile, respiră adânc și gândește-te dacă mișcarea pe care urmează să o faci este într-adevăr constructivă.

#2. Prioritizează inteligent

„Nu este vorba despre cât de multe task-uri poți prelua, ci despre îndeplinirea impecabilă a celor mai importante dintre ele”, spune Craig Jarrow, autor al Time Management Ninja. Adesea, te blochezi în detalii mici, legate de lucruri care nu au nicio legătură cu ceea ce trebuie să dai gata chiar în acest moment, și pierzi astfel timp prețios. Da, poate că vei face multe lucruri mici, dar nimic consistent.

La începutul unei săptămâni, indentifică maximum șase task-uri importante de care să te ocupi, și fă-ți un plan concret pentru a le duce la îndeplinire. Scrie totul pe o hârtie, astfel încât să le recitești atunci când vei fi tentat să-ți pierzi timpul cu lucruri mărunte.

#3. Elimină, deleagă, programează

Consultantul în productivitate, Nicole Bandes, crede că vei fi mai puțin ocupat dacă pui în practică strategia celor 3 fantastici, menționați mai sus. Deși ți-e greu să privești lucrurile din acest unghi, nu e musai să faci tu totul în cazul în care lucrezi cu o echipă, fie că e vorba despre un proiect personal sau unul ce ține de jobul de zi cu zi. Renunță la ideea „Fac totul singur ca să mă asigur că iese cum trebuie”, pentru că, de cele mai multe ori, e chiar de preferat să-ți unești forțele cu oameni care gândesc altfel decât tine.

Cât despre eliminat, taie de pe listă tot ce e în plus. Sună complet nerealist, însă dacă ești sincer cu tine îți vei da seama că unele sarcini cu care îți ocupi mintea sunt complet inutile.

Apoi, gândește-te: există anumite task-uri ce pot fi automatizate, programate în avans? Tehnologia îți oferă opțiuni nelimitate, așa că profită la maximum astfel încât să nu te aglomerezi inutil.

Citeste continuarea materialului in editia de toamna a revistei Cosmopolitan Man.

Foto: Nick Onken. Text: Teodora Tîrcă

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *