Savurosul suc de cătină, sursă principală de omega-7

By  | 

Natura este o sursă infinită de hrană și de tratamente sau de substanțe prețioase care mențin organismul sănătos și contribuie din plin la prevenirea unor afecțiuni grave. În generozitatea sa, natura oferă oamenilor bobițele aurii din care se prepară deliciosul suc de cătină, o sursă importantă de nutrienți și elemente care oferă o stare de bine atât din punct de vedere fizic, cât și psihic.

În ultimii ani, comunitatea științifică a pus accentul pe importanța consumului de omega-3 și omega 6, doi acizi grași importanți pentru funcționarea corectă a organismului precum și în prevenția unei ample game de afecțiuni. Minunatul suc de cătină este o sursă importantă pentru aceste substanțe, alături de numeroase alte minerale și vitamine. Dincolo de acestea, sucul de cătină conține un secret al frumuseții și al sănătății descoperit recent: omega-7, respectiv acidul palmitoleic. În plus, atunci când elixirul produs din fructele denumite ginseng românesc este amestecat cu miere pură, acesta capătă inclusiv proprietăți antibacteriene.

Paralela dintre cele două “medicamente vii”, deși meritată, nu face pe deplin dreptate amestecului natural miraculos pentru că sucul de cătină este mult mai bogat decât ginsengul în enzime care combat atacul radicalilor liberi asupra organismului.

 Ce este omega- 7? 

Acizii de acest tip sunt grăsimi nesăturate, adică acele tipuri de grăsimi benefice organismului, prezente în mod natural și în țesuturile umane. Spre deosebire de omega-3, acesta este monosaturat și acționează în modalități complet diferite.

Oamenii de știință încă cercetează toate efectele benefice ale acestui acid gras prezent în cătină însă rezultatele inițiale au fost atât de promițătoare încât Facultatea de Medicină de la Harvard încearcă să patenteze acidul palmitoleic, denumire științifică pentru omega-7. Deși este prezent în câteva alimente, cea mai bogată și cea mai sigură sursă naturală a acestuia este cătina.

Cum acționează omega-7?

Unul dintre marii beneficiari ai consumului de suc de cătină îndulcit cu miere și implicit ai aportului bogat de omega-7 este inima. Acidul gras contribuie din plin la funcționarea corectă a arterelor și ajută la producția naturală în organism a colesterolului bun.

Mai mult de atât, acesta poate scădea numărul de proteine nocive care duc la inflamația pereților arteriali. De asemenea, consumul regulat de suc de cătină și, implicit, de omega-7 poate preveni apariția sindromului metabolic, boala secolului XXI, într-un mod natural și savuros.

Cu o alimentație echilibrată, fără excese și cu includerea sucului de cătină îndulcit cu miere în dieta zilnică, numeroase afecțiuni pot fi prevenite cu ușurință iar printre acestea se număra, așa cum spuneam, diabetul și bolile de inimă, precum și anumite forme de cancer.

Trebuie subliniat faptul că omega-7 din sucul de cătină nu trebuie considerat un înlocuitor al tratamentului medical ci un răsfăț savuros care contribuie la funcționarea corectă și sănătoasă a organismului. Deși beneficiile sale nu sunt deloc de neglijat, în cazul oricărui simptom, consultarea unui medic este absolut esențială.

Cercetătorii de la Harvard au desfășurat un studiu pe 3000 de persoane în care au testat efectele a aproximativ 400 de acizi grași. În timpul cercetării au descoperit că omega-7 a fost cel mai activ dintre acizi asupra afecțiunilor diabetice. Efectul principal remarcat de ei a fost creșterea sensibilității ratei de răspuns la insulină.

De asemenea, un alt studiu asupra omega-7 a avut loc în Cleveland, de data aceasta pe animale de laborator. Oamenii de știință au constatat că starea generală a arterelor studiate s-a îmbunătățit într-un mod surprinzător datorită aportului de omega-7. Acest lucru nu s-a întâmplat doar în cazuri excepționale ci din contră, întregul grup supus studiului a arătat semne majore și rapide de îmbunătățire. Astfel, ceea ce numim colesterol bun a crescut în prima fază a testării cu 85% iar în cea de-a doua cu 40%.

Un experiment asemănător cu cel detaliat anterior a avut loc inclusiv în Japonia. Cercetătorii niponi au testat efectele acidului gras pe cobai cu diabet de tip II iar rezultatele au fost surprinzător de apropiate cu cele desfășurate în SUA.

Concluzia comună a acestor studii a fost că aportul de omega-7 contribuie semnificativ la producția de colesterol bun precum și la răspunsul favorabil al organismului la insulină.

Trebuie menționat faptul că sucul de cătină, sursă primară a acestui acid prețios, devine cu atât mai important pentru organism dacă este amestecat cu un strop de miere curată. Pe lângă proprietățile bine cunoscute ale mierii, aceasta îi oferă un gust mai bun, pe placul celor mari și celor mici în egală măsură. Cu toate acestea, persoanele care suferă deja de afecțiuni diabetice trebuie să consulte medicul înainte de include în alimentație sucul de cătină cu miere.

De ce este important consumul sucului de cătină pentru aportul de omega-7?

Răspunsul la această întrebare este cât se poate de simplu: cătina este una dintre plantele în care acidul omega-7 se găsește din abundență. În general, cei mai mulți dintre oameni apelează la suplimentele pe bază de pește atunci când trebuie să ofere organismului grăsimile bune. Însă, atunci când sunt preparate uleiurile și capsulele din pește bogate în omega-3, părțile care conțin omega-7 sunt pierdute. Acest lucru trebuie pus pe seama faptului că efectele benefice ale acestuia din urmă sunt descoperite relativ recent.

Sucul de cătină cu miere este sursa ideală a acestei substanțe. În pulpa fructelor se găsesc grăsimi bune în proporție de aproximativ 65 de procente iar stropul de miere curată adăugat în suc îi oferă o savoare aparte, potrivită zilelor călduroase de vară. Alături de cocktailul de vitamine și minerale, mierea consumată alături de cătină este un adevărat tonic natural. În plus această este un antibiotic natural puternic precum și un îndulcitor sănătos.

Alături de aportul mare de acid palmitoleic, cătina conține o amplă serie de nutrienți care mențin organismul sănătos și contribuie la ameliorarea afecțiunilor. Astfel, vitamina C poate fi prezentă în anumite soiuri speciale în concentrații de până la 2500 mg/100 gr de fructe proaspete însă de regulă media este de 900 mg. De asemenea, 100 grame de cățină conțin aproximativ 200 mg de vitamina E, între 60 și 180 gr de beta-caroten și gamma-caroten, precum și vitaminele B1 și B2, alături de minerale ca potasiu, calciu, magneziu, fier, zinc sau seleniu.

 Omega-7 din sucul de cătină, secretul tinereții

Concentrația mare de omega-7 din cătină poate fi secretul pielii tinere, a unui chip luminos și al unui corp fără vergeturi. Acidul gras este prezent în mod natural în țesuturile umane, inclusiv în epidermă însă timpul și factorii externi își vor spune cuvântul motiv pentru care acesta trebuie “ajutat” să mențină pielea suplă și frumoasă. Cel mai potrivit mod de a face acest lucru este prin consumul sucului de cătină amestecat cu miere și cu apa alcalină. Despre efectele uleiurilor din cătină am detaliat mai sus iar mierea, cu proprietățile sale antibacterine, este la fel de importantă pentru frumusețea chipului. În cele din urmă, apa alcalină, ultimul element al acestui amestec puternic hidratează organismul în timp mult mai scurt decât apa cu ph diferit și facilitează absorbția rapidă a substanțelor prețioase din cătină și miere.

De asemenea, în industria cosmeticelor, omega-7 este din ce în ce mai des inclus în cremele destinate îngrijirii tenului datorită prezenței sale naturale în țesuturi. Totuși, tocmai ca în cazul părului și a unghiilor, frumusețea și îngrijirea adecvate încep din interior, de la o dietă sănătoasă și un aport serios de grăsimi bune.

Ce alte alimente mai conțin omega-7? 

Lista cu alimente bogate în acest acid este destul de restrânsă și spre deosebire de savurosul suc de cătină, cele mai multe dintre ele au un aport caloric ridicat sau un indice glicemic foarte mare. După cătină, omega-7 se găsește într-o cantitate considerabilă în nucile de Macadamia însă acestea conțin aproximativ 700 de calorii/ 100 gr. Grăsimea de balenă poate fi o altă sursă de omega-7 însă obținerea ei presupune un procedeu brutal pentru viețuitoarele marine și poate pune reale probleme digestive. Ouăle reprezintă o sursă la îndemână, în special gălbenușul însă se recomandă precauție în consumarea acestora din cauza efectelor nocive pe care le pot avea asupra ficatului. În cele din urmă, o sursă naturală cu adevărat sănătoasă de acizi grași este avocado însă în timp ce acesta e bogat în omega-3 și 6, aportul de omega-7 este destul de redus.

Spre deosebire de toate celelalte surse disponibile de acid palmitoleic, sucul de cătină îndulcit cu miere este prietenos cu silueta și conține doar 44 de calorii/100 de grame. În plus, acesta poate fi savurat în zilele calde de vară ca o alternativă sănătoasă a sucurilor din comerț. Trebuie subliniat faptul că inclusiv cele naturale își pierd din proprietățile benefice în urma pasteurizării. Tocmai de aceea, minunatul suc de cătină nepasteurizat, îndulcit cu miere este nu doar un răsfăț de vară, ci inclusiv un amestec bogat în omega-7, vitamine și minerale.

Este important să ne găsim cel mai bun aliat alături de care să câștigăm sănătate și gusturi bune. Cine altcineva să joace acest rol dacă nu natura cu resursele ei de alimente hrănitoare? Prin integrarea alimentației sănătoase și pline de beneficii, ne asigurăm o liniște ce ne permite să ne bucurăm de restul experiențelor care ne ies în cale.

Foto: pexels.com

 


Comments

comments

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *