Totul despre IMC (indicele de masă corporală)

By  | 

Indicele de masă corporală, pe scurt IMC, este înțeles greșit de multe ori. Acesta arată doar raportul dintre greutatea corporală și înălțime, fără a oferi dovezi concrete asupra stării de sănătate.

Un aspect al criticii IMC este distribuția grăsimii în corp. În timp ce grăsimea pe coapse, șolduri și fese este prezentă de obicei la femei, bărbații suferă adesea de așa-numita burtă de bere. Este vorba despre grăsimea viscerală – cea localizată în zona abdominală, metabolic activă, care se poate transforma în colesterol. Ca urmare, apare o influență negativă asupra metabolismului zahărului, asociată cu diabet de tip II și afecțiuni cardiovasculare.

Ce spune IMC

După cum știm, IMC este o formulă la îndemână care se referă la greutatea corporală raportată la înălțime. Dar o formulă pur matematică nu ia în considerare constituția, vârsta și sexul, ca să nu mai vorbim de grăsimea corporală. Așadar, este doar orientativă.

Dacă ar fi să-i luăm drept exemplu pe culturiști, aceștia ar fi considerați prea grași de către popularul IMC. Masa musculară cântărește mai mult decât țesutul adipos. Ca urmare, sportivii de top ar fi considerați supraponderali. Acest exemplu ar putea fi repetat pentru numeroși alți sportivi și subliniază că raportarea exclusivă la indicele de masă corporală este eronată. Ca alternativă, criticii IMC oferă, de obicei, raportul talie-înălțime, adică circumferința taliei (în centimetri) împărțită la înălțime (în centimetri).

tabel imc

Răspunsul la întrebarea „Sunt supraponderal, subponderal sau am o greutate normală?” este unul individual și poate fi citit într-o măasură limitată într-un tabel.

Citește și: Obezitatea. Sau cum e să fii 3 în 1

Formula IMC

Greutatea corporală (în kg) se împarte la pătratul înălțimii (în m). Această cifră poate fi apoi comparată cu o diagramă a greutății sănătoase pentru fiecare înălțime: un IMC normal este între 18,5 și 25. Cu toate acestea, IMC nu determină procentul de grăsime corporală și nu ia în considerare fizicul. Acum, se consideră că grăsimea este semnificativ mai nesănătoasă în anumite regiuni ale corpului (cum ar fi abdomenul) decât depozitele adipoase din fese și zona coapsei. În consecință, forma de pară a unui corp este mult mai puțin dăunătoare pentru sănătate decât forma de măr, așa-numita burtă de bere.

Țesuturile adipoase din cavitatea abdominală acoperă o mare parte din organele vitale – stomacul, ficatul și intestinele. Iar modul în care se depune grăsimea depinde de o serie de factori, printre care cei ereditari și hormonali. Chiar și oamenii relativ slabi pot avea un nivel ridicat de grăsime viscerală, ceea ce înseamnă că ar putea fi considerați sănătoși după standardele IMC, dar, de fapt, aceștia pot fi la risc de a dezvolta probleme legate de câștigul ponderal.

indice masa corporala varsta

Măsurarea taliei

Nu este la îndemâna oricui să măsoare excesul de grăsime din corp, pentru că asta ar necesita niște proceduri medicale destul de complicate și costisitoare. Astfel, circumferința taliei poate fi o modalitate mai bună de a-ți monitoriza greutatea decât IMC. Găsește partea de jos a coastelor și partea de sus a șoldurilor și măsoară circumferința taliei la jumătatea distanței dintre aceste puncte. Respiră în mod natural înainte de a face măsurătoarea.

Indiferent de înălțime sau IMC, ar trebui să încerci să pierzi în greutate în cazul în care talia ta este:

  • la bărbați – 94 cm sau mai mare
  • la femei – 80 cm sau mai mare

Problema distribuției greutății

Dacă ești preocupată de greutate, ar trebui să iei în considerare, mai presus de toate, distribuția grăsimii în organism. În cazul femeilor, hormonii au o influență negativă asupra metabolismului grăsimilor și zahărului și, cum probabil nu ești vreo sportivă de performanță, formula IMC este potrivită pentru tine. Cu alte cuvinte, când greutatea nu apare din mușchi antrenați și definiți, IMC poate îndeplini funcția de indicator.

Dacă ești nemulțumită de greutate sau, în opinia medicului tău, cântărești prea mult sau prea puțin, te poți orienta după IMC pentru a-ți schimba greutatea. Acest lucru este posibil, printre altele, prin modificarea dietei. În plus, mișcarea contribuie la metabolizarea grăsimilor și, prin urmare, numai cele care mențin un stil de viață activ rămân sănătoase.

Citește și: Cauze pentru care nu slabesti in talie

 

Text: Grigoriana Brujan

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *