Surse de oboseală pe care le întâlnești în viața de zi cu zi

By  | 

Dacă oboseala este inamicul tău zilnic, atunci momentele în care te bucuri cu adevărat de viață devin din ce în ce mai rare. De aceea, este important să-ți analizezi cu atenție stilul de viață și să determini posibilele surse și cauze ale oboselii, iar apoi să încerci să le elimini.

Sperăm că următoarele rânduri te vor ajuta să te pui din nou pe picioare și să revii la vechiul fel de a fi: binedispusă și plină de energie.

Oboseală vs. slăbiciune

E foarte important să cunoști diferența între cei doi termeni pentru a putea lua măsuri. Starea de oboseală se caracterizează prin senzația de extenuare și lipsa de energie, în vreme ce slăbiciunea corespunde cu senzația de scădere a forței musculare.

În general, simptomul de slăbiciune apare după eforturi fizice intense, însă poate fi generat de unele afecțiuni precum hipotiroidismul sau hipertiroidismul.

Oboseala este în cele mai multe cazuri generată de somn insuficient sau agitat, dietă inadecvată, stres, tutun, cafeină (la care tu recurgi când te simți obosită, ceea ce-ți agravează starea), dar și de medicamentele pe care le luăm la întâmplare.

Născut obosit?

Expresia de mai sus este deseori atribuită în glumă persoanelor care se plâng în permanență sau foarte des de oboseală, în ciuda eforturilor depuse pentru a se pune pe picioare. Medicii spun că în cazul în care starea cu pricina depășește două săptămâni – în condițiile în care nu te-ai omorât cu munca sau alte activități cunoscute drept obositoare – este recomandat să apelezi la un consult amănunțit, deoarece poate fi vorba de ceva mai serios: anemie, afecțiuni cardiace, tiroidiene, renale, hepatice, alergii, infecțîi sau tulburări de alimentație, dar și tulburări de ordin psihic.

Citește și: 3 trucuri pentru a șterge oboseala de pe față

O zi… fructuoasă!

femeie mananca mar

Nutriționișțîi se întrec în a ne recomandă consumul de fructe și bine fac. Este foarte adevărat că fructele au puterea de a ne energiza: cireșele, prunele, citricele, merele, perele, piersicile și strugurii. Piersicile, de exemplu, stimulează eliminarea toxinelor și contribuie la alcalinizarea sângelui. Bogați în magneziu și apă, strugurii au și ei un efect energizant, detoxifiant, dar și purgativ.

Până aici e bine, dar nimeni nu ți-a spus că anumite fructe te pot… înmuia. Este vorba despre cele cu un conținut ridicat de zahăr; ele determina creșterea rapidă a glicemiei (asociată cu setea ori foamea excesivă, oboseală, somnolență etc.).

Pune-te la curent cu indicele glicemic al fructelor pe care le consumi. Dacă acesta depășește valoarea de 55 (pepenele galben, ananasul, bananele, curmalele uscate etc.), ar trebui să reduci cantitatea lor (măcar până te mai pui pe picioare). Există totuși și o soluție pentru cei care nu se pot abține să mănânce fructe foarte dulci: în combinație cu nucile, bogate în proteine și grăsimi, nivelul zahărului din sânge poate fi stabilizat.

Mănâncă pentru a avea energie

În general, consumul grăsimilor săturate – prăjeli, deserturi, carne – îngreunează corpul și produce o stare de oboseală.

Dulciurile (ciocolată, prăjituri, bomboane), dar și băuturile carbogazoase fac exact același lucru; fiind încărcate cu zahăr, ele îți sporesc într-adevăr energia, dar numai pentru moment, pentru ca mai apoi să simți o sfârșeala inexplicabilă.

Nu în ultimul rând, este esențial să acorzi mai multă atenție modului în care îți dozezi și combini alimentele, de ordinea în care le consumi și să fii foarte atentă cu ce tipuri de alimente te hrăneșți de-a lungul unei zile.

Și totuși… dorm!

Nu ți s-a întâmplat să ai o săptămâna mai liberă și să prinzi aproape în fiecare noapte mai bine de zece ore de somn? Și-atunci cum se face că, în weekend, te simțeai că și cum ai fi tras la jug? Oricine te-aude că te plângi de oboseală îți va recomandă să dormi bine… Deci, ceva nu e în regulă!

Așa este: în primul rând, eșți încă în perioada în care organismul se obișnuiește cu ritmul cel nou. Apoi, din cauza că trupul tău e relaxat în majoritatea timpului, parcă nu-ți mai vine să-l “deranjezi” și refuzi mișcarea fizică, una dintre regulile esențiale în combaterea oboselii.

Un film bun

De cele mai multe ori, atunci când ne simțim toropite, în loc să ne băgăm direct în pat, gândim că ar fi plăcut să urmărim un film ușor la TV înainte să-l întâmpinăm pe Moș Ene, mai ales că pe comodă tronează un televizor cu ecran plat, la care se vede „sticlă”.

Bun, presupun că știi deja că faci o mare greșeală speriindu-ți somnul și obosindu-ți ochii (după o zi în care probabil că ai stat lipită de ecranul computerului). Vestea bună e că poți face ceva în acest sens: unele televizoare plate cu lumină ambientală în jurul ecranului pot ajuta la reducerea solicitării ochiului și a oboselii vizuale.

Sală sau piscină?

femeie sauna

Știi bine că mișcarea te ajută să-ți umpli bateriile. În ciuda faptului că nu stai prea bine cu timpul, faci tot posibilul să activezi măcar o ora la sala. Felicitările noastre! Doar să nu faci greșeala să zăboveșți pe la bazin.

E adevărat că înotul prinde foarte bine, dar apa conține o substanță care are menirea de a o dezinfecta – clorina -, ce irită sinusurile sensibile. Sinuzita vine la pachet cu extenuarea și oboseala cronică.

Nu te poți ține departe de bazin? Dacă atunci când înoți simți o presiune foarte mare în zona frunții, evita să te scufunzi – că să nu mai iei apă „la bord”. Totuși, dacă faci inhalatii cu apă sărată sau treci și pe la saună după înot, ai putea să ții sinuzita la distanță.

Decorarea locuinței

Da, procesul de amenajare a unei case te seacă de energie, dar nu despre asta este vorba; rezultatul muncii tale este cel care poate constitui o sursă permanentă de oboseală.

Draperii greoaie și închise la culoare, covoare asortate acestora, surplus de mobilă, obiecte mici împrăștiate peste tot, toate te împiedică se te relaxezi în momentul în care pășeșți pragul casei.

Of, ce căldură!

Ai observat că vara eșți foarte obosită, chiar și în zilele în care nu te omori cu muncă? Te bucuri de faptul că încăperea în care lucrezi este prevăzută cu aer condiționat și nu ești nevoită să scoți limba de-un cot din cauza căldurii? Ei bine, tocmai de-aici ți se trage – aerul rece! În timp ce tu eșți încântată de numărul mic de grade, corpul tău muncește mai mult pentru a se încălzi, ceea ce-ți consumă din energie. Ce-ar fi să-ți convingi colegii să măriți puțin temperatura din birou?

Problemele altora

Eșți mereu receptivă atunci când o prietenă are nevoie de tine, ești în stare s-o asculți ore-n șir, să-i furnizezi remedii și s-o înveseleșți cu energia ta. Frumos! Doar că… rișți să ajungi cam în aceeași stare ca și amica ta cea rănită.

Necazurile ei te frământă și pe ține, ceea ce te lasă fără energie. Rezumă-te doar la a o ascultă, nu-ți petrece tot timpul găsind soluțîi ca s-o scoți din depresie.

În primul rând, lăsând-o să-ți spună tot ce are pe suflet, îi faci deja o mare favoare, pentru că îi dai ocazia de a se descărca. Apoi, cu siguranță nu vei ști absolut toate datele problemei, iar soluțiile tale pot foarte bine să nu se prea potrivească.

Citește și: 20 de întrebări care te vor apropia mai mult de cea mai bună prietenă

Poșetă model… „titanic”

femeie cara geanta

Gențile mari sunt în vogă și-ți îmbunătățesc uneori starea de spirit, nu-i așa? E chiar reconfortant să știi că poți să iei după tine absolut tot ce-ți trebuie.

Ei bine, specialiștii nu sunt de aceeași părere; ei susțin că, purtând mereu ceva greu pe aceeași parte a corpului, ne suprasolicităm spatele și umerii și, totodată, împiedicăm pătrunderea oxigenului în mușchi.

Cenușăreasa modernă

Fiindcă tot vorbeam despre accesorii, nu putem trece peste un alt sabotor al stării de bine: pantofii tăi.

Un model cu tocuri foarte înalte te solicită intens, mai ales dacă stai „cocoțată” mai mult de trei ore. În aceeași categorie se înscriu și încălțările foarte strânse (că nu te-ai putut abține să cumperi pantofiorii aia roșii, chit că erau cu un număr mai mic), dar și orice alte accesorii (inele, de exemplu) care ar putea împiedica circulația normală a sângelui.

Nu purta nici bluze foarte strânse pe corp, nu-ți mai „strangula” talia și nu sta îmbrăcată foarte gros dacă în încăperea în care te afli este o temperatură normală, adecvată anotimpului.

Muzică pentru relaxare

Ce altceva te-ar putea scoate din starea de oboseală mai rapid decât o muzică bună, la maximum, în cășți? Păi… orice altceva. Cele mai multe persoane ascultă muzică foarte tare, aproape de 115 decibeli, adică echivalentul zgomotului produs de un avion care decolează. Îți închipui, deci, ce efect are asupra ta!

Avem un pont pentru tine: procură-ți cășți antizgomot pentru a asculta muzica preferată fără să fii nevoită să dai volumul la maxim că să acoperi zgomotele străzii.

Dietă anti-letargie

Toată lumea vorbește despre principiile de asociere, despre grupe de alimente, despre intervalul ideal și ordinea în care să consumi hrană… Parcă te și aud: „Păi, decât să mă apuc să mănânc sănătos că să dispară oboseală, mai bine mă las, nu? Mă obosește numai gândul că trebuie să le înțeleg.” Îți facem noi un rezumat:

  • Dacă mănânci bine (și sănătos!) de dimineață, vei porni la drum mult mai energică decât de obicei. Studiile au arătat că persoanele care aleg un mic dejun bogat în fibre sunt mai puțin expuse extenuării.
  • În timpul zilei, consumă mai multe proteine: carne, pește, ouă, lapte și alte produse lactate, precum și semințe de plante: nuci, boabe de fasole, mazăre și cereale. Încearcă să nu le asociezi cu carbohidrații, pentru a nu le anula efectul.
  • E indicat să mănânci carbohidrați seara; ei au legătură cu nivelul serotoninei și pot induce o stare de calm și relaxare. Acum înțelegi probabil de ce după masa de prânz îți face curte un somn de nu te vezi.
  • Evident, hidratarea este unul dintre inamicii de temut ai oboselii: bea până la 12 pahare de lichide pe zi, dintre care măcar 9 să fie de apă.
  • O cafea? Licoarea pe care mulți dintre noi o consideră elixirul unei vieți active își face bine treaba… însă tot pe termen destul de scurt. Atacă rezervele de calciu din organism și, fiind un excitant puternic, energia ta se irosește repede, indiferent ce ai face. Același lucru este valabil și pentru băuturile energizante. Încearcă să renunți la cafea în zilele când te simți topită sau înlocuiește-o cu ceai, un fruct sau un suc proaspăt, neîndulcit.

Urmează sfaturile de mai sus pentru a elimina treptat oboseala din viața ta. Tu ce alte schimbări faci în viața ta pentru a-ți menține energia?

 

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *