Vitamine și minerale, suplimente nutriționale

By  | 

Vitaminele și mineralele sunt substanțe nutritive care ajută la dezvoltarea și funcționarea corectă a corpului. Mulți oameni asigură necesarul de vitamine și minerale prin consumul echilibrat de alimente și alegerea unor alimente sănătoase și nutritive. Există, însă, situații când cantitatea optimă de vitamine și minerale nu poate fi asigurată prin alimentație, ceea ce face necesară administrarea de suplimente nutriționale. De asemenea, în anumite afecțiuni, vitaminele și mineralele sub formă de suplimente ajută la tratamentul acestora sau la încetinirea evoluției lor.

Unele suplimente de vitamine sau minerale pot fi dăunătoare în anumite condiții, mai ales în lipsa recomandărilor unui medic. Excesul de vitamine și minerale este, de asemenea, un pericol în administrarea de suplimente nutriționale. Citește în continuare și vei afla tot ce trebuie să știi despre suplimentele cu vitamine și minerale.

Care sunt vitaminele și mineralele importante pentru sănătatea ta?

Vitaminele cunoscute sunt A, C, D, E, K și vitaminele B:

  • Tiamina (B1);
  • Riboflavina (B2);
  • Niacina (B3);
  • Acidul pantotenic (B5);
  • Piridoxina (B6);
  • Biotina (B7);
  • Cobalamina (B12);
  • Acidul folic (o formă sintetică a vitaminei B9)

Minerale esențiale pentru sănătatea noastră sunt:

  • Fosforul;
  • Calciul;
  • Potasiul;
  • Sodiul;
  • Fierul;
  • Magneziul;
  • Zincul;
  • Sulful;
  • Iodul;
  • Cuprul
  • Cobaltul;
  • Manganul;
  • Seleniul;
  • Fluorul

Când sunt recomandate suplimentele cu vitamine și minerale

Medicii recomandă suplimente nutriționale cu anumite vitamine și minerale în funcție de nevoile fiecărui pacient. De exemplu, doar persoanele anemice au nevoie de fier. De asemenea, medicii recomandă suplimente cu anumite vitamine și minerale pentru grupurile de populații care au un risc crescut de deficiență. Poți cumpăra vitamine și minerale de la Sensiblu, dacă ai nevoie de astfel de suplimente.

Suplimente cu vitamina D

Vitamina D este importantă pentru sănătatea oaselor. În țările cu climă temperată, necesarul de vitamina D este asigurat între lunile aprilie și octombrie, prin expunerea la soare. Iarna, însă, vitamina D este obținută doar din dietă. Pentru că mulți oameni nu reușesc să obțină vitamina D doar din alimentație în această perioadă, se recomandă administrarea zilnică a 10 micrograme de vitamina D prin suplimente.  

Persoanele care nu se expun la soare, așa cum sunt cele imobilizate, slăbite, ori  instituționalizate în centre de tratament sau îngrijire, au nevoie de suplimentare tot timpul anului. De asemenea, toți copiii până la vârsta de 4 ani au nevoie de suplimentarea vitaminei D, dacă nu li se administrează o formulă de lapte cu acest nutrient.

Suplimente cu vitaminele A și C

Conform NHS (Do I need vitamin supplements?), copiii cu vârste între 6 luni și 5 ani au nevoie de suplimentare zilnică a acestor vitamine. Printre alte roluri, vitamina A sprijină sănătatea ochilor, a mucoaselor și este antioxidant. Vitamina C crește rezistența la infecții și participă la sinteza colagenului.

Acidul folic 

Suplimentele cu acid folic sunt utile femeilor însărcinate. Administrarea acestora începe de la începutul perioadei de sarcină sau chiar de conceperea copilului. Acidul folic previne apariția unor anumite defecte de naștere, cum este spina bifida.

Multivitaminele/Multimineralele 

Administrarea de multivitamine sau multiminerale asigură un aport de nutrienți care acoperă simultan mai multe deficiențe. În plus, conform studiilor, acestea ajută la încetinirea degenerării maculare specifice îmbătrânirii (Vitamins and Minerals). 

La ce trebuie să ai grijă când iei suplimente de vitamine și minerale

  1. Dacă iei suplimente, ai grijă ca aportul zilnic să nu fie prea mare. Ține cont de nutrienții din alimentație și de cei din alimentele și băuturile fortifiate (pâine, alimente procesate, sucuri, etc.). Citește cu atenție etichetele produselor pe care le consumi.
  2. Excesul de vitamina A în timpul sarcinii este corelat cu apariția anumitor defecte ale fătului. De asemenea, există studii care arată că, în cazul fumătorilor, administrarea de vitamina A în exces crește riscul de cancer pulmonar (Vitamins and Minerals).
  3. Bărbații adulți și femeile trecute de menopauză nu trebuie să consume mai mult de 8 mg de fier zilnic. De aceea, nici nu li se administrează fier dacă nu au deficiență sau dacă medicul nu le-a recomandat suplimentarea. 
  4. Persoanelor cărora li se administrează warfarină sau alte coagulante trebuie să evite suplimentele care cu vitamina K (scad eficacitatea acestor medicamente).

Suplimentele cu vitamine și minerale sunt utile în completarea necesarului zilnic de astfel de nutrienți. Totuși, alegerea lor trebuie făcută în funcție de nevoile fiecăruia și de indicațiile medicilor. 

 

Referințe:

Do I Need Vitamin Supplements? 22 Nov. 2019, www.nhs.uk/common-health-questions/food-and-diet/do-i-need-vitamin-supplements/.

Vitamins and Minerals. Feb. 2018, www.nccih.nih.gov/health/vitamins-and-minerals

Sursă: Digital Workforce

Sursă foto: unsplash

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *