(P) Cum să ții sub control simptomele de colon iritabil în timpul sarcinii

By  | 

Dacă te pregătești să devii mamă, știi cu siguranță că vei avea parte și de unele manifestări mai puțin plăcute, cum ar fi greață, vărsături, senzație de balonare, constipație. Dar ce faci dacă aveai deja astfel de simptome specifice colonului iritabil înainte de sarcină? Te vei confrunta oare cu probleme și mai mari? Ce soluții poți adopta astfel încât să ai o sarcină ușoară și să nu îți pui în pericol bebelușul? Află răspunsurile în cele ce urmează.

Sindromul de colon iritabil, risc pentru sarcină

Sindromul de colon iritabil este considerat un factor de risc pentru evoluția sarcinii. Potrivit unui studiu realizat la Universitatea Cork din Irlanda, femeile care au sindrom de colon iritabil prezintă un risc de 20% de a pierde sarcina în primele săptămâni. Cercetătorii pun acest risc pe seama dezechilibrelor cauzate de simptomele colonului iritabil: alternarea episoadelor de diaree acută și constipație, vărsături, balonare, crampe abdominale. Aceste simptome sunt dificil de suportat mai ales în cazul gravidelor și afectează serios starea generală a organismului.

Pentru a te asigura că reduci la minimum aceste riscuri, după ce afli că ești însărcinată ai grijă să mergi constant la medic, să îl informezi despre toate simptomele cu care te confrunți și să respecți recomandările primite.

Sarcina și colonul iritabil, impact reciproc

Sarcina are un impact variabil asupra femeilor cu sindrom de colon iritabil. Nu se poate ști cu siguranță dacă vor apărea riscuri, dacă simptomele se vor accentua sau dacă vor dispărea spontan. Sunt viitoare mame care susțin că au scăpat complet de problemele cu colonul în timpul sarcinii, în timp ce altele acuză înrăutățirea situației.

În orice caz, sarcina are un impact asupra funcționării intestinului, fie în mod pozitiv, fie în mod negativ. Motivul? Hormonii care se activează în timpul sarcinii influențează inclusiv digestia. În general, la începutul sarcinii apar mai degrabă probleme de accelerare a tranzitului intestinal (episoade de diaree), pentru ca pe măsură ce burtica se mărește să intervină mai frecvent constipația, balonarea.

Atenție la medicamente și controale medicale!

Dacă obișnuiai să iei medicamente pentru sindromul colonului iritabil, este absolut necesar să vorbești atât cu medicul gastroenterolog, cât și cu obstetricianul care îți monitorizează sarcina despre cum va decurge tratamentul în următoarele 9 luni. Unele medicamente prescrise pentru colon iritabil sunt interzise în sarcină, așa că nu trebuie să iei nicio pastilă fără avizul medicului.

De asemenea, este bine să efectuezi toate analizele și controalele medicale și să îți monitorizezi greutatea corporală. Dacă în cazul tău predomină episoadele de diaree și vărsăturile, este posibil să pierzi în greutate. Scăderea ponderală accentuată poate pune în pericol sarcina.

Un calculator greutate in sarcina te poate ajuta să-ți monitorizezi atent greutatea.

Recomandări pentru atenua simptomele de colon iritabil

Pentru a ține simptomele sub control trebuie să te bazezi pe alimentație și un stil de viață sănătos. Următoarele sfaturi sunt valabile, de fapt, pentru orice femeie însărcinată.

  • Mănâncă puțin și des, la un interval de 2-3 ore, păstrând programul de 3 mese principale și 2-3 gustări. Ai grijă să alegi alimente sănătoase pentru gustări, nu snacks-uri, dulciuri rafinate, chipsuri și alte produse frumos ambalate de pe rafturile magazinelor.
  • Nu uita să te hidratezi suficient, cu apă, ceaiuri, sucuri din fructe proaspete (nu mai mult de 1 pahar de suc pe zi). Renunță la băuturi carbogazoase, alcool, cafea, lapte, care înrăutățesc simptomele de colon iritabil.
  • Limitează consumul de alimente grase, prăjeli, sosuri din comerț.
  • Asigură-ți un aport de fibre adaptat simptomelor tale. Spre exemplu, dacă suferi de constipație include în dietă portocale, căpșuni, castraveți, broccoli, varză, leguminoase. În schimb, dacă suferi de diaree, trebuie să eviți aceste fructe și legume, dar poți consuma banane, afine, dovlecei, morcovi. Pentru aportul de fibre, în ambele situații, sunt permise cerealele integrale din pâine, paste, bulgur.
  • Carnea, peștele, legumele să fie gătite mai degrabă la abur și la cuptor.
  • Adaugă în dietă alimente bogate în probiotice: iaurt, sana, kefir. Probioticele sunt extrem de benefice pentru sănătatea intestinului.
  • Ceaiurile de mentă și de ghimbir sunt de mare ajutor deoarece calmează durerea abdominală, greața și ajută la normalizarea tranzitului intestinal.

În ansamblu, este important să fii atentă la stările cu care te confrunți, să consulți medicul când este nevoie și să aplici modalitățile recomandate pentru a gestiona simptomele dificile.

Mai multe informaţii şi subiecte despre sănătate citiţi pe site-urile MamiSiCopilul.ro, Cancer360.ro si SfaturiMedicale.ro – platforme de informare şi educaţie pentru sănătate dezvoltate de GTS Solution.

Despre GTS Solution

GTS Solution este unul dintre principalii furnizori de servicii şi soluţii pentru piaţa farmaceutică din România.

Misiunea GTS Solution este de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a stării de sănătate a pacienţilor, prin promovarea unor produse farmaceutice şi servicii de înaltă calitate.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *