Exerciții fizice: cu mască sau fără mască?

Pantofii de sport, echipamentul, apa… stai, nu uita de mască!

Noua „normalitate” o impune, chiar dacă exercițiile fizice nu sunt chiar ușor de făcut în aceste condiții. Dar este un bine necesar.



De Isa Cisneros

Fie că vrei să alergi în aer liber sau faci exerciții în sala de fitness, măștile de protecție fac mai nou parte din echipamentul sportiv. Centrul pentru Controlul și Prevenția Bolilor din Statele Unite recomandă utilizarea acestora în timpul antrenamentelor (n.t. iar la noi și în multe alte țări este obligatorie) din cauza triplării riscului de contagiune – mai ales în spații închise: virusul dobândește o capacitate crescută de răspândire pe calea aerului, din cauza faptului că expirăm cu mai mare forță și inspirăm volume mai mari de aer atunci când facem exerciții de forță; cu alte cuvinte, există un risc major de a contacta virusul Covid-19. Această explicație ne ridică o întrebare extrem de importantă: oare aceste acoperitoare faciale nu ne forțează cumva să inspirăm și să expirăm aer cu și mai mare forță, în timpul exercițiilor? Iar răspunsul este afirmativ. Și exact din acest motiv, clasele de cardio în spații închise continuă să fie limitate în unele țări.

Exerciții doar cu mască

Medicul Cedric Bryant, președinte și șed al Consiliului American pentru Sport, a afirmat în cadrul unui interviu pentru New York Times că „trebuie să anticipezi faptul că ritmul tău cardiac va fi cu 10 pulsații mai mare pe minut.” Prin urmare, masca pentru față îți va afecta fără îndoială respirația, dar acest lucru nu poate justifica nepurtarea acesteia. În plus, materialul din care aceasta este fabricată poate să te ajute să nu simți diferența.

Studiile efectuate în cadrul Universităților Nuevo Mexico și Pretoria din Africa de Sud susțin că utilizarea de măști chirurgicale în timpul exercițiilor de fitness nu ar fi recomandată, dat fiind că majoritatea acestora se umezesc foarte repede; în opinia acestora, e de preferat o mască în cel puțin două straturi care permite trecerea aerului. Iar în cazul în care activitatea ta durează mai mult de o jumătate de oră, ia cu tine o mască de schimb și nu uita să-ți speli mâinile înainte să o înlocuiești.

Privește partea bună (alta decât protecția)

Unul dintre beneficiile suplimentare ale purtării măștii în timpul exercițiilor fizice este faptul că vei învăța să-ți asculți corpul mult mai eficient, și că în principiu va trebui să-ți dozezi efortul optim pentru a evita să te simți amețită sau să leșini din cauza lipsei de oxigen.  Mai mult decât atât, exact această „complicație” a respirației cauzată de purtarea măștii, poate fi pe termen lung un „superboost” pentru condiția ta fizică: gândește-te la rezistența incredibilă de care te vei bucura atunci când te vei putea antrena fără mască. Un fel de Aquaman combinat cu Phelps!

Mască Vs. Acoperitoare

Scandalul recent privind măștile neconforme vândute pe piața românească pune la zid și măștile textile, redenumite oficial drept „acoperitoare pentru utilizare în colectivitate”, care însă nu protejează împotriva coronavirusului și nu înlocuiesc măsurile de protecţie (spălare periodică a mâinilor, distanţare fizică, contact redus cu alte persoane), limitând doar proiectarea particulelor de salivă eliberate de purtător.

Întrebări legitime

Q: Este sigur să faci mișcare cu masca de protecție?

A: „Majoritatea oamenilor pot efectua toate exercițiile cu o mască de față”, spune Grayson Wickham, fizioterapeut și specialist certificat în rezistență și recuperare pentru CNET.com. „Va trebui să monitorizezi cum te simți în timpul exercițiilor fizice și să ai grijă la simptome specifice, cum ar fi amețeli, amețeli, amorțeli sau furnicături și dificultăți de respirație,” iar funcția de pulsoximetru a ceasurilor inteligente este foarte utilă în acest sens, datorită posibilității aflării saturației de oxigen pe loc. Totodată, acesta recomandă prudență maximă în cazul persoanelor cu afecțiuni cardiovasculare sau respiratorii.

Verifică saturația oxigenului în timpul exercițiilor fizice – SmartWatch și Brățara Fitness 2-in- 1 Sport FIT M28, 1.33″ OLED, 198 lei (emag.ro)

Q: Ce se întâmplă când faci efort cu masca de față?

A: Acoperirea nasului și gurii în timpul exercițiilor fizice scade considerabil fluxul de aer în plămâni, ceea ce înseamnă automat mai puțin oxigen în fluxul sanguin și în mușchii care lucrează, ceea ce face mai dificil atât antrenamentul în sine, cât și procesul de transformare a glucozei în energie. „Peste câteva săptămâni, corpul tău se va adapta cu siguranță devenind mai eficient în metabolizarea oxigenului, dar acest lucru necesită timp”, spune Scott McAfee, kinetoterapeut și specialist ortoped. „Dacă începi să ai amețeli, probleme de echilibru sau oboseală excesivă, oprește-te,” spune acesta (dacă este posibil să iei o gură de aer curat în preajma unei ferestre, respectând regula distanțării fizice, ți-ar prinde bine). Un rol important în acest sens îl reprezintă reconsiderarea obiectivelor, acestea nu mai pot coincide cu cele de dinainte.

Protecție înainte de toate

Multe branduri de articole sportive comercializează măști pentru față din material textil, imprimate cu sigla producătorului, dar majoritatea precizează faptul că acestea NU protejează de Covid-19 sau alte virusuri. Dacă totuși vrei să porți una la sală, procură-ți filtre suplimentare lavabile, speciale pentru măștile reutilizabile.

Adidas Face Cover, 101 lei + Filtru pentru mască reutilizabilă, 8 lei

 

 

 

Etichete: hot
Nici un comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicata.