Stresul te tine treaza?

By  | 

E destul de agasant sa stai treaza din cauza vecinului cel petrecaret la care duduie des muzica, insa e mult mai enervant daca tu insati esti sabotoarea propriului somn. Iar frustrarea acumulata nu poate decat sa inrautateasca starea de stres care te impiedica sa te lasi furata cu totul de Mos Ene.

Insomnia cauzata de stres este o afectiune din ce in ce mai prezenta printre tinerele de 20, 30 si ceva de ani. Din cauza slujbelor si castigurilor financiare, a programului de lucru aproape dublu, dar si a presiunii de a fi mereu pusa la punct, femeia zilelor noastre e mai tensionata ca niciodata, iar asta inseamna ca doarme mai putin decat are nevoie organismul, explica Joyce Walseleben, psiholog doctorand, profesor asociat la scoala Universitara de Medicina din New York, coautor al lucrarii “A Woman’s Guide to Sleep”.

Iti vom explica cum iti strica stresul odihna nocturna si, in plus, te vom sfatui cum sa-ti “domolesti” creierul si inima astfel incat sa te abandonezi somnului de cum te afunzi in puful pernelor.

Stresul cronic iti da “sistemul” peste cap

Ar trebui sa fie destul de simplu: esti extrem de obosita, e ora de culcare, asa ca te indrepti foarte firesc catre pat. Dar cand esti stresata, gindurile te napadesc si obtii exact opusul. Chiar daca este vorba doar de putina anxietate, trupul tau refuza sa se relaxeze, muschii sunt incordati, permitand corpului sa produca un exces cortizol si adrenalina, sporind totodata ritmul cardiac.

Aceste efecte pot fi simtite si in timpul zilei, insa noaptea, acestea au un impact mult mai puternic, depasindu-ti capacitatea de a te deconecta pentru a putea adormi, sau impiedicandu-te sa-ti continui somnul atunci cand te trezesti in miezul noptii, spune Thomas Roth, psiholog doctorand, director al Centrului pentru Problemele Legate de Somn din cadrul spitalului Henry Ford din Detroit.

Chiar daca reusesti la un moment dat sa adormi, stresul face ca odihna ta sa fie lipsita de “profunzime”. In plus, vei petrece mai mult timp dormind “superficial” mai degraba decat adanc, ceea ce te face vulnerabila si te trezeste des in timpul noptii, spune Barry Krakow, director medical al Maimonides Sleep Arts and Sciences din Albuquerque.

De ce femeile sufera mai mult

Modificarile hormonale pot face o femeie sa fie mai susceptibila de anxietate in anumite perioade ale ciclului, cu precadere in saptamana de dinaintea menstruatiei. Insomnia este insa cauzata de modul in care multe dintre femei isi organizeaza viata: isi asuma o tona de responsabilitati si nu refuza niciodata o sarcina data de superiori, prieteni sau membrii familiei, arata Walsleben.

Cand “jonglezi” cu o droaie de probleme in fiecare zi, e aproape imposibil sa te linistesti spre seara – mai ales daca in timp ce astepti sa adormi iti trece prin fata ochilor tot filmul zilei trecute. Daca esti stresata, gandurile si ingrijorarile iti invadeaza mintea, atragand dupa sine schimbari incompatibile cu relaxarea si somnul.

Efectul bulgarelui de zapada

Daca stresul te-a “dominat” cam des in ultima vreme, e o chestiune destul de serioasa. Din nefericire, este vorba de efectul bulgarelui de zapada, cel care iti pericliteaza somnul. “Se numeste insomnie psihofiziologica”, spune Walsleben.

“Din cauza faptului ca-ti faci griji cu privire la nesomnul de noaptea trecuta, seara urmatoare te duci mai devreme in pat, ingrijorata ca insomnia te va lovi din nou. Insa aceasta panica determina declansarea activitatii intense a creierului, care face imposibila instalarea somnului, iar ciclul continua pentru multe zile, ba chiar saptamani”.

In afara de oboseala si de faptul ca devii morocanoasa, insomnia iti slabeste in acelasi timp imunitatea, te face sa ai momente de pierdere a memoriei, iti incetineste metabolismul si iti adauga kilograme in plus. Iata ca nesomnul iti afecteaza si trupul, si sanatatea, avertizeaza specialistii.

Invinge stresul! Recastiga-ti odihna

Ca sa te poti lupta cu insomnia, trebuie sa inveti cum sa reduci nivelul stresului pe timpul zilei, incercand sa te detasezi de probleme pe timpul noptii. Dar ai nevoie de ajutor…

DECONECTEAZA-TE
Daca esti tot timpul “legata” la telefonul mobil, internet sau mail, anxietatea ta se va mentine la cote inalte, deoarece vei incerca tot timpul sa anticipezi urmatoarea convorbire, mesaj sau text. “Oprind gadget-urile macar pentru o ora sau doua, vei da creierului tau ragaz sa se linisteasca”, explica Allen Elkin, psiholog doctorand, director al Centrului de Gestionare a Stresului si Consiliere din New York.

TRAGE UN PUI DE SOMN
Poate ca suna anti-productiv, insa un somn de 30 de minute va contribui la scaderea nivelului de cortizol, deci te vei trezi mai putin agitatata. Incearca sa adormi inainte de orele 14 (daca programul ti-o permite), perioada in care e mult mai probabil sa fii in “toiul” stresului.

FA O LISTA CU MISIUNILE INDEPLINITE
In locul uneia cu lucruri pe care le ai de facut, scrie toate task-urile infaptuite pana la sfarsitul zilei, chiar si pe cele mai putin importante. Vazand lista scrisa, iti vei reaminti ca viata ta nu e chiar atit de incurcata, ca detii controlul, ceea ce te va ajuta sa te linistesti.


STABILESTE UN INTERVAL DE “JUDECATA”

Dupa amiaza, ia-ti 20 de minute in care sa te gandesti la tot ceea ce te nelinisteste, te enerveaza sau te preocupa in prezent. “Grijile nu sunt la fel de grave pe timpul zilei asa cum sunt seara, deci s-ar putea sa fii capabila sa gandesti in perspectiva si sa vii cu un plan de bataie”, te sfatuieste Walsleben.

CUFUNDA-TE IN SOMN
Daca stai intinsa pe pat, obsedata deja de momentul indepartat in care vei adormi, incearca sa-ti calmezi sistemul nervos folosindu-te de urmatorul truc: imagineaza-ti ca muschii picioarelor tale se relaxeaza si se cufunda in saltea. Vizualizeaza acelasi scenariu cu spatele, coapsele, cu fiecare particica a corpului… In afara de faptul ca e un truc perfect pentru relaxarea muschilor, e o tactica numai buna si pentru a calma creierul.

PROFITA DE FAPTUL CA ESTI TREAZA
In loc sa te ingrijorezi fiindca vei fi obosita a doua zi, bucura-te ca esti treaza la 2 noaptea. Poti face ceva care-ti face placere: poti citi, de exemplu. Privind insomnia ca pe ceva pozitiv, nu te vei mai stresa si, in curand, abia daca vei mai putea tine ochii deschisi.

Ce merge

O baie fierbinte inainte de culcare. In afara de relaxare, apa fierbinte creste temperatura corpului tau, iar daca o mentii strecurandu-te imediat sub plapuma, vei intra imediat in modul “hibernare”. Si mai e ceva… Somnul va fi si mai parfumat daca-ti vei pune in apa saruri de baie cu lavanda si musetel.

Sorbirea unei cesti de lapte fierbinte. Caldura bauturii te relaxeaza, insa laptele in sine are efect de somnifer. Laptele contine triptofan, un aminoacid care se transforma in serotonina, o substanta din corp care are rolul de a te molesi.

Muzica in surdina. Folk, muzica clasica, blues sau orice melodie cu ritm constant, are acelasi efect precum cantecele de leagan.

Ce nu merge

Miscare intensa inainte de culcare. Exercitiile favorizeaza eliberarea adrenalinei si endorfinei, hormonii care te tin treaza. De aceea, e mai bine sa mergi la sala cu cel putin 3 sau 4 ore inainte de ora de culcare, astfel incat sa dai corpului tau ragaz sa se calmeze si hormonilor sa reduca viteza.

O bautura alcoolica. Alcoolul te poate adormi in prima instanta, dar te vei trezi mai tarziu, dupa ce corpul tau metabolizeaza toate substantele.

Mancatul in toiul noptii. Depinde foarte mult de ce vei manca, dar in mai toate cazurile, mancatul te impiedica sa adormi. O masa copioasa, grea, care te face sa adormi pe loc, te va trezi peste noapte.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *