Formele tale îți spun ce să faci ca să arăți fabulos

By  | 

Da, suntem diferite de la natură și nu mă refer la intelect sau sensibilitate, ci strict la forma corpului. Unele sunt născute slabe și pot mânca tone de hrană că nu pun nimic, dar nici masă musculară nu pun, iar ligamentele le pot face mari probleme. Acestea sunt ectomorfele – fotomodelele.

Altele sunt rapid starurile sălii de sport, își construiesc trupuri de atlete, dar devin la fel de rapid „pufoase” dacă mănâncă gras. Ele sunt sportivele – mezomorfele. Mai e o categorie – cele care, din păcate, trebuie să se lupte cu greutatea toată viață, dar care, cu o dietă adecvată, pot deveni cele mai sexy. Marylin Monroe era endomorfă și a fost declarată Sex Simbolul Tuturor Timpurilor.

Acum înțelegi de ce regimul prietenei tale, sportivă, nu a funcționat la ține, voluptoasă? COSMO ți-a făcut un program infailibil în funcție de forma corpului. Vei afla care sunt caracteristicile „speciei” tale, dar și riscurile de sănătate, cum să-ți structurezi antrenamentul și ce să mănânci pentru a arăta incredibil.

Ectomorfele – fotomodele din naștere

femeie ectomorfa

Forma corpului și alte caracteristici:

  • Slabe
  • Fragile
  • Fără mușchi bine dezvoltați
  • Umeri mici
  • Nu se îngrașă
  • Sâni mici
  • Picioare și mâini subțiri

În ansamblu, au o conformație liniară, părând mai slabe și mai înalte. Când spun liniară, mă refer la faptul că talia, sânii și picioarele definite trebuie create la sală.

Ce-ți amenință sănătatea

Chiar dacă nu te îngrași niciodată, indiferent de ce mănânci, ai mare grijă la grăsimi pentru că cei mai mulți bolnavi de inimă sau cu tensiune arterială sunt ectomorfi. De asemenea, cel mai probabil corpul tău nu se adaptează la temperaturi extreme, fie cald sau frig, așa că protejează-te cum trebuie. Degerăturile sau arsurile cauzate de soare sunt frecvente printre „ai tăi”.

Dar nu inima sau temperatura te pot doborî, ci sportul făcut după ureche. Pentru că ai un corp fragil și ligamente așișderea, poți avea tot felul de accidente dacă nu-ți asculți instructorul.

Cum să faci mișcare ca să se vadă

Așa cum spuneam, corpul tău nu e dotat cu mușchi puternici, și o să fii nevoită să te înarmezi cu ambiție de fier pentru că, în prima luna de antrenament, nu-ți va fi tocmai ușor. Dar vei vedea că după aceea, toate dificultățile dispar, iar corpul tău va arăta grandios.

  • Trebuie să te concentrezi pe obținerea masei musculare, și nici un tip de antrenament nu este mai eficient în acest sens decât cel cu greutăți.
  • Cei mai mulți antrenori îți recomandă să ai în program 3-4 exerciții pentru fiecare grupă de mușchi și să repeți fiecare mișcare de maximum 10 ori.
  • Cele mai bune exerciții pentru tine sunt cele cu gantere mari, care antrenează mai multe grupe de mușchi.
  • Că să ai forță și rezistență, ai nevoie să strecori în antrenamentul tău de sală și ore de cardio, alergare de exemplu.
  • O singură oră de cardio pe săptămână este indicată, dar nu mai mult. Dacă abuzezi, vei slăbi și vei pune masă musculară mai greu.

Sporturi recomandate:

  • Greutăți
  • Arte marțiale
  • Tae-Bo
  • Mers
  • Kickboxing
  • Alergat
  • Aerobic

Ce să mănânci ca să pui mușchi

  • Trebuie să măreșți considerabil aportul caloric cu până la 1000 de calorii în plus pe zi.
  • Atenție la alegerile alimentare pe care le faci! Ușor cu grăsimile, pentru că-ți pot ataca inima.
  • Consumă carbohidrați și proteine în proporție de un gram de carbo la 2 de proteină.

Mezomorfele – amatoarele de sport

femeie mezomorfa

Forma corpului și alte caracteristici:

  • Musculatură definită
  • Oase puternice
  • Talie mică
  • Umeri lați
  • Șolduri de aceeași dimensiune cu umerii
  • Pomeți proeminenți
  • Ținută
  • Fac mușchi repede
  • Se îngrașă relativ repede

Trupul tău are o flexibilitate redusă, iar forma corpului e ușor androgină, așa că o să fii nevoită să lucrezi la sală pentru a avea „curbe” feminine.

Ce-ți amenință sănătatea

Marea amenințare care te paște e boala de inimă care poate să apară dacă alegi să consumi alimente grase sau hipercalorice. Ca să nu mai pun la socoteală că iei kilograme în plus relativ rapid, din aceleași motive. Totuși, te salvează energia în exces pe care o ai de la natură și care te obligă s-o consumi prin activități fizice solicitante.

Tu eșți într-adevăr o femeie puternică, la propriu, dar care trebuie să aleagă cu atenție alimentele. Te bronzezi ușor și nici nu te arzi rapid ca ectomorfele, asta pentru că ai pielea mai groasă, dar nu risca să ieși la soare fără protecție.

Cum să faci mișcare ca să se vadă

Poți face performanță în sporturi care necesită forță și rezistență fizică, dar ai tendința de a exagera cu efortul, ajungând să te antrenezi în fiecare zi a săptămânii. Nu e bine! Organismul trebuie să aibă măcar două zile de odihnă pe săptămână, altfel rișți să cedeze.

Ai deja mușchi conturați, deci limitează durata antrenamentelor cu gantere la o oră, pentru că-i poți umfla și vor arăta ciudat, ca la culturiste. Alege patru tipuri de exerciții pentru fiecare grupă de mușchi și fă maximum 15 repetări per exercițiu. Cel mai eficient program de sport pentru ține implică cardio la început, gantere medii, mari și apoi forță pe aparate.

Sporturi recomandate:

  • Atletism
  • Aerobic
  • Pilates
  • Yoga

Ce să mănânci ca să nu pui nici un gram

În materie de nutriție, trebuie să ai grijă la carbohidrați. Alege-i mai ales pe cei care se absorb greu, precum legumele, orezul negru sau roșu și cerealele integrale. Spre deosebire de ectomorfe, tu ai nevoie de mai multă proteină. Așa că adaugă la meniul zilnic pește, pui și ouă.

Ai mare grijă la lichide. Deoarece e în natura ta să te antrenezi excesiv, ai nevoie de foarte multă apă. Și mai e ceva foarte important – chiar dacă arăți bine, eșți tonifiată și ai mușchi definiți, nu mânca toate prostiile, că se depun. Nu la fel de repede ca la endomorfe, dar oricum.

Endomorfele – superbele voluptoase

femeie endomorfa

Forma corpului și alte caracteristici:

  • Corp cu rotunjimi
  • Ia în greutate
  • Dă jos greu
  • Pune mușchi repede

Ai picioarele și mâinile mai scurte, dar puternice, o talie înaltă, mușchi nu prea dezvoltați, forță fizică medie și o rezistență la efort mai mare decât a ectomorfei.

Ce-ți amenință sănătatea

Dacă cineva ar trebui să te compare cu un obiect, acesta ar fi cu siguranță clepsidra, pentru că grăsimea tinde să se depoziteze în partea superioară a corpului (sâni, brațe), dar și în cea inferioară (pe fund, șolduri și picioare). În cazul unora dintre endomorfe, în schimb, kilogramele în plus se pun pe abdomen.

Alarmează-te dacă ai burtică. Grăsimea de pe burtă este cea mai nocivă, această afectând direct inima. Efectele unei burtici măricele sunț multiple și urâte, mergând de la hipertensiune la diabet și alte nenorociri.

Faci parte din grupul de femei care trebuie neapărat să ducă o viață echilibrată din toate punctele de vedere, dacă nu vor să ia proporții serioase. În afară de depunerea de grăsime, mai trebuie să ai grijă la ligamente, care nu sunt foarte puternice și care pot ceda în timpul exercițiilor sportive dacă ai și o greutate considerabilă. De aceea, când te duci prima dată la sală, nu te „ambala” la cele mai dificile antrenamente. Ia-o ușor!

Cum să faci mișcare ca să se vadă

Pentru tine, cele mai bune exerciții sunt cele cardio și cu greutăți ușoare. Prioritatea este topirea grăsimii, așa că alergatul pe bandă sau în parc, aerobicul și mai ales tae-bo-ul sunt pentru tine „literă de lege”.

Nu te atinge de gantere mari până când nu ai scăpat de kilogramele în plus, pentru că mușchii se vor dezvolta sub grăsime și ai putea arăta dizgrațios. În primele luni de antrenament, fă numai cardio – cât mai mult și cât mai des (cinci antrenamente pe săptămână).

Sporturi recomandate:

  • Antrenament personalizat
  • Exerciții de mărire a ratei metabolice
  • Alergatul pe bandă
  • Tae-Bo

Ce să mănânci ca să nu pui nici un gram

Cred că te-ai prins deja că, dintre cele trei conformații, a ta este cea mai restrictivă în ceea ce privește alimentația. Dar nu te amărî, ai cele mai frumoase forme.

  • Prima regulă: bea foarte multă apă pentru a detoxifia organismul.
  • Evită grăsimile – e mai bine să le reduci cât poți de mult și să te limitezi la alune crude și ulei de măsline.
  • Carbohidrații trebuie să provină în cea mai mare parte din legume, fructe, cereale integrale și orez roșu sau brun.
  • Mănâncă neapărat de 5 – 6 ori pe zi în cantități mai mici, pentru a nu înfuleca totul la o masă.

Folosește-te de sfaturile de mai sus și adaptează-ți alimentația și programul de fitness în funcție de forma corpului tău. Cu siguranță vei ajunge la rezultatele dorite.

 

Surse foto: 123RF, iStock

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *