Schimba-ti comportamentul alimentar

By  | 

Ca a fost vorba despre o dieta serioasa sau pur si simplu o autocenzura partiala, n-a fost deloc usor sa ne conformam. Si am abandonat nava… dar nu fara intrebari care nu si-au gasit raspunsul.

Cum ne putem regla comportamentul alimentar?

Un prim pas in reglarea comportamentului alimentar este sa reinvatam sa ascultam vocea corpului: organismul nostru transmite semnale specifice pentru senzatia de foame si cea de satietate.

Pentru ca fiecare corp este unic, aceste semnale sunt diferite de la persoana la persoana, insa majoritatea avem o senzatie de gol in stomac, agitatie, greata, lipsa de concentrare si ne gandim involuntar la mancare.

Daca amanam satisfacerea nevoii de „combustibil” a organismului, el va invata sa ceara mai mult pentru a-si face rezerve.

Cu ce te poate ajuta un nutritionist?

Un medic nutritionist poate oferi consiliere nutritionala specializata; obiectivele consultatiilor trebuie sa se axeze pe sanatate fizica, pe informare corecta, pe educarea pacientului cu privire la nutritie, pe stabilirea de obiective realiste.

Cand persoana si-a atins obiectivele stabilite, ea trebuie sa stie cum sa se alimenteze pentru a-si pastra atat greutatea atinsa, cat si sanatatea fizica.

Cand e nevoie sa apelezi si la un psiholog?

Vorbim despre schimbarea unui comportament, asadar despre motivatie, invatare, adaptare.

Un psiholog sau psihoterapeut specializat in tulburari de comportament alimentar te poate ajuta sa-ti stabilesti obiective si sa-ti gasesti motivatia pentru a le atinge, sa-ti accepti si sa-ti apreciezi corpul, sa identifici gandurile disfunctionale care determina un comportament alimentar inadecvat, sa distingi intre foamea biologica si foamea emotionala, sa dobandesti capacitati de a face fata emotiilor si sa gasesti modalitati personale pentru adoptarea si mentinerea unui stil de viata echilibrat si adecvat nevoilor tale.

Ajuta-te singura!

Pentru persoanele care se afla la o greutate normala (IMC intre 19 si 25), din punct de vedere psihologic, un comportament alimentar sanatos inseamna, printre altele:

  • Sa-ti accepti greutatea corporala determinata genetic (toti oamenii au o greutate determinata genetic – ca si inaltimea sau culoarea ochilor).
  • Sa ai o perceptie realista cu privire la forma corpului tau.
  • Sa nu simti teama fata de anumite alimente, dezgust in legatura cu comportamentul tau alimentar.
  • Sa nu te alimentezi din motive emotionale.
  • Sa nu te supraalimentezi compulsiv (mananci o cantitate mare de alimente intr-un timp scurt si ai senzatia ca iti pierzi controlul, ca nu te poti opri).
  • Sa nu mananci pe ascuns.
  • Sa nu imparti alimentele in doua categorii: „bune” si „rele”. Nu exista alimente „rele” sau care ingrasa; niciun aliment nu ingrasa daca este consumat cu moderatie – o bucatica de ciocolata pe saptamana nu a ingrasat pe nimeni!

Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *