Mancatul compulsiv, o boala a corporatistei

By  | 

Dacă eşti nervoasă, o ciocolată ȋnfulecată ȋn câteva minute rezolvă problema, iar dacă şeful şi-a arătat colţii ȋn timpul şedinţei de prânz, o pizza caldă servită ȋn miez de noapte te face să uiţi de episodul traumatizant…

Din păcate, dacă mâncatul compulsiv se transformă dintr-un “sport extrem” practicat rar, ȋn momente de maximă anxietate, ȋntr-un obicei nociv, atunci nu numai cântarul va avea cuvinte grele de spus, ci ȋntregul organism va fi dat peste cap şi vei risca să dezvolţi ȋn timp tot felul de probleme, de la boli de inimă sau diabet la afecţiuni ale aparatului digestiv.

De aceea este vital să tratezi din faşă tendinţa de a mânca pe fond nervos, acel moment ȋn care parcă-ţi pierzi capul ȋnfulecând. Dacă te simţi vinovată şi crezi că eşti singura femeie care face asta, te ȋnşeli, mâncatul compulsiv face ravagii printre tinerele cu un serviciu solicitant şi care nu mai au timp să se şi relaxeze. Dar nu doar serviciul poate fi o cauză, există multe altele la care poate nici nu te-ai gândit, dar şi o grămadă de feluri de a scăpa de acest obicei care-ţi poate face probleme mai târziu.

De ce ai ajuns să mănânci compulsiv?
Ȋn copilărie, părinţii şi bunicii te-au hrănit incorect, cu grăsimi şi dulciuri din abundenţă, aşa că ai creat un soi de dependenţă faţă de aceste preparate pe care creierul tău le identifică precum remedii la orice problemă psihică – stres, anxietate, supărare. Imediat după ce mănânci ciocolată sau o anumită mâncare pe care bunica ţi-o făcea ȋn copilărie, te simţi deodată mai relaxată.

De asemenea, dacă părinţii ţi-au impus o dietă sănătoasă prea strictă şi nu ţi-au permis să mănânci mai nimic dulce sau cu grăsime, s-a creat acelaşi efect de dependenţă pentru ceea ce era interzis, iar mintea te ȋndeamnă să recurgi la aceste alimente pentru a te reechilibra mental.

Dietele draconice repetate reprezintă altă sursă foarte populară care poate duce la un dezechilibru alimentar. Organismul are propriul său ritm de funcţionare, indiferent cât ne-am dori să-l modificăm şi să-l facem să nu resimtă foame mai niciodată. Astfel că dacă te ȋnfometezi ȋn repetate rânduri, organismul va intra ȋn defensivă şi, de fiecare dată când ȋl vei ameninţa cu foamea, va face ȋn aşa fel ȋncât de fiecare dată când te ȋnfrupţi din “fructul interzis” totul să se transforme ȋn depozite. De asemenea, dietele draconice repetate destabilizează nivelul de serotinină şi, astfel, vei avea mai multe pofte şi nu te vei putea opri din mâncat.

Cum scapi de mâncatul compulsiv?
Nu este deloc uşor să ȋnlocuieşti bunătăţile din care te ȋnfrupţi de fiecare dată când te simţi stresată cu o plimbare pe jos sau cu yoga, dar trebuie să fii conştinetă că este vital s-o faci.
Identifică melodii care te calmează, prepară-ţi un ceai pe care-l adori, mănâncă fructe uscate şi alune (un pumn, nu mai mult) şi fă sport pentru a menţine organismul ȋn bună funcţionare şi nivelul de stres la minim.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *