15 minute pe zi pentru o viata mai buna

By  | 

Un sfert de oră. Atât îți ia să-ți faci un smoothie. Sau să-i trimiți un mail unei prietene. Dar să-ți schimbi viața? Păi… și asta.

Probabil și tu te-ai gândit cel puțin o dată că dacă ai avea timpul necesar, sigur ți-ai face ordine în casă, ai merge la sală de cinci ori pe săptămână și ai găti în fiecare seară. Dar când munca, viața socială și relația te solicită atât de mult, cine mai are timp să facă totul conform planului? Caroline Buchanan, autoare a The 15 Minute Rule: How to Stop Procrastinating and Take Control of Your Life, crede că toți am putea.

Buchanan spune că dacă te concentrezi pe un task timp de 15 minute neîntrerupte, în curând vei reuși să te organizezi astfel încât să te ocupi de toate lucrurile din viața ta. De fapt, ea pretinde că și cele mai complicate sarcini pot fi rezolvate cu ușurință dacă le ”spargi” în mini-perioade de 15 minute.

3 secrete pentru o viata mai buna

Să vedem, chiar poți să-ți pui în ordine întreaga viață în mai puțin timp decât îți ia să vezi un episod din Modern Family? Alexandra Heminsley, colaboratoarea noastră, a trăit o săptămână după regula celor 15 minute și are câteva concluzii interesante.

Ziua 1: Nu mai amâna, treci la treabă.

15 minute să-ți schimbi viața? Și pentru asta ai nevoie doar de un pic de concentrare și un ceas cu alarmă? Părea prea ușor ca să fie adevărat, mai ales în ceea ce mă privește, pentru că mi-e greu să nu mă las întreruptă de tot felul de detalii precum un mail, un mesaj, un tweet. Momentul în care încep un nou proiect e întotdeauna dificil pentru mine și, drept dovadă, și de data asta, în loc să mă apuc de treabă și să-mi duc la bun sfârșit task-ul de 15 minute, eu mă gândeam la ceasul cu alarmă. Fix când mă îndreptam spre tastatură, pregătită să caut pe net cel mai cool ceas, mi-am amintit unul din sfaturile lui Buchanan: ”Atunci când vrei să te apuci de ceva, încearcă să-ți suspenzi zgomotul mental și să te gândești doar la sarcina pe care o ai de îndeplinit.” Așa că am abandonat repede ideea căutării unui nou gadget simpatic și m-am decis să-mi folosesc alarma de pe telefon. Simplu.

Cea mai dificilă sarcină? Să fac ordine în finanțele mele. Dacă e ceva care mă ține uneori trează noaptea, atunci e situația cardurilor de credit, datoriilor și – partea cea mai urâtă – bugetului de cheltuieli. Din exterior pare super complicat să faci ordine în chestiile astea și trec săptămâni până reușeșc să-mi rezerv un întreg week-end pentru a mă apuca de asta. Și ghici ce? Aproape niciodată nu am un astfel de week-end.

Imbunatateste-ti viata prin detoxifierea mintii

Dar Buchanan pare hotărâtă: oricare ar fi task-ul care îți cauzează stres, ocupă-te de el timp de 15 minute, fără întrerupere, și vei fi pe drumul cel bun. Așa că îmi setez alarma și mă apuc să-mi organizez facturile și bonurile timp de 15 minute. Fără pauză de cafea. Fără sms-uri. Muncesc și atât. Apoi, când se scurg cele 15 minute și sună alarma, mă ridic, lăsând în urmă un vraf de hârtii vizibil redus. Am o adevărată revelație. Ideea că am reușit să progresez într-un domeniu de care mi-era teamă să mă apuc îmi aduce multă liniște. Deja mă simt un pic mai calmă. Apoi, după ce beau o cafea și postez un pic pe Twitter, încep o nouă sesiune. Brusc, numai asta vreau să fac: să rezolv chestii în 15 minute.

Ziua 2: Schimbă-ți obiceiurile.

Sarcina de azi e un pic mai dificilă – trebuie să-mi schimb un obicei existent. Îmi place să alerg și să-mi las gândurile să zburde în timpul unei sesiuni prelungite de jogging, dar noua regulă spune că trebuie să fac sport doar 15 minute. Chestia asta s-ar putea să se dovedească favorabilă. Studiile arată că antrenamentele scurte, de intensitate mare, sunt mult mai eficiente când vine vorba de îmbunătățirea metabolismului. Jamie Timmons, profesor la Loughborough University din UK, a descoperit că runde scurte de sport cresc eficiența ședințelor de aerobic și reduc riscul de diabet. Dar oare pot fi la fel de satisfăcătoare ca cele 45 de minute de alergat cu care m-am obișnuit, în care am timp să-mi golesc mintea de griji? Îmi pun adidașii și ies din casă. Reușesc să mă încălzesc, să sar coarda, fac câteva ture de stradă și să fac și o serie de sprinturi până îmi sună alarma. La mai puțin de 20 de minute după ce am început antrenamentul, sunt deja acasă, în duș. Ca să fiu sinceră, mi-e dor de șansa de a jongla cu o problemă în minte sau de a mă gândi cu ce mă îmbrac la cina de duminică seara în timp ce alerg la pas moderat, dar runda rapidă de efort îmi dă un soi de înviorare. Mă simt mai alertă, atât fizic, cât și mental, pentru tot restul zilei.

Ziua 3: Schimbă-ți dieta.

Deja sunt fan al acestei abordări, așa că încep să aplic regula și în alte domenii ale vieții mele. Sunt predispusă la a mă deda la gustări nenesare și nesatisfăcătoare – dar foarte calorice – așa că de fiecare dată când simt că mă apucă pofta, îmi zic, ”Ok, pot să mănânc ceva dulce – dar doar dacă mai vreau chestia asta și după 15 minute.” De obicei, atunci când sună alarma deja am uitat de gustare și, pentru că nu mi-am interzis categoric să-mi satisfac cheful, mi-e mai ușor să rezist. Îmi setez limita de 15 minute și când trebuie să-mi pregătesc cina. Sub presiunea timpului, îmi fac ceva la wok, cu legume și carne. Asta înseamnă că economisesc mai bine de oră de stat și holbat în frigider, întrebându-mă ce să pregătesc, după care să gătesc ceva fără chef, făcând și alte lucruri în același timp. Brusc am o întreagă seară liberă înaintea mea – ce fericire!

Ziua 4: Muncește mai inteligent.

Vine și rândul proiectului cărții mele, de care trebuie neapărat să mă ocup cât mai repede. Am petrecut deja două săptămâni așteptând să mă lovească inspirația, și faptul că e dezordine pe birou mi-a servit drept scuză ca să mai amân un pic lucrurile. Așa că, cu noua abordare de ”scurt și la obiect” în minte, îmi pun laptopul în geantă și mă îndrept spre cea mai apropiată cafenea. Petrec 5 minute uitându-mă la oameni și sorbindu-mi cafeaua, după care îmi setez alarma. Pentru primele 15 minute, îmi dau voie să răspund și la mesaje sau tweet-uri pe telefon (din când în când), după care petrec încă 15 minute căutând idei de carte, fără să mă întrerup. Reușesc să fac mai multă treabă decât am făcut timp de zile întregi cât am stat la bibliotecă.

5 schimbari mici pentru o viata mai buna

Ziua 5: Bucură-te de beneficii.

E soare afară și grădinița mea de verdețuri mă cheamă. Amân de zile întregi să mă ocup de ea, așteptând acel moment când voi avea ”îndeajuns de mult timp” să mă apuc de rupt buruienile și săpat pământul. Azi însă nu mai amân, gata. Îmi setez alarma și trag ușa după mine. Sunt atât de absorbită de ceea ce fac că nu aud când sună alarma, semn că au trecut cele 15 minute. Da, mai am de schimbat ghivecele de flori și trebuie să duc buruienile la gunoi, dar grădinița mea arată mult mai bine. Și de fiecare dată când mă uit pe fereastră și văd plantele, mă cuprinde un sentiment de satisfacție, în loc de frustrarea de a ști că trebuie să pun încă un lucru pe listă. Simțindu-mă inspirată, îmi petrec ultima zi a experimentului împărțindu-mi timpul în bucățele. Fac un antrenament rapid, un drum până la supermarket (dacă grăbesc pasul – 15 minute sunt de ajuns, plus că așa nu mai am timp să ajung și pe la secțiunea de junk), și ordine în dulapul cu lenjerie intimă. E clar, sunt pusă pe treabă.

Verdictul.

Mi-a plăcut faptul că, deși făceam o grămadă de lucruri, aveam foarte mult timp liber. E obositor să te gândești încontinuu la lucrurile pe care nu apuci să le faci, deși ar trebui. Acum simt că am mai mult control asupra propriei vieți. Schimbarea mentală în bine e extraordinară. Petrecând 15 minute cu fiecare task înseamnă că la final ești în continuare plină de energie și deloc obosită – doar împlinită. Săptămâna viitoare poate chiar îmi dăruiesc 15 minute să-mi caut un nou ceas cu alarmă.


Comments

comments