Cum să-ți schimbi comportamentul alimentar

By  | 

Că a fost vorba despre o dietă serioasă sau pur și simplu o autocenzură parțială, n-a fost deloc ușor să ne conformăm. Și am abandonat nava… dar nu fără întrebări care nu și-au găsit răspunsul.

Cum ne putem regla comportamentul alimentar?

Un prim pas în reglarea comportamentului alimentar este să reînvățăm să ascultăm vocea corpului: organismul nostru transmite semnale specifice pentru senzația de foame și cea de sățietate.

Pentru că fiecare corp este unic, aceste semnale sunt diferite de la persoană la persoană, însă majoritatea avem o senzație de gol în stomac, agitație, greață, lipsă de concentrare și ne gândim involuntar la mâncare.

Dacă amânăm satisfacerea nevoii de „combustibil” a organismului, el va învăța să ceară mai mult pentru a-și face rezerve.

Cu ce te poate ajuta un nutriționist?

Un medic nutriționist poate oferi consiliere nutrițională specializată; obiectivele consultațiilor trebuie să se axeze pe sănătate fizică, pe informare corectă, pe educarea pacientului cu privire la nutriție, pe stabilirea de obiective realiste.

Când persoana și-a atins obiectivele stabilite, ea trebuie să știe cum să se alimenteze pentru a-și păstra atât greutatea atinsă, cât și sănătatea fizică.

Citește și: Ce să NU spui unei persoane cu o tulburare alimentară

Când e nevoie să apelezi și la un psiholog?

Vorbim despre schimbarea unui comportament, așadar despre motivație, învățare, adaptare.

Un psiholog sau psihoterapeut specializat în tulburări de comportament alimentar te poate ajuta să-ți stabileșți obiective și să-ți găseșți motivația pentru a le atinge, să-ți accepți și să-ți apreciezi corpul, să identifici gândurile disfuncționale care determină un comportament alimentar inadecvat, să distingi între foamea biologică și foamea emoțională, să dobândești capacități de a face față emoțiilor și să găsești modalități personale pentru adoptarea și menținerea unui stil de viață echilibrat și adecvat nevoilor tale.

Ajută-te singură!

Pentru persoanele care se află la o greutate normală (IMC între 19 și 25), din punct de vedere psihologic, un comportament alimentar sănătos înseamnă, printre altele:

  • Să-ți accepți greutatea corporală determinată genetic (toți oamenii au o greutate determinată genetic – ca și înălțimea sau culoarea ochilor).
  • Să ai o percepție realistă cu privire la forma corpului tău.
  • Să nu simți teamă față de anumite alimente, dezgust în legătură cu comportamentul tău alimentar.
  • Să nu te alimentezi din motive emoționale.
  • Să nu te supraalimentezi compulsiv (mănânci o cantitate mare de alimente într-un timp scurt și ai senzația că îți pierzi controlul, că nu te poți opri).
  • Să nu mănânci pe ascuns.
  • Să nu împărți alimentele în două categorii: „bune” și „rele”. Nu există alimente „rele” sau care îngrașă; niciun aliment nu îngrașă dacă este consumat cu moderație – o bucățică de ciocolată pe săptămână nu a îngrășat pe nimeni!

Urmează aceste sfaturi și cu siguranță vei ajunge la un comportament alimentar sănătos.

Citește și: 3 idei simple care te vor ajuta să ai un corp de vis

 

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *