Pilates: află tot ce trebuie să știi, de la Reka Berszan-Markos

By  | 

“După 10 antrenamente vei simți diferența. După 20 de antrenamente o vei vedea. Iar după 30 de sesiuni de Pilates, vei avea un corp complet nou!” 

Reka Berszan-Markos este master instructor de Pilates și  instructor certificat Balanced Body. Este una dintre cele mai talentate instructoare de Pilates din România și o femeie care reușește să predea această formă de mișcare cu atât de multă grație, încât parcă a fost făcută special pentru această carieră.

Am avut ocazia să stăm de vorbă cu Reka la finalul anului trecut, când se afla în București pentru a susține un curs de Instructor Training la Koa Pilates.

Și pentru că pilatesul își face tot mai mult simțită prezența și în România, am vrut să îi aflăm toate secretele!

Cand ai început să faci Pilates?

Am început să fac Pilates în urmă cu 12 ani, dar sportul a făcut mereu parte din viața mea. Înainte de Pilates am predat step-aerobic timp de 10 ani, iar înainte de asta am făcut opt ani de patinaj artistic.

pilates

De ce ai renunțat la patinaj?

Deși am iubit patinajul extrem de mult, era perioada comunismului și, în ciuda talentului meu, era destul de dificil să fac din asta o carieră. Părinții mei sunt profesori de sport și ei și-au dorit foarte tare ca eu să îi urmez în cariera în învățământ, așa că m-am înscris la o facultate de Engleză și Sport în Ungaria.

După doi ani în care am suferit diferite accidentări și probleme de sănătate, am renunțat la facultatea de sport și m-am concentrat pe American Studies, apoi am plecat la Budapesta pentru a deveni profesoară de aerobic, dar și de limba engleză.

Cum ai trecut de la engleză și aerobic la… Pilates?!

Mi-a plăcut foarte mult aerobicul. L-am predat cu plăcere timp de mulți ani. Însă îmi afecta foarte tare partea lombară, genunchii și inima (faceam mult cardio, iar asta poate să te afecteze în timp).

Apoi, la un moment dat, am participat la o convenție de Aerobic și Fitness în Germania. Acolo, printre zeci de instructori și diferite activități, era și o instructoare de Pilates. Habar nu aveam ce înseamnă, dar mi-a plăcut numele, așa că am intrat la ora ei. La finalul clasei, eram sigură că asta trebuie să fac în continuare!

pilates

Cum ai devenit instructor de Pilates?

Pentru a deveni instructor de Pilates, pentru a fi bun la asta și pentru a înțelege cu adevărat metoda, ai nevoie de timp. Mult timp. Eu am făcut acești pași extrem de lent, și asta pentru că în acea perioadă nu aveam acces la cursuri în România, astfel că trebuia să călătoresc pentru fiecare certificare sau seminar.

Am învățat foarte mult singură. Neavând pe cine să întreb, sau cine să mă corecteze, am citit, recitit și pus în practică toate exercițiile de sute de ori. Mi-au trebuit luni de zile să înțeleg anumite principii ale pilatesului și multe alte luni să le pun în practică corect. Probabil de aceea am reușit să aprofundez atât de bine această metodă. Nu m-am grăbit, am luat totul pas cu pas.

Pentru a fi un instructor bun, trebuie să înțelegi fiecare client în parte. Fiind sportivă de performanță, m-am confruntat de-a lungul anilor cu multe accidentări (în patinaj cazi și de 50 de ori pe zi), cu multe probleme fizice, dar și… de suflet. Cred ca de aceea reușesc astăzi să îmi înțeleg foarte bine clienții și clientele, să trec dincolo de problemele lor fizice sau psihice și să îi ajut și pe ei să le depășească.

pilates

Preferi metoda de pilates mat (clasică, pe saltea) sau pilatesul cu echipament?

În această privință nu am nicio preferință. Dimpotrivă. Ceea ce iubesc cel mai mult la Pilates este faptul că poți să combini exercițiile și metodele astfel încât să găsești soluția perfectă pentru corpul fiecărui client în parte. Dacă ai o viziune, poți să ajuți clientul să obțină fiecare rezultat pe care și-l dorește.

Ai un accesoriu de pilates preferat?

Ei bine… Mi-au trebuit doi ani să mă apuc de Reformer. Mă împingea toată lumea de la spate, însă aveam o reținere: nu imi plăcea sportul care includea… “mașinării”.  Însă când mi-am făcut în sfârșit curaj, am înțeles faptul că reformerul nu e un aparat, ci un “prieten” care te ajută să înțelegi mai bine arta pilatesului și m-am îndrăgostit de el!

pilates

Care sunt exercițiile tale preferate?

Nu aș putea să spun că am un exercițiu preferat. Îmi plac mai multe mișcări, despre care consider că sunt ușor de realizat. Fiecare client își dorește să facă exerciții ușoare, neînțelegând că cele pe care le consideră dificile sunt cele care scot în evidență problemele pe care le are, și care ar trebui rezolvate.

Așadar nu, nu am un exercițiu preferat, dar pot să spun că după fiecare antrenament mă simt mai relaxată, mai frumoasă, mai bine!

Care crezi că este cea mai greșită percepție pe care o au oamenii despre Pilates?

În România, oamenii cred că Pilates înseamnă Yoga. Dar cele două nu au nicio legătură.

Apoi, atunci când vin la Pilates, majoritatea vrea să facă exercițiile fără să înțeleagă baza lor. Se grăbesc atât de tare, încât refuză să treacă prin toate etapele sau variațiile unui exercițiu.

Însă un instructor bun știe cum să lucreze cu această “nerăbdare”. Dacă instructorul înțelege toate problemele clientului, dacă știe care îi sunt dificultățile și care este scopul pe care vrea să îl atingă, va ști să îl ducă în punctul în care trebuie. Secretul stă în respirație!

Care este primul lucru pe care il spui unui client atunci când intră pentru prima oară în studio?

În primul rând zâmbesc, ca să îl relaxeze! Apoi, îi spun că nu e nicio grabă și niciun stres. În prima sesiune nu corectez nimic. Las clientul să se miște și încerc să îmi dau seama la ce trebuie să lucrez cu el.

Ai vreun motto după care te ghidezi?

Nu am un motto, dar am un citat preferat și în care cred cu adevărat, spus de Joseph Pilates: “nu există niciun medicament care înlocuiește mișcarea!”

Crezi că Pilatesul este doar pentru femei?

Ei bine… Joseph Pilates, fondatorul acestei metode, este barbat. Cu asta am spus tot. Problema aceasta de percepție este, în fond, o chestiune de cultură. În America, de exemplu, majoritatea master instructorilor în pilates sunt bărbati. La noi încă există o piedică de cultură. Pilatesul nu este doar pentru femei. Pilatesul este pentru oricine își dorește să arate și să se simtă mai bine și mai sănătos!

Există vreo dietă specială pe care ar trebui să o adoptăm atunci când practicăm Pilates?

Eu niciodată nu dau sfaturi de nutriție. Sufletul și corpul uman este atât de complex încât mie îmi este frică să intru în asemenea detalii. Le spun mereu clienților mei să mănânce corect. Joseph Pilates credea foarte tare în faptul că importantă este calitatea, nu cantitatea. Așadar, eu mănânc orice atâta timp cât mă simt bine, însă am grijă să nu exagerez în ceea ce privește porțiile.


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *