Sindromul burnout – ce este, cum se tratează

By  | 

Sindromul burnout, numit și sindromul epuizării profesionale, este un termen care a fost introdus încă din anii ’70, dar care apare din ce în ce mai frecvent în epoca modernă. Acesta afectează calitatea vieții, este periculos pentru sănătate, scade performanța la locul de muncă și afectează relațiile cu cei din jur.

Cum se manifestă sindromul burnout?

Cele mai evidente simptome sunt:

Epuizarea emoțională. Persoanele care suferă de această problemă se simt întotdeuna obosite din punct de vedere psihic, nu se mai pot concentra, se simt copleșite. Pot apărea apatia, anxietatea sau depresia.

Scăderea performanței. Deși încerci să lucrezi cât mai mult sau cât mai repede, pentru a face față unui volum de muncă mare, performanța scade de fapt. Acest lucru se întâmplă din cauza oboselii, a lipsei de concentrale și a lipsei de creativitate.

Tulburări ale somnului. Oboseala și stresul afectează puternic calitatea somnului, iar persoanele care au sindromul burnout adorm greu, se trezesc în timpul nopții, se trezesc foarte devreme dimineața sau dorm mai mult decât trebuie.

Incapacitatea de a separa viața profesională de cea personală. Deseori, nu te poți simți în largul tău atunci când nu lucrezi, pentru că te gândești la volumul de muncă mare de care trebuie să de ocupi. Unele persoane preferă să stea acasă și să lucreze în loc să petreacă timp cu prietenii sau familia.

Simptome fizice: dureri de cap, dureri de spate, probleme digestive, tensiune musculară.

Cum apare sindromul burnout?

  • un volum prea mare de muncă;
  • un program de lucru prelungit;
  • lipsa de apreciere din partea colegilor și a managerilor, care duce la nevoia de a te face remarcat;
  • perfecționism;
  • neîncredere în sine

Cum se tratează sindromul burnout?

După ce ai identificat cauza (fie singur, fie cu ajutorul unui psiholog), trebuie să încerci să scapi de ea. De exemplu, dacă volumul de muncă este prea mare, discută despre asta cu șeful – există posibilitatea ca o parte din sarcinile tale să fie preluate de către altcineva. Dacă lucrezi prea mult pentru că ai nevoie de un venit în plus (de exemplu, faci freelancing în timpul liber), renegociază-ți salariul de la job-ul full time. În unele cazuri, soluția este schimbarea locului de muncă.

Apoi, trebuie să faci tot posibilul să separi viața profesională de cea personală. Fă-ți timp pentru activitățiile care te relaxează, cum ar fi petrecerea timpului cu familia, mersul la masaj, desenatul, lectura etc.

De asemenea, menținerea unui stil de viață sănătos este foarte importantă. Nu ignora importanța alimentației sănătoase și încearcă să faci mișcare măcare de 2-3 ori pe săptămână.

Poți preveni sindromul burnout?

Da, se poate! Stilul de viață sănătos, organizarea eficientă a timpului, relațiile cu oameni pozitivi și echilibrul dintre muncă și viața personală pot preveni sindromul burnout. În plus, este foarte important să îți cunoști limitele. Înainte de a accepta o sarcină în plus, gândește-te bine dacă ai suficient timp pentru ea; în cazul în care consideri că nu te-ai descurca, nu îți fie teamă să refuzi.

 

Citește și: Sindromul Superwoman – ce este și cum te afectează? 

Citește și: Ești workaholică? 7 trăsături specifice 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *