Sfatul nutritionistului – ce mancam cand tinem Post?

By  | 

Află de la nutriţionistul Cori Grămescu ce să mănânci pentru ca Postul să fie bine primit de organism, astfel încât să nu-ţi periclitezi starea de sănătate (sau, Doamne fereşte, să te îngraşi mâncând prea mult din alimentele premise!).

Regula nr. 1:  Consumă proteine şi asociază-le corect pentru a asigura organismului necesarul de aminoacizi esenţiali: “ nu este nevoie să urmăm un plan strict de combinare a alimentelor, ci să adoptăm o dietă diversificată şi cât mai bogată în alimente naturale”, spune nutriţionistul. Ia-ţi necesarul de protein din „linte, năut, mazăre, tofu şi tempeh, migdale şi nuci, spanac şi broccoli”. Consumă orez integral, quinoa şi cereale integrale neprocesate – ovăz, secară, mei, hrişcă, amaranth, mai recomandă Cori. 

Regula nr. 2: Consumă legume din belşug . Legumele, indică nutriţionistul, „ar trebui să reprezinte baza alimentaţiei în post şi nu numai, pentru că au o densitate calorică mică, adică la un volum mare aduc puţine calorii şi o densitate nutriţională mare, adică la un volum mic aduc mulţi nutrienţi – în special vitamine, enzime şi minerale”. Atenţie, însă: „pentru a perturba digestia „ar trebui ca la început să consumăm deopotrivă legume crude şi preparate termic, pentru că aportul ridicat de fibre poate cauza la început o uşoară senzaţie de balonare”, avertizează Cori Grămescu.

Regula nr. 3:  Renunţă la alimentele  procesate, etichetate „de post” . „Este vorba despre produsele ultra-procesate de post, cum sunt unele pate-uri de soia, crenvuşti de soia, caşcavalul vegetal”, etc. "Este  de ajuns să citiţi etichetele acestor produse, pentru a vedea ce aport de aditivi alimentari au. Se pot înlocui cu succes cu pate-uri de nuci cu linte, hummus, pate de caju cu condimente sau brânză de caju şi nuci, care se prepară foarte uşor acasă“,  recomandă nutriţionistul. 

Regula nr.4:  Ai grijă la numărul meselor şi la conţinutul lor. Pe scurt: puţin, des şi de calitate: „Trebuie să mâncăm 3 mese principale şi 1-3 gustări, pentru a preveni apariţia senzaţiei de foame”, arată nutriţionistul. „Ideal este să consumăm cerealele integrale – şi aş include aici nu doar cerealele că atare ci şi derivatele – pâinea, pastele în prima parte a zilei , la micul dejun şi prânz. Iar pentru cină şi gustarea de seară să consumăm legume, nuci şi seminţe şi eventual o porţie de lapte de soia/migdale. Tot în prima parte a zilei ar trebui să consumam şi fructele de sezon – dar trebuie să ţinem cont că ele ar trebui consumate singure, ca o masă de sine stătătoare, la 1,5 ore distanţă de mesele principale”. 

Regulă nr. 5: Bea multă apă. Cele opt pahare cu apă pe zi (parcă sună mai ademenitor dacă nu vorbim în litri!) sînt esenţiale în fiecare zi, nu numai în Post. Însă acum e foarte importan să respectăm această regulă, fiind foarte probabil să ne confruntăm, mai mult ca oricând, cu tulburări ale tranzitului digestive: „Aportul crescut de fibre este foarte sănătos pentru organism, dar o creştere bruscă poate cauza pe termen scurt constipaţie, mai ales dacă nu bem suficientă apă. Ar trebui evitate sucurile, cafeaua în exces şi ceaiurile laxative“ , explică nutriţionistul Cori Grămescu. 

Desigur, sportul nu este exclus în perioada postului. Ba dimpotrivă: asocierea exerciţiilor fizice cu o alimentaţie sănătoase, echilibrată, cu potenţial detoxifiant, poate fi extrem  de benefică pentru sănătate, trup, minte şi, nu în ultimul rind… frumuseţe.

 

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *