4 tineri pacalesc criza in mod creativ

By  | 

Georgiana Toma

Georgiana Toma are 23 de ani si a terminat Facultatea de Arte din Constanta. Job-ul ei, hobby-ul ei, sufletul ei… toate se regasesc in blogul www.junkotequeshop.blogspot.com.

Aici munceste, aici se relaxeaza, aici comunica, aici isi pune la bataie cunostintele adunate atat in scoala de arte, cat si in viata de zi cu zi. „Pentru mine, junkoteque-ul este o pasiune care mi-a creat dependenta, si oricat as incerca sa ma detasez si sa-mi ocup timpul cu altceva, imi este imposibil.”

Georgiana deseneaza si confectioneaza accesorii si bijuterii unicat, si nu se satura niciodata de experimentat: brose, inele, bratari, portofele, cercei, medalioane, toate colorate si originale.

Cum a inceput totul? „Este o poveste mai lunga, dar previzibila. Din lipsa de bani si presata de ideea ca voi absolvi o facultate de arte, iar singura slujba care puteam sa o practic ar fi fost cea de profesoara, am decis sa nu las monotonia si depresia sa se instaleze. Asa ca m-am decis sa testez piata cu accesorii hand-made.”

La inceput nu a fost usor, nici un inceput nu este usor, mai ales ca, in general, oamenii nu prea inteleg de ce produsele realizate manual au un pret mai ridicat. Dar Georgiana s-a tinut tare, ba mai mult, s-a decis sa faca totul oficial si legal, asa ca in doar cateva luni a facut acte firmei.

Confectionarea de accesorii ii ocupa mare parte din timp, asa ca nu are cum sa se imparta intre doua slujbe. Nu se considera totalmente independenta financiar, dar crede ca aceasta experienta o educa, ajutand-o sa perceapa realitatea cu alti ochi.

„Ca orice persoana care isi castiga banii singura, sunt mandra de munca mea. In plus, arta are un avantaj: intotdeauna vor exista oameni care o vor aprecia la adevarata valoare! Important este sa te dedici si sa lasi imaginatia sa se materializeze.”

Cu zambetul pe buze, amintindu-si de trecut, Georgiana recunoaste: „In facultate, cand aveam ore de modelaj, tot trageam de timp sa-mi fac temele, nu vedeam la ce imi poate folosi aceasta deprindere. Se pare ca acum am aflat.”

Cum ii tine Georgiana piept crizei: „Multi sunt descurajati de criza financiara, si au toate motivele sa fie, dar consider ca daca faci ceea ce-ti place, rezultatele vor fi pe masura. Este imposibil sa nu reusesti prin fortele proprii, orice vis sau simpla pasiune poate sa devina o mica afacere.”

Cristina Papacu

Cristina are 28 de ani si este din Bucuresti. Este psiholog, specializat in terapia prin joc si activitati ludice, si o pasioneaza „oamenii si tot ceea ce ii exprima frumos”. Aceasta pasiune s-a materializat acum un an si jumatate in „persoana” blogului www.kittenwear.blogspot.com (zic persoana, deoarece considera ca acest blog traieste si se dezvolta la unison cu ea).

Nu si-a pus niciodata intrebari in legatura cu ceea ce vrea sa faca: „Am stiut din copilarie ca vreau sa fac haine, numai ca n-am planuit momentul. M-am trezit facand haine confortabile si sincere, care iti salveaza ziua, dar si afirma cu tarie ceva despre tine.”

Cu multa munca, incredere si o gramada de oameni care au crezut in ea si in talentul ei, Cristina a reusit sa-si vada visul cu ochii. Astazi castigurile ei financiare vin doar de aici. Se considera satisfacuta, desi marturiseste ca nu mai are timp de nimic altceva. „Cand esti propriul tau sef, trebuie sa le faci pe toate: pe langa procesul inspirational si gasirea de idei originale, trebuie sa te ocupi si de chestiile adiministrative, care pot fi destul de obositoare uneori.”

Dar totul se compenseaza atunci cand vede bucuria clientelor sale, multumite de lucrurile pe care le achizitioneaza de la ea. „Imi place contactul pe care il am cu clientii mei, la nivel personal, prin faptul ca fiecare poate participa activ in procesul de creatie. Pentru mine, sursa inspiratiei o constituie chiar natura umana si jocurile sociale. Descoperirile. Fragmentele de discutie. Dorintele. Devenirile.”

Hainele KITTEN se gasesc online, dar si in cateva magazine (in Bucuresti si Constanta). Cum ii tine Cristina piept crizei „Cred ca pentru a fi fericit cu ceea ce faci, trebuie sa ai incredere in tine si sa nu-ti fie frica de greseala. Flexibilitatea este un atu care, indiferent de situatia economica in care esti, te determina sa continui cu capul sus.”

Dumitru Mihaica

Dumitru este un fan inrait al pantofilor, iar acest lucru nu poate sa fie decat de admirat, mai ales din punctul de vedere al femeilor. Ii plac pantofii unici, originali, speciali. Nu doar sa-i priveasca in magazin sau in piciorul femeii pe care o iubeste, ci si sa-i confectioneze.

Sa incepem cu inceputul! Are 34 de ani si este din Timisoara. Cu toate ca ai lui ar fi vrut sa-l vada inginer, el a terminat Jurnalistica si a lucrat in presa mai bine de 11 ani, dupa care a renuntat si s-a dedicat total pasiunii pentru pantofi. Cum s-a intamplat asta? Simplu!

Negasind nicio pereche de pantofi care sa ii placa, intr-o buna zi Dumitru s-a hotarat sa intre in atelier si sa-si confectioneze proprii pantofi. Stia meserie pentru ca in primii ani de scoala, dupa ce termina orele, mergea in atelierul tatalui sau. „Urmaream atent cum fiecare bucata de piele se transforma intr-o pereche de pantofi. Eram prieten cu toti «susterii» din atelier, si fiecare incerca sa ma invete cate ceva.”

Blogul sau, www.handmade.weblog.ro, este locul unde se intalneste cu clientele si discuta detaliile comenzilor. „Spre deosebire de magazinele «fizice», blogul functioneaza ca un atelier. Dupa un schimb scurt de mailuri, incep lucrul la pantoful pe care clienta il doreste. Mai mult decat un mijloc de vanzare, e un mijloc de comunicare.”

Desi blogul functioneaza de doi ani, Dumitru imi marturiseste ca abia acum cateva luni si-a dat seama ca hobby-ul sau poate deveni o sursa de venit. „E o placere pentru mine sa discut, zilnic, cu zeci de fete pe mail sau messenger, iar acest lucru sa imi aduca si bani.”

Clientele venite online nu sunt singurele. Dumitru participa la targuri si vinde in cateva magazine din Timisoara, Arad, Bucuresti, Campina, Constanta (enumerate in ordinea in care au venit colaborarile). Dar si aici relatiile au fost consolidate tot pe baza blogului.

Cum ii tine Dumitru piept crizei: „Nu stiu in ce masura ma afecteaza criza. In «magazinul» meu intra tot mai multa lume. Atata vreme cat am grija sa am tot timpul pantofi interesanti si disponibilitate sa creez un produs premium, nu imi e teama ca voi fi afectat de recesiune. Intr-adevar, selectia din partea clientelor va fi mai dura, dar am incredere in ceea ce fac.”

Diana Bobar

Diana are 21 de ani si a terminat Facultatea de Arte Plastice din Timisoara. Pana nu demult, se ocupa cu pictura, dar in timp, moda s-a transformat in hobby-ul ei de capatii. Cum s-a intamplat asta? Dintr-o joaca, ne marturiseste Diana, cu zambetul pe buze. „De la modificarile camasilor tatalui meu in bluze pentru mine, pana la ideea unei mici colectii vestimentare, nu a fost decat un pas.”

Avand foarte mult talent, lucrurile au evoluat foarte repede in directia unui succes rar intalnit in randul persoanelor de varsta ei. „Nu imi imaginam niciodata ca voi deveni independenta financiar asa de repede.”

Confectionarea hainelor a devenit pentru ea un job full-time. Si-a facut societate comerciala cu acte in regula, Diana Bobar Design, si site-ul unde isi prezinta creatiile, www.sofashon.com, este administrat tot de ea. Pe langa alegerea materialelor, croit si cusut, a invatat sa faca facturi si chitante, sa citeasca si sa semneze contracte, intr-un cuvant, sa se ocupe de partea economica ca un om mare. „Eu cred in munca mea si vreau sa arat respect celor cu care lucrez.”

In afara de vanzarea rochitelor pe site, Diana are si prezentari de moda, si-si expune hainutele in doua magazine din Romania: Ummagumma (Bucuresti, Calea Victoriei, nr. 122) si NewElle (Constanta, Ion Lahovari, nr. 17).

Diana e constienta ca ceea ce face presupune si riscuri, dar si le asuma cu inima deschisa. „Moda inseamna mult mai mult decat a desena cateva schite. E un intreg proces in spate care inseamna multe ore pierdute, multe nopti nedormite. Mai ales acum, ca suntem in criza. Costurile de productie raman la fel, in timp ce preturile in magazine trebuie sa scada, ca sa se vanda produsul.” Sufletul pe care il pune in realizarea acestor rochii o ajuta insa sa scape de pesimism.

Cum ii tine Diana piept crizei: „Cand am auzit ca pana si casa de moda Chanel a dat afara sute de oameni la inceputul anului, initial m-am speriat. Insa, cand muncesti sa faci lucruri frumoase, rochii care le fac pe fete sa se simta bine, chiar si daca doar pentru o seara, merita! Pentru mine, asta e recompensa care ma ajuta sa traversez cu seninatate aceasta perioada dificila.”


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *