Oboseala. Tipuri, cauze și soluții

By  | 

Dieta și stilul de viață joacă un rol extrem de important în îmbunătățirea sau epuizarea nivelurilor de energie, dar în cel fel ești obosită? Înțelegerea punctelor slabe ale energiei fizice și mentale reprezintă un prim pas important în identificarea strategiilor privind dieta și stilul de viață care ar putea funcționa cel mai bine pentru tine.

Există numeroase motive pentru care s-ar putea să te simțiți obosită tot timpul; iată cele mai comune exemple:

Creșterea și scăderea energiei

Dacă ai tentința să apelezi la cafea sau zahăr pentru un plus de energie, iar nevoia de somn de după-amiază îți este cunoscută, cel mai probabil trebuie să te concentrezi asupra zahărului din sânge.

Corpul nostru arde zahărul și carbohidrații rafinați foarte repede, ceea ce face ca nivelul de zahăr din sânge să crească și să scadă. Aceste schimbări pot fi obositoare pentru organism și te vei simți obosită, irascibilă, simți că începi să tremuri, te doare capul, ai schimbări de dispoziție, te concentrezi greu și suferi de insomnie.

Ce e de făcut?

Consumă la fiecare masă o combinație de proteine și fibre;
Alege carbohidrații cu eliberare lentă, cum ar fi pâinea neagră, orezul brun sau pastele integrale;
Evită să treacă mult timp între mese – încearcă să mănânci o dată la 4 ore.

Funcționezi în gol

Dacă te simți ca și cum ai alerga în gol și doar puterea ta te menține trează, e posibil să ai probleme legat de nivelul de magneziu. Acesta activează enzimele care declanșează întreaga reacție în lanț a producerii de energie în organism, iar dacă ai o deficiență de magneziu „motorul intern” nu va porni.

Câteva dintre simptomele la care ar trebui să fii atentă sunt crampele musculare, durerile de cap, irascibilitatea și palpitațiile.

Ce e de făcut?

Mănâncă mai multe legume verzi;
Consumă pâine integrală și orez brun.

Slăbiciune și lipsă de rezistență

Dacă ai o deficiență de fier, este posibil să te simți stoarsă de energie. Această deficiență este întâlnită mai ales la femeile care au o menstruație abundentă. Printre cele mai comune simptome se numără durerile de cap, palpitațiile, pielea palidă, părul fragil, durere la nivelul limbii și pierderea apetitului.

Ce e de făcut?

Dacă mănânci carne roșie, alege-o pe cea de vânat sau ficatul, care conțin de 2-3 mai mult fier pe 100 de grame decât carnea de vită sau de miel;
Combină suficiente alimente bogate în vitaminca C cu plante bogate în fier – primele vor crește absorbția la fier;
Dacă iei suplimente de fier, evită ceaiul negru/verde și cafeaua, pentru că acestea vor inhiba absorbția.

Oboseală mentală

Nu te poți concentra, ai probleme de memorie, simți că nu ai energia mentală potrivită? Acest lucru se poate datora unei lipse de vitamina B. Un deficit de B1 este asociat cu irascibilitatea, memoria slabă și lipsa de concentrare, scăderea de B9 poate duce la apatie și pierderea motivației, iar problemele de memorie și confuzia pot indica deficiența de B12.

Ce e de făcut?

Consumă mai multe legume (cel puțin 5 porții pe zi);
Dacă urmezi o alimentație vegană, poți încerca să iei niște suplimente de vitamina B12;
Gătește legumele la abur, pentru a-și păstra nutrienții.

Ești obosită, dar ai totuși energie

Îți este greu să te oprești pentru a te relaxa pentru că mintea ta încă este foarte activă. Deși te simți fizic obosită, încă simți că ești puțin agitată. Este posibil să consumi prea multă cofeină, iar din simptome fac parte nervozitatea, neliniștea, insomnia și anxietatea.

Ce poți face?

Evită băuturile care conțin cofeină (cafea, ceai negru, ceai verde, băuturi energizante, cola etc).

 

 

*articol preluat din Cosmopolitan UK (autor: Jackie Lynch)

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *