Totul despre insolație – ce este, cum o previi și cum o tratezi?

By  | 

Insolația este una dintre problemele cu care oricine se poate confrunta în timpul verii. Iată care sunt simptomele sale, cum să o previi, dar și cum să o tratezi.

Insolația apare în cazul expunerii prelungite la soare, indiferent dacă ești la plajă sau pur și simplu te plimbi prin oraș. Este o urgență medicală care poate pune viața în pericol, motiv pentru care e necesar să cunoști cât mai multe informații.

Cum apare insolația?

Organismul uman se poate adapta la temperaturi înalte, dar, în cazul expunerii prelungite la soare, capacitatea de adaptare scade. Insolația afectează în special persoanele în vârstă, copiii și persoanele supraponderale, la care acest proces nu este atât de eficient.

Există două tipuri de insolație: cea clasică și cea de efort. Insolația clasică apare în special la persoanele care nu transpiră în mod normal, dar nu numai. Insolația de efort apare la câteva ore după o activitate fizică exercitată la temperaturi înalte.

Citește și: Cum să dormi bine pe caniculă 

Care sunt simptomele insolației?

Primele semne includ:

oboseală excesivă;
slabiciune;
stare confuză;
dureri de cap;
stare de greață;
vomă;
crampe sau dureri musculare;
tahicardie (creșterea ritmului bătăilor inimii)

Apoi, persoana care suferă de insolație se poate confrunta cu:

temperatură prea ridicată a corpului;
dificultăți de respirație;
dezorientare;
piele roșie și/sau prea uscată;
halucinații;
stare de șoc;
comă

Citește și: Cum te îmbraci vara?

Tratamentul insolației

Dacă suferi de insolație trebuie să te odihnești imediat, neapărat într-un mediu răcoros. În cazul în care ești în oraș, intră în prima farmacie care-ți iese în cale (sau într-un magazin cu aer condiționat). Medicii recomandă ridicarea picioarelor și înlăturarea hainelor în exces.

Corpul trebuie răcorit, dar mediul răcoros nu este întotdeauna suficient. Aplică comprese reci sau chiar pungi de gheață la subraț sau pe abdomen. Dacă nu ai la dispoziție nici una, nici alta, cumpără cât mai repede o sticlă de apă ținută la frigider.

Rehidratarea este de asemenea foarte importantă. Bea cât mai multă apă în primele 24 de ore – medicii recomandă 1,5-2 litri de lichide reci la fiecare 2-4 ore. Atenție! Nu consuma sucuri, cafea sau alcool, pentru că acestea te vor deshidrata și mai rău.

Dacă problema este mai gravă, ar trebui să rogi pe cineva să cheme o ambulanță.

Prevenirea insolației

Cel mai important este să eviți să ieși prin oraș sau la plajă/piscină în timpul zilei, când temperaturile sunt foarte ridicate. Copiii, femeile gravide, persoanele peste 65 de ani sau care urmează tratamente pentru boli cardiovasculare trebuie să fie foarte atente în această perioadă.

Apoi, ai grijă să bei suficiente lichide. Ar trebui să ai o sticlă de apă la tine oricând ieși din casă mai mult de jumătate de oră.

Dacă faci sport în aer liber, alege să ieși doar dimineața devreme (până în ora 8) sau seara târziu (după ora 23). Medicii recomandă consumul de 1 litru de apă pe oră în cazul persoanelor care fac sport vara.

Acoperă capul! Poartă întotdeuna o pălărie sau o șapcă atunci când te plimbi prin soare și încearcă să stai cât mai mult la umbră – sub o umbrelă, un copac sau aproape de o clădire, nu în mijlocul trotuarului.

Citește și: 6 probleme de sănătate care îți pot strica vacanța de vară


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *