Laptele vegetal vs. laptele de origine animala

By  | 

Se pare că văcuţele pierd teren şi devint tot mai asociate cu diverse probleme de sănătate, astfel că laptele vegetal devine o alternativă demnă de luat în considerare pentru laptele de natură animală. Dar se poate să înlocuim laptele animal cu cel vegetal fără să dezechilibrăm balanţa nutritivă?

Ce este laptele vegetal?

Este un produs pe bază de plante care are aspecte similare cu laptele de origine animală. Calciul şi alte vitamine sunt adăugate în laptele vegetal pentru a ajunge la compoziţia nutriţională din laptele de vacă. Cu toate acestea, nu orice lapte vegetal are aceeaşi valoarea nutriţională şi trebuie să ştii ce să alegi. În piramida alimentelor, laptele de vacă şi derivatele acestuia (iaurt, brânză, etc.) ocupă un loc foarte important pentru două motive principale:

–           Este bogat în calciu. Laptele este principala sursă de calciu pentru organismul nostru, mineral rapid absorbit de corp. Fiecare adult are nevoie de 700 de mg de calciu pe zi, chiar mai mult pentru femeile care alăptează sau pentru cele aflate la menopauză. Circa jumătate din această cantitate poate fi acoperite prin consumul de legume.

–           Are proteine de înaltă calitate. 3,5 grame de proteine le putem lua din numai 100 ml de lapte şi este o contribuţie benefică pentru organismul nostru.

Laptele de soia

Produs din boabe de soia şi apă, laptele de soia are o textură similară cu cea a laptelui de vacă. Are circa 43 de kilocalorii la 100 de ml. Are proteine similare cu cele ale laptelui de vacă şi conţine toţi amino-acizii esenţiali pentru organism, foarte uşor de digerat. Conţine acizi graşi polisaturaţi, deci este bun pentru protecţia cardiovasculară. Majoritatea brandurilor de lapte de soia au fost îmbogăţiţi cu calciu pentru a putea ajunge la niveluri asemănătoare cu cele din laptele de vacă.

Concluzie: laptele de soia poate înlocui laptele de vacă dacă ai un regim alimentar echilibrat. Dar, datorită conţinutului de fitoestrogen şi isoflavoni (hormoni), femeile însărcinate şi cele care alăptează nu ar trebui să consume lapte de soia în fiecare zi.

Laptele de migdale

Este făcut dintr-un piure de migdale şi apă. Conţine 25 de kcal la 100 de ml. Nu are proteine mai deloc (0,4 grame la 100 de ml, comparativ cu 3,5 g pentru laptele de vacă).Comparativ cu migdalele care sunt foarte bogate în calciu, laptele de migdale nu are calciu aproape deloc.

Concluzie: laptele de migdale nu prezintă beneficii pentru a fi capabil să înlocuiască laptele de vacă datorită lipsei de proteine şi de calciu din compoziţia sa.

Laptele de orez

Se prepară în general din orez brun. Nu are proteine mai deloc (0,1 g la suta de ml) şi are de două ori mai mulţi carbohidraţi decât laptele de vacă. Deşi el nu conţine calciu mai deloc, laptele din orez care se găseşte în supermarketuri este îmbogăţit cu calciu. Oferă 120 mg de calciu la 100 de ml, la fel ca laptele de vacă.

Concluzie: laptele de orez este limitat datorită conţinutului scăzut de proteine. El poate înlocui laptele de vacă doar dacă este inclus într-un regim echilibrat care oferă suficiente proteine de la animale şi este suplimentat cu calciu.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *