Surse neobisnuite ale oboselii

By  | 

Oboseala vs. slabiciune

E foarte important sa cunosti diferenta intre cei doi termeni pentru a putea lua masuri. Starea de oboseala se caracterizeaza prin senzatia de extenuare si lipsa de energie, in vreme ce slabiciunea corespunde cu senzatia de scadere a fortei musculare.

In general, simptomul de slabiciune apare dupa eforturi fizice intense, insa poate fi generat de unele afectiuni precum hipotiroidismul sau hipertiroidismul.

Oboseala este in cele mai multe cazuri generata de somn insuficient sau agitat, dieta inadecvata, stres, tutun, cafeina (la care tu recurgi cand te simti obosita, ceea ce-ti agraveaza starea), dar si de medicamentele pe care le luam la intamplare.

Nascut obosit?

Expresia de mai sus este deseori atribuita in gluma persoanelor care se plang in permanenta sau foarte des de oboseala, in ciuda eforturilor depuse pentru a se pune pe picioare. Medicii spun ca in cazul in care starea cu pricina depaseste doua saptamani – in conditiile in care nu te-ai omorat cu munca sau alte activitati cunoscute drept obositoare – , este recomandat sa apelezi la un consult amanuntit, deoarece poate fi vorba de ceva mai serios: anemie, afectiuni cardiace, tiroidiene, renale, hepatice, alergii, infectii sau tulburari de alimentatie, dar si tulburari de ordin psihic.

O zi… fructuoasa!

Nutritionistii se intrec in a ne recomanda consumul de fructe si bine fac. Este foarte adevarat ca fructele au puterea de a ne energiza: ciresele, prunele, citricele, merele, perele, piersicile si strugurii. Piersicile, de exemplu, stimuleaza eliminarea toxinelor si contribuie la alcalinizarea sangelui. Bogati in magneziu si apa, strugurii au si ei un efect energizant, detoxifiant, dar si purgativ.

Pana aici e bine, dar nimeni nu ti-a spus ca anumite fructe te pot… inmuia. Este vorba despre cele cu un continut ridicat de zahar; ele determina cresterea rapida a glicemiei (asociata cu setea ori foamea excesiva, oboseala, somnolenta etc.).

Pune-te la curent cu indicele glicemic al fructelor pe care le consumi. Daca acesta depaseste valoarea de 55 (pepenele galben, ananasul, bananele, curmalele uscate etc.), ar trebui sa reduci cantitatea lor (macar pana te mai pui pe picioare). Exista totusi si o solutie pentru cei care nu se pot abtine sa manance fructe foarte dulci: in combinatie cu nucile, bogate in proteine si grasimi, nivelul zaharului din sange poate fi stabilizat.

Mananca, sa ai energie!

In general, consumul grasimilor saturate – prajeli, deserturi, carne – ingreuneaza corpul si produce o stare de oboseala.

Dulciurile (ciocolata, prajituri, bomboane), dar si bauturile carbogazoase fac exact acelasi lucru; fiind incarcate cu zahar, ele iti sporesc intr-adevar energia, dar numai pentru moment, pentru ca mai apoi sa simti o sfarseala inexplicabila.

Nu in ultimul rand, este esential sa acorzi mai multa atentie modului in care iti dozezi si combini alimentele, de ordinea in care le consumi si sa fii foarte atenta cu ce tipuri de alimente te hranesti de-a lungul unei zile.

Si totusi… dorm!

Nu ti s-a intamplat sa ai o saptamana mai libera si sa prinzi aproape in fiecare noapte mai bine de zece ore de somn? Si-atunci cum se face ca, in weekend, te simteai ca si cum ai fi tras la jug? Oricine te-aude ca te plangi de oboseala iti va recomanda sa dormi bine… Deci, ceva nu e in regula!

Asa este: in primul rand, esti inca in perioada in care organismul se obisnuieste cu ritmul cel nou. Apoi, din cauza ca trupul tau e relaxat in majoritatea timpului, parca nu-ti mai vine sa-l „deranjezi” si refuzi miscarea fizica, una dintre regulile esentiale in combaterea oboselii.

Un film bun

De cele mai multe ori, atunci cand ne simtim toropite, in loc sa ne bagam direct in pat, gandim ca ar fi placut sa urmarim un film usor la TV inainte sa-l intampinam pe Mos Ene, mai ales ca pe comoda troneaza un televizor cu ecran plat, la care se vede „sticla”.

Bun, presupun ca stii deja ca faci o mare greseala speriindu-ti somnul si obosindu-ti ochii (dupa o zi in care probabil ca ai stat lipita de ecranul computerului). Vestea buna e ca poti face ceva in acest sens: unele televizoare plate, cu lumina ambientala in jurul ecranului, pot ajuta la reducerea solicitarii ochiului si a oboselii vizuale.

Sala sau piscina?

Stii bine ca miscarea te ajuta sa-ti umpli bateriile. In ciuda faptului ca nu stai prea bine cu timpul, faci tot posibilul sa activezi macar o ora la sala. Felicitarile noastre! Doar sa nu faci greseala sa zabovesti pe la bazin.

E adevarat ca inotul prinde foarte bine, dar apa contine o substanta care are menirea de a o dezinfecta – clorina -, ce irita sinusurile sensibile. Sinuzita vine la pachet cu extenuarea si oboseala cronica.

Nu te poti tine departe de bazin? Daca atunci cand inoti simti o presiune foarte mare in zona fruntii, evita sa te scufunzi – ca sa nu mai iei apa „la bord”. Totusi, daca faci inhalatii cu apa sarata sau treci si pe la sauna dupa inot, ai putea sa tii sinuzita la distanta.

Decorarea locuintei

Da, procesul de amenajare a unei case te seaca de energie, dar nu despre asta este vorba; rezultatul muncii tale este cel care poate constitui o sursa permanenta de oboseala.

Draperii greoaie si inchise la culoare, covoare asortate acestora, surplus de mobila, obiecte mici imprastiate peste tot, toate te impiedica se te relaxezi in momentul in care pasesti pragul casei.

Of, ce caldura!

Nu mai e mult pana va trebui sa ne confruntam din nou cu temperaturile ridicate. Anul trecut te preveneam cu privire la faptul ca aparatele de aer conditionat sunt un mediu propice pentru microbi, dar se pare ca nu e singurul neajuns.

Ai observat ca vara esti foarte obosita, chiar si in zilele in care nu te omori cu munca? Te bucuri de faptul ca incaperea in care lucrezi este prevazuta cu aer conditionat si nu esti nevoita sa scoti limba de-un cot din cauza caldurii? Ei bine, tocmai de-aici ti se trage – aerul rece! In timp ce tu esti incantata de numarul mic de grade, corpul tau munceste mai mult pentru a se incalzi, ceea ce-ti consuma din energie. Ce-ar fi sa-ti convingi colegii sa mariti putin temperatura din birou?

Problemele altora

Esti mereu receptiva atunci cand o prietena are nevoie de tine, esti in stare s-o asculti ore-n sir, sa-i furnizezi remedii si s-o inveselesti cu energia ta. Frumos! Doar ca… risti sa ajungi cam in aceeasi stare ca si amica ta cea ranita.

Necazurile ei te framanta si pe tine, ceea ce te lasa fara energie. Rezuma-te doar la a o asculta, nu-ti petrece tot timpul gasind solutii ca s-o scoti din depresie.

In primul rand, lasand-o sa-ti spuna tot ce are pe suflet, ii faci deja o mare favoare, pentru ca ii dai ocazia de a se descarca. Apoi, cu siguranta nu vei sti absolut toate datele problemei si solutiile tale pot foarte bine sa nu se prea potriveasca.

Poseta model… „titanic”

Gentile mari sunt in voga si-ti imbunatatesc uneori starea de spirit, nu-i asa? E chiar reconfortant sa stii ca poti sa iei dupa tine absolut tot ce-ti trebuie.

Ei bine, specialistii nu sunt de aceeasi parere; ei sustin ca, purtand mereu ceva greu pe aceeasi parte a corpului, ne suprasolicitam spatele si umerii si, totodata, impiedicam patrunderea oxigenului in muschi.

Cenusareasa moderna

Fiindca tot vorbeam despre accesorii, nu putem trece peste un alt sabotor al starii de bine: pantofii tai.

Un model cu tocuri foarte inalte te solicita intens, mai ales daca stai „cocotata” mai mult de trei ore. In aceeasi categorie se inscriu si incaltarile foarte stranse (ca nu te-ai putut abtine sa cumperi pantofiorii aia rosii, chit ca erau cu un numar mai mic), dar si orice alte accesorii (inele, de exemplu) care ar putea impiedica circulatia normala a sangelui.

Nu purta nici bluze foarte stranse pe corp, nu-ti mai „strangula” talia si nu sta imbracata foarte gros daca in incaperea in care te afli este o temperatura normala, adecvata anotimpului.

Muzica pentru relaxare

Ce altceva te-ar putea scoate din starea de oboseala mai rapid decat o muzica buna, la maximum, in casti? Pai… orice altceva. Cele mai multe persoane posesoare de iPod-uri asculta muzica foarte tare, aproape de 115 decibeli, adica echivalentul zgomotului produs de un avion care decoleaza. Iti inchipui deci ce efect are asupra ta!

Avem un pont pentru tine: procura-ti casti antizgomot pentru a asculta muzica preferata fara sa fii nevoita sa dai volumul la maximum ca sa acoperi zgomotele strazii. De asemenea, poti sa-ti downloadezi un soft pentru controlul volumului pe iPod.

Dieta anti-letargie

Toata lumea vorbeste despre principiile de asociere, despre grupe de alimente, despre intervalul ideal si ordinea in care sa consumi hrana… Parca te si aud: „Pai, decat sa ma apuc sa mananc sanatos ca sa dispara oboseala, mai bine ma las, nu? Ma oboseste numai gandul ca trebuie sa le inteleg.” Iti facem noi un rezumat:

  • Daca mananci bine (si sanatos!) de dimineata, vei porni la drum mult mai energica decat de obicei. Studiile au aratat ca persoanele care aleg un mic dejun bogat in fibre sunt mai putin expuse extenuarii.
  • In timpul zilei, consuma mai multe proteine: carne, peste, oua, lapte si alte produse lactate, precum si seminte de plante: nuci, boabe de fasole, mazare si cereale. Incearca sa nu le asociezi cu carbohidratii, pentru a nu le anula efectul.
  • E indicat sa mananci carbohidrati seara; ei au legatura cu nivelul serotoninei si pot induce o stare de calm si relaxare. Acum intelegi probabil de ce dupa masa de pranz iti face curte un somn de nu te vezi.
  • Evident, hidratarea este unul dintre inamicii de temut ai oboselii: bea pana la 12 pahare de lichide pe zi, dintre care macar 9 sa fie de apa.
  • O cafea? Licoarea pe care multi dintre noi o considera elixirul unei vieti active isi face bine treaba… insa tot pe termen destul de scurt. Ataca rezervele de calciu din organism si, fiind un excitant puternic, energia ta se iroseste repede, indiferent ce ai face. Acelasi lucru este valabil si pentru bauturile energizante. Incearca sa renunti la cafea in zilele cand te simti topita sau inlocuieste-o cu ceai, un fruct sau un suc proaspat, neindulcit.

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *