Ce înseamnă de fapt un stil de viață sănătos?

By  | 

De la ceea ce mâncăm, bem, respirăm până la modul în care ne petrecem timpul liber, alegerile noastre fac diferența între sănătate și boală, apatie și bucuria de a trăi, longevitate și moarte prematură.

Cum se definește un stil de viață sănătos? Este acel mod de a trăi care ne reduce riscul de a suferi de boli serioase și de a părăsi prematur această lume și care, în același timp, sporește calitatea vieții noastre. Căci a fi sănătoși nu înseamnă doar să evităm bolile, ci și să ne bucurăm de o bună formă fizică, echilibru emoțional, relații armonioase.

Alegeri sănătoase

Deși nu putem ține la distanță toate maladiile, o mare parte dintre ele, de la boli de inimă la cancer pulmonar, pot fi prevenite. Cu condiția să evităm obiceiurile dăunătoare: fumat, sedentarism, alimentație dezechilibrată etc. Specialiștii ne tot reamintesc că a trăi sănătos înseamnă să ne hrănim echilibrat, să facem mișcare, să ne odihnim suficient, să reducem nivelul de stres, să ne păstrăm greutatea normală, să abandonăm viciile (fumat, alcool) și, în general, să evităm excesele de ori fel. Hai să vedem ce înseamnă toate acestea.

Ce mâncăm

Să începem cu caloriile: necesarul variază în funcție de sex, vârstă, activitate fizică. Femeile moderat active au nevoie de 1.400-2.000 de calorii pe zi, iar bărbații, de 1.800-2.400 de calorii. În general, cu cât înaintăm în vârstă, cu atât avem nevoie de mai puține calorii. Dar alimentația? Raw vegan, vegan, low carb, paleo? E vreuna dintre dietele momentului ideală? Indiferent ce susțin adepții lor, dietele extreme, care exclud total sau aproape total anumite categorii de alimente, nu au tradiție în istoria omenirii.

Omul a fost creat să mănânce din toate, dar în proporțiile și cantitățile corecte, spun specialiștii. Mâncând sănătos, îi oferim organismului toți nutrienții de care are nevoie pentru a funcționa corect și, în plus, ne menținem greutatea normală, ferindu-ne astfel de multe probleme de sănătate: obezitate, diabet, hipertensiune, boli de inimă etc.

Citește și: 5 principii de alimentație sănătoasă

Ce ar trebui să includă meniul nostru

40-50% din ce mâncăm într-o zi ar trebui să fie legume de toate felurile și culorile (morcovi, spanac, broccoli, salată, varză, mazăre, cartofi). E simplu: ai grijă ca întotdeauna farfuria să fie cel puțin pe jumătate plină cu legume. Folosește însă farfurii de mici dimensiuni (farfurii mari înseamnă porții mari). Apoi, alte 30% din calorii ar trebuie asigurate de cereale, mai ales integrale: pâine neagră, de secară sau graham, paste integrale, orez brun, ovăz etc.

Restul caloriilor trebuie acoperite de fructe, carne slabă, pește, ouă, lactate, nuci, grăsimi sănătoase, nesaturate. Sunt de evitat grăsimile saturate (unt, untură, prăjeli, smântână etc.), zahărul și dulciurile în exces (inclusiv băuturile răcoritoare), fast-foodul, semipreparatele.

Mișcare: cât de mult și ce anume

Omul nu este făcut să șadă, dar astăzi exact asta facem: stăm cât e ziua de lungă la computer. Sedentarismul și sănătatea nu fac casă bună împreună! Fii activă, dar alege o formă de mișcare pe care s-o poți continua pe termen lung. Recomandările sună așa: zilnic, 30 de minute de mișcare moderată sau viguroasă, de pildă mers în ritm alert, alergare, mers pe bicicletă, înot etc. Cele 30 de minute pot fi împărțite în trei sesiuni a câte 10 minute.

Nu ai timp, bani sau energie să mergi la sală? Nici cei mai longevivi oameni din lume, cum sunt cei din Okinawa (Japonia) sau Ikaria (Grecia), nu merg la sală și nu aleargă zilnic în parc! Ei sunt activi în mod natural: grădinăresc, urcă și coboară scările și dealurile, deretică prin gospodărie, se deplasează mult pe jos și cu bicicleta, dansează, se joacă cu copiii și nepoții… Urmează-le exemplul!

Citește și: Provocarea celor zece mii de pași

Nu lăsa stresul să-ți fure viața

Cu toții avem îngrijorările, fricile și problemele noastre, dar este important să nu permitem stresului

să ne conducă viața. Să fii stresată zi după zi nu e bine nici pentru sănătatea fizică (pot apărea probleme precum tulburări de memorie, dureri cronice, sistem imunitar slăbit, hipertensiune, boli de inimă etc.), nici pentru starea psihică: grijile permanente te epuizează emoțional, îți răpesc bucuria de a trăi și te pot afunda în depresie.

Fă orice crezi că te ajută să învingi stresul: ieși des în natură, ascultă muzică, întâlnește-te cu prietenii, apucă-te de un hobby. caută să privești viața mai relaxat și ține seama de niște vorbe înțelepte: „Dacă o problemă are rezolvare, de ce să-ți faci griji, iar dacă nu are rezolvare, ce rost are să-ți faci griji?“. Iar dacă nimic nu funcționează și starea ta nu se îmbunătățește, cere ajutorul unui psihoterapeut.

 

Text: Angelica Cîlțan

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *