Greșeli pe care le faci când ții o cură de slăbire

By  | 

Nu te certăm – ba chiar ne facem și noi vinovate de greșelile enumerate mai jos, pe care le-am comis de-a lungul timpului când am ținut vreo cură de slăbire. Însă te avertizăm care sunt cele mai comune greșeli pe care le facem atunci când ținem o dietă, dar și cum pot fi evitate.

Crezi că ceea ce a funcționat pentru altcineva va funcționa automat și pentru tine

Fiecare organism este diferit, așa că, deși o anumită cură de slăbire poate fi considerată eficientă când privim lucrurile la scară mare, rezultatele exacte pot varia de la om la om. De exemplu, poate vrei să ții o dietă pe care a ținut-o și prietena ta cea mai bună, la care ai văzut că a funcționat. Însă dacă ea a slăbit, să spunem, 5 kg într-o lună, nu te baza pe faptul că dieta va funcționa fix la fel în cazul tău. Poate vei slăbi mai mult, poate mai puțin, sau poate vei observa că pur și simplu dieta respectivă nu ți se potrivește. Este nerealist să te aștepți ca o dietă să funcționeze 100% identic pentru toți, având în vedere că fiecare persoană are un metabolism diferit și stiluri de viață diferite (factori care influențează enorm rezultatul unei cure de slăbire).

Îți setezi obiective nerealiste/dăunătoare

Desigur, când ne apucăm de o dietă pentru a slăbi, ne dorim să se întâmple asta cât mai repede – e o dorință normală. Însă este nerealist și, pe deasupra, de-a dreptul dăunător pentru organismul nostru să ne propunem să slăbim foarte mult într-un timp foarte scurt. Evită cu strictețe orice așa-zisă dietă-minune care promite că vei slăbi 10 kilograme într-o săptămână. Ca reper, majoritatea nutriționiștilor spun că este sănătos să slăbești în jur de 5 kilograme pe lună (asta în cazul în care nu ești supraponderală atunci când începi dieta, caz în care ai putea slăbi mai mult la început).

De asemenea, tot nerealist și dăunător (de data asta mai mult pentru psihicul tău) este să te cântărești în mod obsesiv pentru a verifica cât ai mai slăbit. Nu este cazul să te cântărești mai mult de o dată pe zi și – mai ales – nu este cazul să te necăjești pentru fiecare sută de grame în plus sau pentru fiecare zi în care simți că nu ai dat jos în greutate, deși ești la dietă. Pe termen lung se vor vedea rezultatele, cât ai slăbit de la o zi la alta nu este deloc relevant și, de altfel, nici măcar nu se poate observa cu ochiul liber, deci nu este cazul să te preocupe astfel de detalii care nu fac altceva decât să te demoralizeze.

Nu renunți cu niciun chip la o dietă deși vezi că nu e potrivită pentru tine

După cum spuneam și mai sus și știi și tu deja, fiecare organism este diferit. Așadar, este normal ca nu orice dietă să fie potrivită pentru toată lumea. Nu este ușor pentru nimeni să țină o cură de slăbire, dar dacă ai ales o anumită dietă și vezi că, fie nu pare să aibă absolut niciun rezultat după mai bine de o lună, fie te face să te simți rău fizic constant, este cazul să renunți la ea și să încerci o alta. De fapt, ideal înainte de a te apuca de o cură de slăbire este să consulți un nutriționist care te va îndruma să faci analize de sânge, pentru a-ți putea propune apoi o dietă personalizată, care funcționează pentru tine și pentru organismul tău.

Te ghidezi exclusiv după numărul de kilograme

La urma urmei, când te uiți în oglindă sau când te vede cineva, greutatea ta în kilograme nu este evidentă – ceea ce se vede este modul în care această greutate este distribuită pe corpul tău. Așadar, nu te fixa pe un anumit număr pe care îți dorești să îl vezi pe cântar, ci, mai degrabă, țintește către obiectivul de a te simți bine în pielea ta, indiferent de numărul de kilograme.

Te înfometezi

Iată o greșeală pe care mai mult ca sigur am făcut-o cu toții, deși știam că nu este în regulă să slăbim prin înfometare. Argumentul cel mai bun pentru a evita să mai faci asta vreodată: amintește-ți că este o soluție strict pe termen scurt. Mai exact, dacă te înfometezi, da, vei slăbi rapid, însă odată ce vei reîncepe să mănânci, greutatea va reveni – acesta este celebrul efect yo-yo despre care precis ai auzit.

Există totuși un truc pe care modelele și vedetele îl folosesc pentru a mima un efect rapid de slăbire, și anume, faptul că se abțin pe cât posibil de la a consuma alimente și băuturi în ziua în care au un eveniment important, precum o apariție pe covorul roșu. Acest lucru previne efectul de balonare și creează iluzia unui abdomen mai plat, însă este o soluție la care poți apela numai în situații speciale. Și reține – vedetele în cauză recunosc că după aparițiile red carpet se recompensează cu niște comfort food pentru a recupera.

Cazi în capcana produselor “diet”

Doar pentru că pe eticheta unui produs stă scris cuvântul “diet”, nu înseamnă că este vorba despre ceva sănătos de mâncat. Ia de exemplu cerealele sau batoanele “diet”, care conțin o cantitate alarmantă de zahăr. Sau dulciurile fără zahăr care, la schimb, sunt pline de grăsimi, pentru a-și păstra gustul bun.

Ferește-te pe cât posibil de orice fel de aliment procesat, în schimb, gătește singură fiecare masă, astfel încât să știi exact care sunt ingredientele ce ajung în organismul tău. De asemenea, verifică eticheta fiecărui produs – uneori, zahărul sau grăsimile se pot ascunde în alimente la care nu te-ai aștepta. De pildă, știai că majoritatea brandurilor de sos de soia de pe rafturile supermarketurilor au zahăr adăugat?

Foto: Unsplash

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *