Tu ce mananci la serviciu?

By  | 

Firmele de catering, fast-food-urile si chioscurile nu-si mai vad capul de comenzi, in special la ora pranzului, fiindca noi, oamenii muncii, trebuie sa mancam… Dar oare alegem hrana potrivita? Sa zicem ca tii la alimentatia ta, dar iti permiti cate un rasfat culinar la pranz sau la o gustare. Brusc, te molesesti si nu mai ai chef de absolut nimic, cu toate ca n-ai mancat pe saturate. Ei bine, e din cauza a ceea ce ai mancat! Dar cum s-ar putea oare explica impactul alimentelor asupra starii noastre generale?

1. O prajitura mica-mica

Gustul ei te-a facut sa uiti de toate frustrarile specifice dietei si parca simti ca prinzi puteri noi. Mai tarziu insa, cand ajungi acasa, adormi pe canapea, pe genericul de la stirile de la ora 20.

  • Ce spune stiinta. Nu e grav daca faci asta foarte rar, ca recompensa pentru vointa ta, insa nu e cea mai buna alegere pentru a-ti stabiliza nivelul de energie. Mai bine ai incerca o felie de cozonac sau o tarta cu fructe.

2. Un iaurt degresat

E gustos si iti da repede senzatia de satietate. Dupa ce l-ai savurat, foarte posibil sa nu mai simti foamea timp de 2 ore, cand, dintr-o data, ai minca si pietre de gol ce-ti simti stomacul.

  • Ce spune stiinta. Bogat in calciu, proteine, vitamine si minerale, iaurtul poate tine loc de gustare intre masa de pranz si cina. De asemenea, daca simti foame dupa orele 20, un iaurt degresat nu-ti va afecta dieta.

3. O ciocolata foooarte mica

De te poti opri la una singura, nu e chiar atat de problematic pentru dieta ta. Ar fi bine sa alegi totusi o ciocolata cu aport caloric scazut (sau amaruie).

  • Ce spune stiinta. Din cauza continutului ridicat de zahar, e posibil sa simti nevoie de dulce din nou, la scurt timp dupa ce te-ai rasfatat cu cateva sute de calorii. Mai bine alegi variantele light sau black, sau sa te inarmezi cu o vointa de fier (sa spui „nu”).

4. O mana de migdale

Intr-o zi cand lucrezi la foc continuu, chiar si un sandvis se poate dovedi incomod. O punguta de migdale rontaite pe fuga – caci stomacul cere sa fie servit – pare sa te faca sa uiti de mancare pentru mai multe ore.

  • Ce spune stiinta. Nesarate si neprajite, sunt ideale pentru a-ti mentine energia. Contin vitamina E, magneziu, proteine, fibre, fier, nu ingrasa, nu te fac sa te simti „full” si nici nu-ti deschid apetitul.

5. Un hamburger

E foarte important de unde-l procuri si ce contine, insa, la modul general, este o bomba calorica. In plus, amestecul de ingrediente (nu intotdeauna proaspete) iti poate dauna la stomac.

  • Ce spune stiinta. Opteaza pentru un sandvis preparat in fata ta cu: sunca de pui, ardei, mozzarella, salata, fara sosuri, intr-o chifla integrala. Hamburgerul incalca principiile culinare sanatoase si consuma mai mult de jumatate din aportul caloric zilnic.

6. O salata si o felie de paine

Daca sosul salatei este ulei de masline si putin otet balsamic, salata greceasca cu paine integrala e un pranz foarte sanatos, dietetic si aducator de energie.

  • Ce spune stiinta. Departe de a ingrasa, salata asigura un aport de vitamine si minerale, iar painea integrala e cea care te tine in priza toata ziua. Cea mai buna paine este cea in care se pot observa semintele intregi; ea tine de foame pentru cateva ore.

7. O punga de chipsuri

Cu ochii in calculator, mananci chipsurile cu repeziciune si te-apuca o sete de-ti vine sa-ti muti biroul langa rezervorul de apa. Apoi te ia somnul, o „inexplicabila” senzatie la stomac sau arsuri pe tractul digestiv.

  • Ce spune stiinta. Deloc inofensivi, cartofii la punga au un indice glicemic ridicat, ceea ce explica starea de somnolenta. Fiind prajiti, nu cad bine la stomac si te seaca de energie.

8. Legume proaspete

Cateva bucatele de legume, chiar alaturi de un castron mic cu humus, te umplu de energie si nu vei mai simti foame timp de cateva ore bune, plus ca iti vei satisface pofta de… acel „altceva”.

  • Ce spune stiinta. Legumele sunt pline de nutrienti si pot asigura rezerva de energie pentru aproape o zi intreaga. In plus, ele pot fi combinate dupa bunul plac, sub forma de salate, sucuri, supe reci, crude sau ca atare.

9. Cativa biscuiti

Daca sunt foarte dulci, probabil ca vei pierde din avantul muncitoresc inca de la miezul zilei. Cei light, cu indice glicemic scazut, in cantitate redusa, iti tin de foame si ii poti considera de „dulce”.

  • Ce spune stiinta. Chiar daca biscuitii sunt light, tot nu trebuie sa exageram cu cantitatea, deoarece aportul de zahar creste cu fiecare biscuit. 2-3 sunt suficienti pentru o gustare, dar n-ar fi indicati ca masa principala.

10. Smoothie/iaurt de fructe

Foarte posibil ca dupa nici jumatate de ora sa te simti deja satula si nu vei mai simti nevoia de dulciuri. Insa nu e exclus sa te simti un pic obosita, somnoroasa sau lipsita de energie. Ciudat, nu?

  • Ce spune stiinta. Somnul este legat de zahar. Chiar daca bananele, capsunele, caisele au fost proaspete (si dietetice), chiar daca n-ai consumat o cantitate mare, extrazaharul anuleaza din puterile nutritionale ale fructelor.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *